Czy prawidłowe jest stanowisko Funduszu, że zawarcie przez Spółkę z Kontrahentami umów / porozumień, o których mowa w pkt 4-7 zdarzenia przyszłego, ... - Interpretacja - IPPB5/423-53/13-12/AJ

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 15.04.2013, sygn. IPPB5/423-53/13-12/AJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Czy prawidłowe jest stanowisko Funduszu, że zawarcie przez Spółkę z Kontrahentami umów / porozumień, o których mowa w pkt 4-7 zdarzenia przyszłego, nie ma wpływu na konsekwencje podatkowe zdarzeń będących przedmiotem niniejszego wniosku, które zostały przedstawione w stanowisku Funduszu do pytań nr 1-13 ?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Funduszu przedstawione we wniosku z dnia 17.01.2013 r. (data wpływu 17.01.2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • skutków podatkowych umów/porozumień zawartych z Kontrahentami jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 stycznia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • kwestii, czy wszystkie przychody Funduszu podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego,
  • kwalifikacji prawno-podatkowej przychodu z tytułu wykupienia przez Fundusz certyfikatów,
  • prawa Polski do opodatkowania przychodu z tytułu wykupienia przez Fundusz certyfikatów,
  • obowiązków Funduszu jako płatnika w związku z dochodem Spółki z tytułu wykupienia przez Fundusz certyfikatów,
  • kwalifikacji prawno-podatkowej przychodu z tytułu wypłacenia przez Fundusz dochodów zgodnie z art. 18 ust. 2 pkt 13 UFI,
  • prawa Polski do opodatkowania przychodu z tytułu wypłacenia przez Fundusz dochodów zgodnie z art. 18 ust. 2 pkt 13 UFI,
  • obowiązków Funduszu jako płatnika w związku z dochodem Spółki z tytułu wypłacenia przez Fundusz dochodów zgodnie z art. 18 ust. 2 pkt 13 UFI,
  • kwalifikacji prawno-podatkowej przychodu z tytułu umorzenia certyfikatów inwestycyjnych w związku z likwidacją Funduszu,
  • prawa Polski do opodatkowania przychodu z tytułu umorzenia certyfikatów inwestycyjnych w związku z likwidacją Funduszu,
  • obowiązków Funduszu jako płatnika w związku z dochodem Spółki z tytułu umorzenia certyfikatów inwestycyjnych w związku z likwidacją Funduszu oraz
  • skutków podatkowych umów/porozumień zawartych z Kontrahentami.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

  1. Spółka:
    1. jest spółką utworzoną według prawa Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, określaną jako unlimited private company,
    2. posiada siedzibę na terytorium Wielkiej Brytanii,
    3. od założenia jest rezydentem podatkowym Wielkiej Brytanii w rozumieniu Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych (Dz.U. z 2006 r. Nr 250, poz. 1840, dalej: UPO).
  2. Fundusz Inwestycyjny Zamknięty (dalej: Fundusz):
    1. jest zamkniętym funduszem inwestycyjnym mającym siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
    2. działa na podstawie ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. z 2004 r. Nr 146, poz. 1546 ze zm., dalej: UFI).
  3. Certyfikaty inwestycyjne emitowane przez Fundusz będą wydawane Spółce w zamian za wpłatę gotówkową lub wpłatę w postaci wniesienia do Funduszu akcji polskich spółek akcyjnych notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. (dalej odpowiednio: Akcje i Spółki Portfelowe), będących własnością Spółki. W konsekwencji nabycia Akcji, Fundusz będzie akcjonariuszem Spółek Portfelowych, a Spółka będzie uczestnikiem Funduszu.
  4. Spółka może nabyć Akcje Spółek Portfelowych lub pożyczyć je od osób trzecich (dalej: Kontrahenci). Następnie Spółka wniesie te Akcje do Funduszu (w obu przypadkach Spółka będzie właścicielem Akcji i będzie możliwe prawnie efektywne przeniesienie Akcji na Fundusz).
  5. Spółka będzie również sprzedawała Funduszowi, w zamian za wynagrodzenie w postaci środków pieniężnych, Akcje Spółek Portfelowych, które mogą być nabyte lub pożyczone od Kontrahentów (także i w tych przypadkach Spółka będzie właścicielem Akcji i będzie możliwe prawnie efektywne przeniesienie Akcji na Fundusz). Kontrahenci mogą być rezydentami państw, z którymi Polska nie zawarła umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania (również w przypadku, o którym mowa w pkt 4 powyżej). Sprzedaż Funduszowi Akcji Spółek Portfelowych nastąpi jako tzw. transakcja pakietowa w rozumieniu § 154-§ 156 Regulaminu Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. (dalej: Regulamin Giełdy) wydanego na podstawie ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (tj. Dz.U. z 2010 r., nr 211, poz. 1384 ze zm.; dalej: ustawa OIF). Powyższa sprzedaż nastąpi w ramach obrotu zorganizowanego w rozumieniu przepisów ustawy OIF.
  6. Fundusz będzie sprzedawał Spółce Akcje Spółek Portfelowych, o których mowa w pkt 5 powyżej. Sprzedaż ta nastąpi jako tzw. transakcja pakietowa w rozumieniu § 154-§ 156 Regulaminu Giełdy wydanego na podstawie ustawy OIF, nie wcześniej niż w terminie 7 dni od daty nabycia Akcji przez Fundusz. Powyższa sprzedaż nastąpi w ramach obrotu zorganizowanego w rozumieniu przepisów ustawy OIF.
  7. Na marginesie należy zaznaczyć, że:
    1. w przypadku Akcji nabytych od Kontrahentów Spółka może zawrzeć z nimi odrębną umowę i porozumienie (umowy takie są czasami określane jako swap całkowitego dochodu (ang. total return swap) lub ogólnie jako instrument pochodny), zgodnie z którym:
      1. Spółka będzie zobowiązana do wypłaty tym Kontrahentom kwot, których wysokość będzie uzależniona od jakichkolwiek dochodów z Akcji wygenerowanych w określonym okresie (obejmujących dochody z dywidend wypłacanych Funduszowi w odniesieniu do Akcji jak również kwoty wynikające z dodatniej zmiany wartości Akcji w okresie obowiązywania umowy / porozumienia). Kontrahenci mogą otrzymywać od Spółki wyższe dochody w postaci kwot, których wysokość będzie uzależniona od wysokości dywidend aniżeli dochody, które osiągaliby, gdyby posiadali Akcje i otrzymywali dywidendy bezpośrednio od Spółek Portfelowych, ze względu na fakt, że wartość płatności Spółki wynikać będzie z postanowień umownych odpowiadających warunkom rynkowym (w związku z powyższym, w praktyce kwoty wypłacane przez Spółkę do Kontrahentów w odniesieniu do dywidend będą niższe niż kwoty otrzymane od Funduszu w odniesieniu do tych dywidend).
      2. Spółka może również otrzymywać płatności od tych Kontrahentów w przypadku obniżenia wartości Akcji.
    2. w przypadku pożyczonych Akcji, zgodnie z odrębnymi umowami pożyczki Akcji zawartymi z Kontrahentami, nastąpi przeniesienie Akcji przez Kontrahentów na Spółkę i Spółka będzie uprawniona do dysponowania tymi pożyczonymi Akcjami wedle własnego uznania. Oznacza to, że zgodnie z umową Spółka będzie mogła sprzedać Akcje, zastawić je, korzystać z nich, zatrzymać je lub w inny sposób nimi dysponować. Spółka będzie zobowiązana do wypłacenia Kontrahentom kwot, których wysokość będzie uzależniona od dywidend wypłaconych Funduszowi w odniesieniu do Akcji (i których wysokość może być wyższa od dochodów, które osiągaliby Kontrahenci, gdyby posiadali Akcje i otrzymywali dywidendy bezpośrednio od Spółek Portfelowych) i do zwrotu akcji odpowiadających pożyczonym akcjom (ale nie tych samych) Kontrahentom na koniec okresu umowy,
    3. rozliczenia, o których mowa w pkt a) i b) powyżej będą dokonywane bezpośrednio pomiędzy Spółką a Kontrahentami bez jakiegokolwiek związku z terytorium Polski, w szczególności, bez żadnego prawnego lub faktycznego zaangażowania Spółek Portfelowych i / lub Funduszu. Rozliczenia te będą dokonywane w okresach czasu nie krótszych niż 7 dni,
    4. oczekuje się ze (nie będzie to jednak zawsze wymagane) Spółka może finansować powyższe wypłaty do Kontrahentów ze środków pieniężnych otrzymywanych z Funduszu.
  8. Fundusz będzie również nabywał Akcje Spółek Portfelowych (o których mowa w pkt 3 i 4 powyżej lub innych polskich spółek akcyjnych notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie S.A., dalej również jako Spółki Portfelowe) od innych podmiotów na rynku papierów wartościowych w zamian za wynagrodzenie. Powyższe nabycie nastąpi w ramach obrotu zorganizowanego w rozumieniu przepisów ustawy OIF.
  9. Fundusz będzie osiągał dochody między innymi z tytułu dywidend wypłacanych Funduszowi przez Spółki Portfelowe, w szczególności w odniesieniu do Akcji nabytych od Spółki, o których mowa w pkt 5 powyżej, oraz z tytułu zbycia Akcji Fundusz może otrzymywać należne dywidendy po zbyciu Akcji Spółek Portfelowych.
  10. Akcje są przedmiotem obrotu na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie S.A.
  11. Fundusz nie będzie nabywał majątku nieruchomego.
  12. Wypłaty z Funduszu na rzecz Spółki mogą występować na skutek:
    1. wykupienia przez Fundusz certyfikatów na podstawie art. 139 UFI,
    2. wypłat przez Fundusz dochodu na podstawie brzmienia statutu Funduszu w związku z art. 18 ust. 2 pkt 13 UFI,
    3. umorzenia certyfikatów w związku z likwidacją Funduszu, zgodnie z art. 249 UFI.
  13. Akcje Spółek Portfelowych oraz certyfikaty inwestycyjne Funduszu:
    1. nie są i nie będą związane z jakimkolwiek zakładem,
    2. nie stanowią i nie będą stanowić majątku stanowiącego część majątku jakiegokolwiek zakładu, w szczególności zakładu Spółki w Polsce w rozumieniu art. 5 UPO.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy prawidłowe jest stanowisko Funduszu, że wydanie certyfikatów inwestycyjnych Funduszu w zamian za wpłatę w postaci wniesienia cło Funduszu Akcji Spółek Portfelowych nie stanowi czynności cywilnoprawnej podlegającej opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych (PCC) ...

  • Czy prawidłowe jest stanowisko Funduszu, że wszystkie przychody Funduszu, niezależnie od ich charakteru, a w szczególności dywidendy wypłacone przez Spółki Portfelowe oraz zyski ze zbycia Akcji Spółek Portfelowych, podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych ...
  • Czy prawidłowe jest stanowisko Funduszu, że nabycie przez Fundusz od Spółki Akcji Spółek Portfelowych jako tzw. transakcja pakietowa w rozumieniu § 154-§ 156 Regulaminu Giełdy wydanego na podstawie ustawy OIF jest czynnością zwolnioną z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych (PCC) ...
  • Czy prawidłowe jest stanowisko Funduszu, że w świetle UPDOP przychód Spółki z tytułu wykupienia przez Fundusz certyfikatów inwestycyjnych na podstawie art. 139 UFI stanowi przychód podlegający opodatkowaniu na zasadach ogólnych zgodnie z art. 12 UPDOP i tym samym nie stanowi dochodu (przychodu) o którym mowa w art. 10 ust. 1 UPDOP ...
  • Czy prawidłowe jest stanowisko Funduszu, że przychód Spółki z tytułu wykupienia przez Fundusz certyfikatów inwestycyjnych na podstawie art. 139 UFI stanowi przychód, który nie podlega opodatkowaniu w Polsce na mocy UPO ...
  • Czy prawidłowe jest stanowisko Funduszu, że Fundusz nie będzie zobowiązany, jako płatnik, pobrać i wpłacić podatku z tytułu dochodu osiąganego przez Spółkę z tytułu wykupienia przez Fundusz certyfikatów inwestycyjnych na podstawie art. 139 UFI ...
  • Czy prawidłowe jest stanowisko Funduszu, że w świetle UPDOP przychód Spółki z tytułu wypłacenia przez Fundusz dochodów Funduszu, zgodnie z art. 18 ust 2 pkt 13 UFI stanowi przychód podlegający opodatkowaniu na zasadach ogólnych zgodnie z art. 12 UPDOP i tym samym nie stanowi dochodu (przychodu), o którym mowa w art. 10 ust. 1 UPDOP ...
  • Czy prawidłowe jest stanowisko Funduszu, że przychód Spółki z tytułu wypłacenia przez Fundusz dochodów Funduszu, zgodnie z art. 18 ust. 2 pkt 13 UFI, stanowi przychód, który nie podlega opodatkowaniu w Polsce na mocy UPO ...
  • Czy prawidłowe jest stanowisko Funduszu, że Fundusz nie będzie zobowiązany, jako płatnik, pobrać i wpłacić podatku z tytułu dochodu osiąganego przez Spółkę z tytułu wypłacenia przez Fundusz dochodów Funduszu, zgodnie z art. 18 ust. 2 pkt 13 UFI ...
  • Czy prawidłowe jest stanowisko Funduszu, że w świetle UPDOP przychód Spółki z tytułu umorzenia certyfikatów inwestycyjnych poprzez wypłatę środków pieniężnych w związku z likwidacją Funduszu, zgodnie z art. 249 UFI stanowi przychód podlegający opodatkowaniu na zasadach ogólnych zgodnie z art. 12 UPDOP i tym samym nie stanowi dochodu (przychodu) o którym mowa w art. 10 ust. 1 UPDOP ...
  • Czy prawidłowe jest stanowisko Funduszu, że przychód Spółki z tytułu umorzenia certyfikatów inwestycyjnych poprzez wypłatę środków pieniężnych w związku z likwidacją Funduszu, zgodnie z art. 249 UFI stanowi przychód, który nie podlega opodatkowaniu w Polsce na mocy UPO ...
  • Czy prawidłowe jest stanowisko Funduszu, że Fundusz nie będzie zobowiązany, jako płatnik, pobrać i wpłacić podatku z tytułu przychodu Spółki z tytułu umorzenia certyfikatów inwestycyjnych poprzez wypłatę środków pieniężnych w związku z likwidacją Funduszu, zgodnie z art. 249 UFI ...
  • Czy prawidłowe jest stanowisko Funduszu, że wykupienie certyfikatów inwestycyjnych przez Fundusz na podstawie art. 139 UFI nie będzie stanowić czynności cywilnoprawnej podlegającej opodatkowaniu PCC ...
  • Czy prawidłowe jest stanowisko Funduszu, że zawarcie przez Spółkę z Kontrahentami umów / porozumień, o których mowa w pkt 4-7 zdarzenia przyszłego, nie ma wpływu na konsekwencje podatkowe zdarzeń będących przedmiotem niniejszego wniosku, które zostały przedstawione w stanowisku Funduszu do pytań nr 1-13 ...

    Przedmiotem niniejszej interpretacji jest wykładnia przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.) w zakresie pytania oznaczonego nr 14.

    Wniosek w zakresie pytań oznaczonych nr 1-13 zostanie rozpatrzony odrębną interpretacją.

    Zdaniem Wnioskodawcy:

    Ad. 14

    Zdaniem Funduszu, zawarcie przez Spółkę z Kontrahentami umów / porozumień, o których mowa w pkt 4-7 zdarzenia przyszłego, nie ma wpływu na konsekwencje podatkowe zdarzeń będących przedmiotem niniejszego wniosku, które zostały przedstawione w stanowisku Spółki do pytań nr 1-2 oraz 4-12.

    Zdaniem Funduszu, skoro:

    1. Jak zostało wskazane w stanie faktycznym wniosku:
      1. certyfikaty inwestycyjne emitowane przez Fundusz zostaną wydane Spółce w zamian za m.in. wpłatę w postaci wniesienia do Funduszu Akcji, które Spółka nabędzie lub pożyczy od Kontrahentów (w obu przypadkach Spółka będzie właścicielem Akcji i będzie możliwe prawnie efektywne przeniesienie Akcji na Fundusz). W konsekwencji nabycia Akcji, Fundusz będzie akcjonariuszem Spółek Portfelowych, a Spółka będzie uczestnikiem Funduszu;
      2. Spółka będzie również sprzedawała Funduszowi, w zamian za wynagrodzenie w postaci środków pieniężnych, Akcje Spółek Portfelowych, które mogą być nabyte lub pożyczone od Kontrahentów (także i w tych przypadkach Spółka będzie właścicielem Akcji i będzie możliwe prawnie efektywne przeniesienie Akcji na Fundusz);
      3. rozliczenia dokonywane przez Spółkę z Kontrahentami, o których mowa w pkt 4-7, będą dokonywane bezpośrednio pomiędzy Spółką a Kontrahentami bez jakiegokolwiek związku z terytorium Polski, w szczególności, bez żadnego prawnego lub faktycznego zaangażowania Spółek Portfelowych i/lub Funduszu;
      4. wartość płatności Spółki na rzecz Kontrahentów wynikać będzie z postanowień umownych umów / porozumień zawartych pomiędzy Spółką a Kontrahentami.
    2. Brak jest jakichkolwiek podstaw prawnych do tego, aby uzależniać odpowiedź na pytania nr 1, 3 oraz 5-10 od sposobu rozliczeń przyjętych między Spółką a Kontrahentami, opisanych w pkt 4-7 zdarzenia przyszłego;
      - to należy uznać, że zawarcie przez Spółkę z Kontrahentami umów / porozumień, o których mowa w pkt 4-7 zdarzenia przyszłego, nie ma wpływu na konsekwencje podatkowe zdarzeń będących przedmiotem niniejszego wniosku, które zostały przedstawione w stanowisku Spółki do pytań nr 1-2 oraz 4-12.

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

    Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

    Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

    Wniosek ORD-IN

    Treść w pliku PDF 2 MB

    Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie