w zakresie zakwalifikowania do kosztów uzyskania przychodów wydatków z tytułu zapłaty czynszu za najem samochodów osobowych wykorzystywanych w prowa... - Interpretacja - IBPBI/2/423-1513/12/PH

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 18.02.2013, sygn. IBPBI/2/423-1513/12/PH, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

w zakresie zakwalifikowania do kosztów uzyskania przychodów wydatków z tytułu zapłaty czynszu za najem samochodów osobowych wykorzystywanych w prowadzonej działalności

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 29 listopada 2012 r. (data wpływu do BKIP 30 listopada 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zakwalifikowania do kosztów uzyskania przychodów wydatków z tytułu zapłaty czynszu za najem samochodów osobowych wykorzystywanych w prowadzonej działalności jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 listopada 2012r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zakwalifikowania do kosztów uzyskania przychodów wydatków z tytułu zapłaty czynszu za najem samochodów osobowych wykorzystywanych w prowadzonej działalności.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca zawiera umowy, na podstawie których wynajmuje samochody osobowe wykorzystywane w bieżącej działalności gospodarczej Wnioskodawcy na potrzeby wykonywanych usług.

Przykładowo, Wnioskodawcę łączy Ramowa Umowa Wynajmu Samochodów z kontrahentem. W umowie tej dokonano określenia ramowych warunków wynajmu długoterminowego samochodów osobowych. Poszczególne samochody są wynajmowane na podstawie porozumień zawieranych w związku ze wskazaną umową ramową (w tych umowach szczegółowych następuje doprecyzowanie marki, modelu samochodu, silnika, numeru nadwozia, standardu wyposażenia, terminu odbioru, zwrotu i innych istotnych parametrów najmu, w tym stawki miesięcznej wynajmu i serwisu). Wnioskodawca otrzymuje faktury VAT, które dokumentują osobno czynsz najmu samochodu, a odrębnie czynsz na obsługę serwisową.

Stosunki zobowiązaniowe łączące Wnioskodawcę z podmiotami wynajmującymi samochody na rzecz Wnioskodawcy mają charakter stosunków najmu.

Z uwagi na faktycznie uzgadniane między stronami warunki, tj. czas trwania poszczególnych stosunków zobowiązaniowych (krócej niż 40% normatywnego okresu amortyzacji), a także sumy opłat ustalonych w umowach (suma opłat netto wynikająca z umowy dotyczącej konkretnego samochodu nie odpowiada co najmniej jego wartości początkowej) umowy te nie spełniają warunków pozwalających uznać je za umowy leasingu, w szczególności leasingu określonego w art. 17b u.p.d.o.p.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy czynsz najmu samochodu, który jest kosztem uzyskania przychodu jako wydatek poniesiony w celu uzyskania lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu, mieści się w kategorii wydatków, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 51 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych...

Zdaniem Wnioskodawcy, czynsz najmu samochodu, który jest kosztem uzyskania przychodu jako wydatek poniesiony w celu uzyskania lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu, nie mieści się w kategorii wydatków, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 51 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r., nr 74 poz. 397, dalej jako u.p.d.o.p.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 51 u.p.d.o.p., za koszty uzyskania przychodu nie uznaje się wydatków, z zastrzeżeniem pkt 30, z tytułu kosztów używania, dla potrzeb działalności gospodarczej, samochodów osobowych niestanowiących składników majątku podatnika - w części przekraczającej kwotę wynikającą z pomnożenia liczby kilometrów faktycznego przebiegu pojazdu dla celów podatnika oraz stawki za jeden kilometr przebiegu, określonej w odrębnych przepisach wydatnych przez właściwego ministra (...).

W analizowanym stanie faktycznym bezsporne jest, że wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę na najem samochodów osobowych spełniają kryteria uznania ich za koszty uzyskania przychodów, o których mowa w art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p. Po pierwsze, są to wydatki poniesione przez Wnioskodawcę. Po drugie, wydatki te mają bezpośredni związek z prowadzoną działalnością gospodarczą (poniesienie przedmiotowych wydatków następuje bowiem w związku ze świadczonymi przez wnioskodawcę usługami na rzecz kontrahentów). Stanowią one więc wydatki poniesione w celu uzyskania lub zabezpieczenia albo zachowania źródła przychodów. Przedmiotem niniejszego wniosku jest więc kwestia, czy wydatki ponoszone przez Spółkę na czynsz najmu należy kwalifikować jako limitowane koszty wymienione w art. 16 ust. 1 pkt 51 u.p.d.o.p.

Przechodząc do analizy przepisu art. 16 ust. 1 pkt 51 u.p.d.o.p. należy przede wszystkim odwołać się do wykładni językowej pojęcia koszty używania, dla potrzeb działalności gospodarczej, samochodów osobowych niestanowiących składników majątku podatnika, a w szczególności do ustalenia językowego znaczenia słów koszty używania, a w pierwszej kolejności słowa używanie.

Słownik współczesnego języka polskiego (pod red. B. Dunaja, Warszawa 1996, s. 1200 i 1262) wskazuje, że termin używać oznacza stosować coś, użytkować, posługiwać się czymś, robić z czegoś użytek. Podobnie - choć nieco inaczej rozkładając akcenty - termin ten definiuje S. Dubisz w Uniwersalnym słowniku języka polskiego (Wyd. Naukowe PWN 2008, tom IV, s. 322-323), wskazując, że używać to posługiwać się, stosować coś, korzystać, brać, przyjmować, robić z czegoś użytek, wykorzystywać. Przytoczona definicja wskazuje na aspekt czynny, skutek w postaci posługiwania się czymś lub robienia z czegoś użytku, wynikający z posiadania czegoś lub brania czegoś w posiadanie, nie odnosi się natomiast do przyczyn, podstaw uzyskania możliwości posługiwania się czymś, wykorzystywania czegoś.

Odnosząc to znaczenie do słów użytych w przepisie art. 16 ust. 1 pkt 51 u.p.d.o.p. jasne jest, że koszt używania to koszt zastosowania (w analizowanym przypadku samochodów) jako środka, narzędzia w działalności gospodarczej podatnika. Są to więc wydatki poniesione przez podatnika, które związane są z procesem używania, faktycznej eksploatacji samochodu. Koszty eksploatacji obejmą w szczególności koszty paliwa, wydatki na winiety, czyszczenie samochodu, czyli wydatki związane z aktem użycia samochodu w działalności gospodarczej.

Wykładnia językowa przepisu art. 16 ust. 1 pkt 51 u.p.d.o.p. jednoznacznie zatem określa zakres pojęcia kosztów używania. W pojęciu tym nie mieszczą się wydatki poniesione na uzyskanie tytułu prawnego do samochodu, czyli uzyskania prawnej możliwości korzystania z samochodu w ramach stosunku najmu. Ograniczeniom, wynikającym z przytoczonego przepisu, podlegają jedynie wydatki ponoszone z tytułu używania samochodu, a więc jego eksploatacji. Koszty używania odnoszą się do kosztów eksploatacyjnych samochodów osobowych związanych z ilością przejechanych kilometrów i pojemnością silnika. To w odniesieniu do tych danych następuje określenie stawki za jeden kilometr przebiegu. Potwierdzają to również limity wynikające z rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy odnoszone do przebiegu pojazdu za 1 kilometr oraz pojemności skokowej silnika.

Przyjęcie przeciwnego stanowiska jako sprzeczne z ramami wyznaczonymi przez znaczenie słów użytych w przepisie prawa, prowadziłoby do rozstrzygnięcia contra legem (możliwy sens słów jest barierą procesu wykładni i przekroczenie znaczenia językowego słów przy jednoznacznym ich znaczeniu nie jest możliwe). W przedmiotowej sprawie wynik wykładni językowej jest jednoznaczny. Nie ma więc potrzeby odwołania się do pozajęzykowych metod wykładni. Potwierdza to Naczelny Sąd Administracyjny w uchwale z dnia 20 marca 2000 r. (sygn. FPS 14/99, ONSA z 2000 r. Nr 3, poz. 92) stwierdzającej, że wykładnia językowa jest punktem wyjścia dla wszelkiej wykładni prawa i zakreśla jej granice w ramach możliwego sensu słów zawartych w tekście prawnym. Pogląd ten rozwinięto i uzupełniono w wielu późniejszych orzeczeniach, odnoszących się do wykładni prawa podatkowego, spośród których można wymienić dwa: wyrok z dnia 9 sierpnia 2004 r. (SA/Rz 1824/03) i wyrok z dnia 25 czerwca 2010 r. (II FSK 445/09).

Niemniej jednak zaspokajając ciekawość wnikliwego interpretatora można pomocniczo posłużyć się również wykładnią celowościową art. 16 ust. pkt 51 u.p.d.o.p. Otóż analizując całokształt przepisów u.p.d.o.p. należy stwierdzić, że w zakresie wykorzystywania samochodów osobowych niestanowiących składników majątkowych podatnika ustawodawca przewidział dwa zasadnicze przypadki. Pierwszy to wykorzystywanie samochodów na podstawie umowy leasingu (przepisy art. 17a -17l u.p.d.o.p.), drugi to wykorzystywanie tych samochodów na podstawie innego tytułu prawnego, co sprowadza się w praktyce najczęściej do wykorzystywania tych samochodów na podstawie tytułu najmu (dzierżawy). Przepisy u.p.d.o.p. dotyczące leasingu w miarę przejrzyście regulują materię dotyczącą tego, który podmiot jest uprawniony do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu wydatków na pokrycie czynszu leasingowego. Leasing określony w art. 17b u.p.d.o.p, czyli tzw. leasing operacyjny jest zbliżony do stosunku najmu, przy czym istota i jednocześnie wspólny mianownik sprowadza się do tego, że jeden podmiot zobowiązuje się do wydania rzeczy drugiemu podmiotowi, który z kolei jest zobowiązany do zapłaty czynszu i jest uprawniony do korzystania z rzeczy; różnice miedzy leasingiem operacyjnym a najmem sprowadzają się do odmiennego uregulowania kwestii czasu trwania leasingu i najmu, a także wysokości opłat.

Brak jest podstaw, by uznać, że różnice między tymi umowami (identycznymi, jak wyżej wskazano, co do elementów istotnych tych czynności prawnych) uzasadniały dyskryminację podmiotów, które z uzasadnionych gospodarczo przyczyn zawierają umowy najmu (a nie opłaca się im zawierać wieloletnich umów leasingu). Gdyby przyjąć, że celem wprowadzenia przepisu art. 16 ust. 1 pkt 53 u.p.d.o.p. była swoista fiskalna promocja wieloletnich umów leasingu doszłoby do absurdalnej z punktu widzenia interesów Skarbu Państwa sytuacji, w której podatnik mógłby zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów całą kwotę czynszu przez np. 5 lat (przy czym byłby to wydatek wątpliwy z gospodarczego punktu widzenia), a byłby pozbawiony takiej możliwości realizując pilną usługę dla klienta przez okres 5 miesięcy (a więc przez okres, w którym przedsiębiorca faktycznie wykorzystuje daną rzecz, np. samochód, do faktycznej realizacji kontraktu).

Podsumowując, jednoznaczny wynik wykładni językowej, potwierdzony pomocniczo wynikiem wykładni celowościowej, potwierdza, że wydatki na czynsz najmu (dzierżawy) nie mieszczą się w pojęciu koszty używania, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 51 u.p.d.o.p.

Identyczny pogląd prezentuje konsekwentnie Naczelny Sąd Administracyjny. W wyroku z 17 października 2012 r. (sygn. II FSK 467/11) Sąd w sprawie, w której oś sporu dotyczyła właśnie tego, czy koszty używania określone w art. 16 ust. 1 pkt 51 u.p.d.o.p. obejmują również wydatki na najem samochodów, stwierdził, że (...) twierdzenie, że limitowaniu w sposób określony w art. 16 ust. 1 pkt 51 u.p.d.o.p. podlegają wszelkie sumy wydane w związku z posługiwaniem się rzeczą, korzystaniem z rzeczy, uprawnione jest tylko wtedy, gdy towarzyszy mu istotne zastrzeżenie, że nie dotyczy to sum wydatkowanych na nabycie uprawnienia do posługiwania się rzeczą lub korzystania z rzeczy, jako wykraczającego poza pojęcie jej używania. Zdaniem Sądu Innymi słowy, do wydatków z tytułu kosztów używania samochodu można zakwalifikować wszelkiego rodzaju wydatki eksploatacyjne, w odróżnieniu jednak od wydatków ponoszonych na uzyskanie samego tytułu prawnego, umożliwiającego używanie samochodu. O ile zatem wydatki na zakup paliwa, opłaty za autostrady, parkingi itp. należą do kosztów używania samochodu, o tyle wydatki ponoszone z tytułu czynszu najmu samochodu do kosztów jego używania już nie należą, są bowiem wydatkami na uzyskanie tytułu prawnego, umożliwiającego używanie samochodu.

Podobnie Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 16 marca 2012 r. (sygn. II FSK 2030/10) potwierdził stanowisko zbieżne z wnioskiem wnioskodawcy, że czynsz najmu samochodów nie mieści się w pojęciu kosztów eksploatacyjnych pojazdu, o jakich mowa w art. 16 ust. 1 pkt 51 u.p.d.o.p.. Podobne stanowisko zajął NSA w wyroku z 25 marca 2010 r., sygn. akt II FSK 1890/08. Jak czytamy w uzasadnieniu wyroku: (...) nie ma racji organ interpretacyjny wskazując, że koszty używania samochodu osobowego w rozumieniu powołanego art. 16 ust. 1 pkt 51 oznaczają również inne koszty niż koszty eksploatacji samochodów osobowych. Świadczy o tym część przytoczonego przepisu po średniku wynikającą z pomnożenia liczby kilometrów faktycznego przebiegu pojazdu. Przebieg pojazdu nie może być utożsamiany w jakikolwiek sposób z opłatami, które nie podlegają tego rodzaju statystycznej kalkulacji. Potwierdzają to również zapisy ewidencji przebiegu pojazdu. Takie wymagania określone zostały w art. 16 ust. 5 u.p.d.o.p., zgodnie z którymi podatnik, aby zaliczyć w koszty tego rodzaju wydatki obowiązany jest prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu, która powinna zawierać co najmniej następujące dane: nazwisko, imię i adres zamieszkania osoby używającej pojazdu, numer rejestracyjny pojazdu i pojemność silnika, kolejny numer wpisu, datę i cel wyjazdu, opis trasy (skąd - dokąd), liczbę faktycznie przejechanych kilometrów, stawkę za jeden kilometr przebiegu, kwotę wynikającą z przemnożenia liczby taktycznie przejechanych kilometrów i stawki za jeden kilometr przebiegu oraz podpis podatnika (pracodawcy) i jego dane. (...) Z przepisu tego jednoznacznie wynika, że koszty używania, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 51 u.p.d.o.p. odnoszą się do kosztów eksploatacyjnych samochodów osobowych związanych z ilością przejechanych kilometrów i pojemnością silnika. To w odniesieniu do tych danych następuje określenie stawki za jeden kilometr przebiegu. Potwierdzają to również limity wynikający z rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy (Dz. U. Nr 27, poz. 271 z późn. zm.) odnoszone do przebiegu pojazdu za 1 kilometr oraz pojemności skokowej silnika. Bez wpływu na ukształtowaną w ten sposób stawkę pozostaje to czy podatnik został zobowiązany do zapłaty czynszu w związku z korzystaniem z samochodów osobowych niestanowiących składników jego majątku. Zatem ta część ponoszonych przez podatnika wydatków nie mieszcząc się kosztach używania samochodów osobowych powinna zostać rozliczona jako koszt uzyskania przychodów na zasadzie ukształtowanej w art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p.(...).

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.; dalej updop), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Wnioskodawca przedstawiając stan faktyczny wskazał, iż zawiera umowy, na podstawie których wynajmuje samochody osobowe wykorzystywane w bieżącej działalności gospodarczej na potrzeby wykonywanych usług. Z uwagi na faktycznie uzgadniane między stronami warunki, tj. czas trwania poszczególnych stosunków zobowiązaniowych (krócej niż 40% normatywnego okresu amortyzacji), a także sumy opłat ustalonych w umowach (suma opłat netto wynikająca z umowy dotyczącej konkretnego samochodu nie odpowiada co najmniej jego wartości początkowej) umowy te nie spełniają warunków pozwalających uznać je za umowy leasingu, w szczególności leasingu określonego w art. 17b updop.

Dokonując analizy stanowiska Wnioskodawcy stwierdzić należy, że co do zasady, wydatki związane z użytkowanymi w prowadzonej działalności gospodarczej samochodami osobowymi stanowią koszty uzyskania przychodów. Niemniej jednak przepisy updop zawierają w tej kwestii ograniczenia, w tym dotyczą one m.in. kosztów używania samochodów osobowych niebędących własnością podatnika.

Ograniczenie wynika expressis verbis z art. 16 ust. 1 pkt 51 updop, zgodnie z którym, do kosztów uzyskania przychodów nie zalicza się wydatków, z zastrzeżeniem pkt 30, z tytułu kosztów używania, dla potrzeb działalności gospodarczej, samochodów osobowych niestanowiących składników majątku podatnika - w części przekraczającej kwotę wynikającą z pomnożenia liczby kilometrów faktycznego przebiegu pojazdu dla celów podatnika oraz stawki za jeden kilometr przebiegu, określonej w odrębnych przepisach wydanych przez właściwego ministra; podatnik jest obowiązany prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu.

Sposób prowadzenia ewidencji w przypadku wykorzystywania samochodów osobowych nienależących do składników majątku podatnika został szczegółowo określony w art. 16 ust. 5 updop. Zgodnie z jego treścią, przebieg pojazdu, o którym mowa w ust. 1 pkt 30 i 51, powinien być, z wyłączeniem ryczałtu pieniężnego, udokumentowany w ewidencji przebiegu pojazdu, potwierdzonej przez podatnika na koniec każdego miesiąca. Ewidencja przebiegu pojazdu powinna zawierać co najmniej następujące dane: nazwisko, imię i adres zamieszkania osoby używającej pojazdu, numer rejestracyjny pojazdu i pojemność silnika, kolejny numer wpisu, datę i cel wyjazdu, opis trasy (skąd - dokąd), liczbę faktycznie przejechanych kilometrów, stawkę za jeden kilometr przebiegu, kwotę wynikającą z przemnożenia liczby faktycznie przejechanych kilometrów i stawki za jeden kilometr przebiegu oraz podpis podatnika (pracodawcy) i jego dane. W razie braku tej ewidencji, wydatki z tytułu używania samochodów nie stanowią kosztu uzyskania przychodów.

Powyższe ograniczenie ma zastosowanie w przypadkach użytkowania przez podatników samochodów osobowych niestanowiących składników ich majątku (np. używania samochodów na podstawie umowy najmu, dzierżawy etc.; przepis ten nie ma jednak zastosowania w przypadku używania samochodów na podstawie umowy leasingu art. 16 ust. 3b updop).

Ograniczenie to ma zastosowanie do wszystkich wydatków z tytułu kosztów używania samochodu osobowego. W tym miejscu należy podkreślić, że możliwość korzystania z cudzej rzeczy z zasady wynika z istnienia tytułu prawnego. Jeżeli uprawnienie to wynika z umowy, a umowa ma charakter odpłatny (tak jak w niniejszej sprawie) to uznać należy, że wydatki związane z realizacją tej umowy są wydatkami z tytułu kosztów używania tej rzeczy. Wydatki związane z uprawnieniem do używania cudzej rzeczy, stanowią niewątpliwie wydatek związany z używaniem tej rzeczy.

Ponieważ ustawodawca na gruncie prawa podatkowego nie definiuje pojęcia wydatków z tytułu używania odwołać należy się do Słownika Języka Polskiego. I tak, wydatek zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN (Wydawnictwo Naukowe PWN S.A., wydanie internetowe http://sjp.pwn.pl) to: suma, która ma być wydana albo suma wydana na coś.

Natomiast używać (użyć) oznacza:

  1. zastosować coś jako środek, narzędzie,
  2. skorzystać z czyichś usług, z czyjejś pomocy,
  3. wziąć coś jako lekarstwo, używkę, napój; też: zastosować coś jako przyprawę, kosmetyk itp.,
  4. zrobić z czegoś użytek,
  5. doświadczyć czegoś przyjemnego.

Wydatki z tytułu używania to zatem wszelkie sumy wydane w związku z posługiwaniem się rzeczą, lecz również z korzystaniem z rzeczy. Zatem, koszty używania cudzej rzeczy obejmują zarówno wynagrodzenie za korzystanie z tej rzeczy jak i koszty eksploatacyjne oraz inne z tym związane. Koszty używania rzeczy są pojęciem szerszym niż koszty eksploatacyjne.

Przenosząc powyższe na grunt rozpatrywanej sprawy skonstatować należy, iż do wydatków z tytułu używania samochodu osobowego niestanowiącego własności podatnika zalicza się wszystkie wydatki poniesione w związku z posługiwaniem się tym samochodem jak i z prawem korzystania z niego - a więc również czynsz z tytułu najmu rzeczy. Wynagrodzenie za korzystanie (możliwość korzystania) z cudzej rzeczy jest kosztem jej używania. Aby bowiem robić użytek z samochodów, których posiadaczem Wnioskodawca nie jest, Wnioskodawca jest obowiązany uiszczać koszty ich najmu. Innymi słowy koszty najmu w sytuacji przedstawionej we wniosku stanowią niezbędny element ogólnych kosztów używania samochodu ponoszonych przez Wnioskodawcę.

Należy w tym miejscu zwrócić uwagę, iż koszt używania nie jest pojęciem tożsamym z kosztem eksploatacyjnym. Możliwość korzystania z cudzej rzeczy z zasady wynika z istnienia tytułu prawnego. Jeżeli uprawnienie to wynika z umowy, a umowa ta ma charakter odpłatny (tak jak w niniejszej sprawie) to uznać należy, że wydatki związane z realizacją tej umowy są wydatkami z tytułu kosztów używania tej rzeczy. Wydatki związane z uprawnieniem do używania cudzej rzeczy, stanowią niewątpliwie wydatek związany z używaniem tej rzeczy.

Biorąc powyższe pod uwagę, tut. Organ stwierdza, iż Wnioskodawca może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, prowadząc ewidencję przebiegu pojazdu, wszelkie poniesione i udokumentowane wydatki z tytułu użytkowania wynajmowanych samochodów osobowych (w tym czynsz najmu), w wysokości jednak nie wyższej niż odpowiadająca kwocie wynikającej z pomnożenia liczby kilometrów faktycznego przebiegu pojazdu dla celów podatnika oraz stawki za jeden kilometr przebiegu, określonej w odrębnych przepisach wydanych przez właściwego ministra.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, iż czynsz najmu samochodu, który jest kosztem uzyskania przychodu jako wydatek poniesiony w celu uzyskania lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu, nie mieści się w kategorii wydatków, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 51 updop, należy uznać za nieprawidłowe.

We wniosku Spółka wskazała na poparcie swojej argumentacji, wyroki sądów administracyjnych. Należy wszakże zauważyć, iż orzecznictwo sądowe w kwestii będącej przedmiotem interpretacji nie jest jednolite. Dla przykładu stanowisko tut. organu potwierdzają m.in. wyroki:

  • NSA z dnia 25 marca 2010 r., sygn. akt II FSK 1890/08,
  • WSA we Wrocławiu z dnia 25 listopada 2010 r., sygn. akt I SA/Wr 1203/10.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 14 marca 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach