
Temat interpretacji
W odpowiedzi na pismo Nr RS/RP/536-1387/04 z dn. 21.05.2004 r. (wpływ do Urzędu 21.05.2004.) Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) informuje, jak niżej.
Prawo do zryczałtowanego wynagrodzenia z tytułu terminowego wpłacania podatków przysługuje płatnikom na podstawie art. 28 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa.
1.W przypadku, gdy Bank jako płatnik podatku dochodowego od osób prawnych składa korektę deklaracji "in minus" tj. w przypadku zmniejszenia podstawy opodatkowania oraz podatku, zachowuje zgodnie z § 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dn. 24 grudnia 2002 r. w sprawie wynagrodzenia płatników i inkasentów pobierających podatki na rzecz budżetu państwa (Dz. U. Nr 240, poz. 2065), prawo do zryczałtowanego wynagrodzenia pobranego od terminowej wpłaty podatku na rzecz budżetu państwa .
Pobrane wcześniej wynagrodzenie, płatnik jest obowiązany proporcjonalnie pomniejszyć (uwzględniając nowe wartości wynikające z korekty) jak również zwrócić nienależną jego część na rachunek właściwego urzędu skarbowego wraz z należnymi odsetkami- zgodnie z § 2 w/w rozporządzenia. W ocenie organu podatkowego stanowiska płatnika w przedmiotowej sprawie należy uznać za słuszne.
2. W sytuacji, gdy płatnik składa korektę deklaracji "in plus" tj. w przypadku zwiększenia podstawy opodatkowania i podatku, również zachowuje prawo do uprzednio pobranego zryczałtowanego wynagrodzenia z tytułu terminowej wpłaty podatku na rzecz budżetu państwa. Słusznie płatnik zauważa, iż przedmiotowym przypadku nie ma zastosowania art. 28 § 2 ustawy Ordynacja podatkowa. Zatem Urząd uznaje za słuszne stanowisko płatnika w przedmiotowej kwestii.
3. W przypadku złożenia przez płatnika deklaracji korygującej "neutralnej" z podatkowego punku widzenia, w której podstawa opodatkowania i podatek pozostają bez zmian, a korekcie ulegają jedynie dane informacyjne, płatnik również zachowuje prawo do zryczałtowanego wynagrodzenia na podstawie powołanego wyżej § 2 rozporządzenia. W tym przypadku płatnik słusznie twierdzi, iż nie zachodzi żadna z przesłanek o których mowa w art. 28 § 2 w/w ustawy Ordynacja podatkowa.
4. Ordynacja podatkowa nie zawiera przepisu nakazującego płatnikowi dokonywania potrąceń należnego mu wynagrodzenia w tym samym miesiącu, w którym wpłacił uprzednio pobrany podatek. Oznacza to, że nie ma jakichkolwiek przeciwwskazań prawnych do potrącania wynagrodzeń za okresy dłuższe niż miesięczne - np. obejmujące kwartał czy inny okres, w którym płatnik terminowo dokonał wpłat pobranych podatków. Organ podatkowy zauważa, iż potrącenie jest możliwe jedynie do czasu przedawnienia. Reasumując należy uznać przedstawione przez płatnika stanowisko, za słuszne.
