
Temat interpretacji
Czy kwoty netto z faktur, które na podstawie podpisanych umów z PARP zostaną zwrócone w formie dotacji można uznać za koszty uzyskania przychodów?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przedstawione we wniosku z dnia 12 października 2010 r. (data wpływu 18.10.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów:
- w części dotyczącej Programu Bon na innowacje jest prawidłowe,
- w części dotyczącej Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013 Paszport do eksportu jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 18 października 2010 r. został złożony ww. wniosek uzupełniony pismem z dnia 01 grudnia 2010 r. (data wpływu 03.12.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Spółka stara się o dotację z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) w ramach dwóch programów: z Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007 2013 (Dz. U. Nr 68, poz. 414 z późn. zm.) Paszport do eksportu oraz Bon na innowacje.
W ramach tych programów, Spółka podpisała umowy o dofinansowanie z PARP poświadczające otrzymanie pomocy finansowej. W przypadku programu Bon na innowacje, Spółka otrzymała od kontrahenta fakturę VAT za badania właściwości nowego surowca. Na podstawie umowy z PARP kwota netto z tej faktury jest przedmiotem dotacji i zostaje przekazana z PARP-u bezpośrednio kontrahentowi, Spółka zapłaciła kontrahentowi tylko podatek VAT.
Natomiast w ramach programu Paszport do eksportu, Spółka również otrzymała od kontrahenta fakturę VAT za opracowanie planu rozwoju eksportu. Spółka zapłaciła całość faktury kontrahentowi, natomiast kwota netto zostanie zwrócona na konto Spółki w formie dotacji. Usługi będące przedmiotem dotacji służą działalności opodatkowanej.
Pismem stanowiącym odpowiedź na wezwanie z dnia 25 listopada 2010 r. Spółka doprecyzowała, iż przyznana Jej dotacja z Polskiej Agencji Rozwoju Regionalnego w ramach programu Bon na innowacje pochodzi całkowicie z budżetu państwa, natomiast dotacja w ramach programu Paszport do eksportu pochodzi w 85% z Unii Europejskiej (Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego) oraz w 15% z budżetu państwa.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie
w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.
Czy kwoty netto z faktur, które na podstawie podpisanych umów z PARP zostaną zwrócone w formie dotacji można uznać za koszty uzyskania przychodów...
Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów) wolnych od podatku, w tym dotacji. Tak więc, kwoty netto z faktur, które są przedmiotem dotacji (zostaną zwrócone na podstawie podpisanych umów), Spółka nie uznała za koszty uzyskania przychodu.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:
- prawidłowe w części dotyczącej kosztów uzyskania przychodów w ramach Programu Bon na innowacje,
- nieprawidłowe w części dotyczącej kosztów uzyskania przychodów w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013 Paszport do eksportu.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.
Powyższe oznacza, iż podatnik ma prawo do odliczenia dla celów podatkowych wszelkich wydatków, pod warunkiem, iż m.in. nie zostały one wymienione w art. 16 ust. 1 tej ustawy.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Spółka podpisała umowy o dofinansowanie z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości w ramach dwóch programów:
- Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007 2013 Paszport do eksportu oraz
- Bon na innowacje.
Przyznana dotacja w ramach programu Bon na innowacje pochodzi z budżetu państwa, natomiast dotacja w ramach programu Paszport do eksportu pochodzi w 85% z Unii Europejskiej (Europejskiego Rozwoju Regionalnego) oraz w 15% z budżetu państwa.
W przypadku programu Bon na innowacje Spółka otrzymała fakturę VAT od kontrahenta za badania właściwości nowego surowca, której wartość netto jest przedmiotem dotacji i zostaje przekazana z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości bezpośrednio kontrahentowi.
Natomiast w ramach programu Paszport do Eksportu Spółka otrzymała fakturę VAT od kontrahenta za opracowanie planu rozwoju eksportu. Należność została uregulowała przez Spółkę, a kwota netto z otrzymanej faktury zostanie Jej zwrócona w formie dotacji.
Nadmienia się, iż ustalenie jakie wydatki i na jakich warunkach można uznać za kwalifikujące się do objęcia wsparciem jest jednym z podstawowych aspektów ubiegania się o fundusze europejskie. Nie wszystkie wydatki mogą być objęte wsparciem. Ich zakres zależy od programu, z którego beneficjent chce skorzystać i od konkretnego działania.
Odnosząc się do kwestii podatkowego ujmowania kosztów kwalifikowanych, ponoszonych przez Wnioskodawcę w obowiązującym stanie prawnym, należy wskazać, że wydatki i koszty bezpośrednio sfinansowane z przychodów (dochodów) wolnych od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie wskazanych przepisów, nie są uważane za koszty uzyskania przychodów, w myśl art. 16 ust. 1 pkt 58 tej ustawy.
Zgodnie z powyższym przepisem omawianej ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52 i 53, lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 z późn. zm.).
Z powyższego wynika, iż nie podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów wydatki i koszty bezpośrednio sfinansowane z dochodów (przychodów) wskazanych w art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W takim stanie faktycznym podatnik finansuje bowiem wydatki nie własnymi środkami finansowymi, lecz środkami, które zostały mu przyznane w ramach różnego rodzaju pomocy. Umożliwienie zaliczenia wydatków finansowanych w ten sposób w ciężar kosztów uzyskania przychodów byłoby dwukrotnym zatem uprzywilejowaniem.
Ww. ograniczenie zaliczania w ciężar kosztów uzyskania przychodów dotyczy wydatków bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa we wskazanym przepisie art. 16 ust. 1 pkt 58 ww. ustawy.
W świetle powyższego, wydatki związane z projektem Paszport dla eksportu, ponoszone ze środków własnych Spółki, do momentu otrzymania dotacji, a jednocześnie nie ujęte w katalogu negatywnym art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, stanowią koszty uzyskania przychodów.
Zgodnie z art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.
Za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4f-4h, uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów (art. 15 ust. 4e ww. ustawy).
Refundacja tych wydatków, zaliczonych uprzednio do kosztów uzyskania przychodów skutkuje koniecznością ich wyłączenia z kosztów uzyskania przychodów w momencie otrzymania dofinansowania (bez konieczności dokonywania stosownych korekt).
Podsumowując, w oparciu o przytoczone przepisy prawa, należy stwierdzić, iż w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Paszport do eksportu Spółka może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wartość netto kwoty wynikającej z otrzymanej od kontrahenta faktury VAT, a z chwilą otrzymania refundacji poniesionych wydatków dokonać korekty (zmniejszenia) tych kosztów w bieżącym okresie, tj. w momencie otrzymania dotacji (art. 16 ust. 1 pkt 58 ww. ustawy).
W ramach programu Bon na innowacje Spółka otrzymuje od kontrahenta fakturę VAT za badanie właściwości nowego surowca, natomiast Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości reguluje kwotę netto z faktury otrzymanej przez Wnioskodawcę. Tym samym, zastosowanie znajdzie art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Reasumując, w przypadku programu Bon na innowacje, gdy przedmiotowe wydatki ponoszone są bezpośrednio z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52 i 53, lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 z późn. zm.) to stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie uważa się ich za koszty uzyskania przychodów.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Jednocześnie nadmienia się, iż w zakresie podatku od towarów i usług została wydana interpretacja indywidualna w dniu 04 stycznia 2011 r. nr ILPP2/443-1709/10-4/TW.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
Referencje
ILPP2/443-1709/10-4/TW, interpretacja indywidualna
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
