Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego odpowiadając w trybie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29.08. 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 1997r... - Interpretacja - US 72/ROP1/423/77/04/PS

ShutterStock

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 01.03.2004, sygn. US 72/ROP1/423/77/04/PS, Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego odpowiadając w trybie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29.08. 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 1997r. Nr 137, poz.926 ze zm.) na zapytanie Spółki z dnia 21 stycznia 2004r. informuje, że zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt. 28 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U.z 2000r. poz.654 ze zm.) nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reklamy i reprezentacji w części przekraczającej 0,25% przychodów chyba, że reklama prowadzona jest w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób.

Z przepisu tego wynika, że tylko koszty reklamy prowadzonej w sposób publiczny są bez żadnych ograniczeń kosztem uzyskania przychodu, w pozostałych przypadkach koszty te są limitowane i tylko w części nieprzekraczającej 0,25% przychodów podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów.

Jednakże przepis art. 52 ust. 4 ustawy z dnia 6 września 2001r. - Prawo farmaceutyczne(Dz.U. Nr 126, poz. 1381 ze zm.) stanowi, że reklamę produktu leczniczego określoną w art. 52 ust. 1 i 2 tej ustawy uważa się za reklamę publiczną w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Z kolei pojęcie "" reklamy produktu leczniczego"" zostało zdefiniowane w art. 52 ust. 1 ww. ustawy jako - działalność polegająca na informowaniu i zachęcaniu do stosowania produktu leczniczego mająca na celu zwiększenie liczby przepisywanych recept, dostarczania, sprzedaży lub konsumpcji produktów leczniczych.

Przepis art. 52 ust. 2 ww. ustawy określając czynności uznawane za reklamę produktów leczniczych stanowi, że działalość ta obejmuje między innymi: reklamę produktu leczniczego kierowaną do osób uprawnionych do wystawiania recept oraz osób prowadzących zaopatrzenie w te produkty (art. 52 ust. 2 pkt. 2), dostarczanie próbek produktów (art. 52 ust. 2 pkt. 4), sponsorowanie konferencji, zjazdów i kongresów naukowych dla osób uprawnionych do wystawiania recept i osób zaopatrujących w produkty lecznicze (art. 52 ust. 2 pkt. 5).

Z opisanego w przedmiotowym zapytaniu stanu faktycznego wynika, że działania podejmowane przez spółkę będącą producentem produktów leczniczych, mające na celu ich reklamę i ponoszone w związku z tymi działaniami wydatki (koszty) mieszczą się w ramach określonych przepisem art. 52 ust. 1 i 2 ustawy Prawo farmaceutyczne i tym samym stanowią w pełnej wysokości koszty uzyskania przychodów nie podlegając limitowaniu w sposób określony w art. 16 ust. 1 pkt. 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Ponadto należy stwierdzić, że działania reklamowe i promocyjne podejmowane przez spółkę ( w opisanym stanie faktycznym) są prowadzone z uwzględnieniem unormowań zawartych w art. 52 - 64 ustawy Prawo farmaceutyczne.

W związku z powyższym stanowisko spółki odnośnie zaliczenia w całości do kosztów uzyskania przychodów wszystkich wydatków wymienionych w przedmiotowym zapytaniu jest prawidłowe.

Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie