Czy kwoty wynikające z faktur korygujących wystawionych przez Wnioskodawcę w 2011 roku, zmniejszających przychód ze sprzedaży 2010 roku można ująć w r... - Interpretacja - IBPBI/2/423-141/11/BG

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 02.05.2011, sygn. IBPBI/2/423-141/11/BG, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Czy kwoty wynikające z faktur korygujących wystawionych przez Wnioskodawcę w 2011 roku, zmniejszających przychód ze sprzedaży 2010 roku można ująć w rocznym rozliczeniu podatku CIT za 2010 rok?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 03 lutego 2011 r. (data złożenia do tut. BKIP w dniu 03 lutego 2011 r.), uzupełnionym w dniu 18 kwietnia 2011r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie określenia momentu skorygowania przychodu wynikającego z faktury korygującej oraz ujęcia jej w rocznym rozliczeniu podatkowym (stan faktyczny oznaczony we wniosku jako nr 1) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 03 lutego 2011 r. został złożony do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie określenia momentu skorygowania przychodu wynikającego z faktury korygującej oraz ujęcia jej w rocznym rozliczeniu podatkowym.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 13 kwietnia 2011 r. Znak IBPBI/2/423-141/11/BG wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia dokonano w dniu 18 kwietnia 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest podmiotem świadczącym między innymi usługi z branży komunalnej. Usługi te świadczone są zarówno na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą jak i na rzecz osób fizycznych, nie prowadzących działalności gospodarczej.

W związku ze świadczonymi usługami Wnioskodawca wystawił faktury w grudniu 2010 roku, które nie powinny były być wystawione z uwagi na fakt, iż nie były świadczone. Taki stan faktyczny jest wynikiem pojawienia się błędu w systemie. W związku z zaistniałą sytuacją Wnioskodawca wystawił w styczniu 2011 roku faktury korygujące do w/w faktur.

Przedstawione powyżej zdarzenie nie zostało ujęte w księgach 2010 roku, w związku z zamknięciem ksiąg do celów konsolidacyjnych już 4 stycznia 2011 roku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy kwoty wynikające z faktur korygujących wystawionych przez Wnioskodawcę w 2011 roku, zmniejszających przychód ze sprzedaży 2010 roku można ująć w rocznym rozliczeniu podatku CIT za 2010 rok...

Zdaniem Spółki, przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie określają zasad dokonywania korekt przychodów. Brak jest również uregulowań dotyczących momentu zmniejszania (powiększania) przychodów, tj. czy przychód pomniejsza się (powiększa) w dacie korekty, czy też w dacie powstania przychodu należnego.

Przepisy prawa bilansowego również nie określają wprost momentu zaliczenia sprzedaży do przychodów, tj. czy przychód należy skorygować w dacie wystawienia faktury korygującej, czy też w dacie powstania przychodu. W związku z powyższym Wnioskodawca uważa, że w rocznym rozliczeniu podatku CIT za 2010 rok należy ująć kwoty faktury oraz faktur korygujących wystawionych w styczniu 2011 roku, pomimo iż nie są one ujęte w księgach 2010 roku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r., Nr 74, poz. 397, dalej updop), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności: otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Stosownie do art. 12 ust. 3 updop, za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Przychodem należnym, jest zatem przychód, który w następstwie działalności gospodarczej stał się należnością (wierzytelnością) ustaloną pomiędzy stronami.

Zasady rozpoznawania przychodów określonych w art. 12 ust. 3 updop, uregulowane są w art. 12 ust. 3a- 3e.

Zgodnie z art. 12 ust. 3a updop, za datę powstania przychodu uważa się, z zastrzeżeniem ust. 3c-3e, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:

  1. wystawienia faktury albo
  2. uregulowania należności.

Zasady wystawiania faktur korygujących regulują przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 ze zm.). Z przepisu § 14 tego rozporządzenia wynika, że fakturę korygującą wystawia się również, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

Należy zwrócić uwagę, że faktura korygująca nie dokumentuje odrębnego, niezależnego zdarzenia gospodarczego, lecz odnosi się ściśle do stanu zaistniałego w przeszłości. Punktem odniesienia do faktury korygującej jest zatem faktura pierwotna.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie określają zasad dokonywania korekt przychodów. Brak jest również uregulowań dotyczących momentu zmniejszenia (powiększenia) przychodów, tj. czy przychód pomniejsza się (powiększa) w dacie korekty, czy też w dacie powstania przychodu należnego.

Wobec powyższego, należy posłużyć się literalną wykładnią wyżej powołanych przepisów, która prowadzi do wniosku, że do przychodów podatkowych zalicza się tylko takie przychody, które w danym momencie są należne podatnikowi, czyli są wymagalne, niewątpliwe i bezwarunkowe. Dla ustalenia przychodu istotnym zagadnieniem jest określenie daty uzyskania przychodu, z którą ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych łączy moment powstania obowiązku podatkowego. Pierwszeństwo w kształtowaniu daty powstania przychodu należnego ma dzień dokonania czynności wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego wykonania usługi lub jej częściowego wykonania.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest podmiotem świadczącym między innymi usługi z branży komunalnej. Usługi te świadczone są zarówno na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą jak i na rzecz osób fizycznych, nieprowadzących działalności gospodarczej. W związku ze świadczonymi usługami Wnioskodawca wystawił faktury w grudniu 2010 roku, które nie powinny były być wystawione z uwagi na fakt, iż usługi nie były świadczone. Taki stan faktyczny był wynikiem pojawienia się błędu w systemie. W związku z zaistniałą sytuacją Wnioskodawca wystawił w styczniu 2011 roku faktury korygujące do w/w faktur. Przedstawiona sytuacja nie została ujęta w księgach 2010 roku, w związku z zamknięciem ksiąg w styczniu 2011 roku.

W świetle powyższych przepisów oraz przedstawionego stanu faktycznego, należy stwierdzić, iż Spółka jest zatem zobowiązana do uwzględnienia wystawionych w 2011 faktur korygujących (zmniejszających przychód podatkowy) do okresu w którym wystawiono faktury pierwotne, ponieważ już w chwili wystawienia faktur pierwotnych błędnie wykazano przychód, który nie powstał, gdyż usługi nie były świadczone. Wystawione przez Spółkę faktury pierwotne nie dokumentowały rzeczywistej wielkości przychodu uzyskanego w danym okresie rozliczeniowym. Tak więc Spółka powinna odnieść faktury korygujące wystawione w 2011 r. do 2010 roku poprzez zmniejszenie przychodu wynikającego z faktur pierwotnych, nawet w sytuacji gdy korekta faktur zostanie dokonana po zamknięciu ksiąg rachunkowych za 2010r. Faktury te powinny być zatem uwzględnione w zeznaniu rocznym o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych (CIT-8) w 2010 roku.

W świetle powyższego stanowisko Spółki jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, iż w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych odnośnie stanu faktycznego oznaczonego we wniosku jako nr 2 wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach