
Temat interpretacji
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Bełchatowie stwierdza, że stanowisko STOWARZYSZENIA przedstawione we wniosku z dnia 14.11.2006r. (data wpływu do Urzędu 16.11.2006r.), uzupełnionym pismem z dnia 05.01.2007r. (data wpływu do Urzędu 08.01.2007r.) o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zwolnienia z opodatkowania, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dochodów przeznaczonych na realizację inwestycji budowa budynku siedziby Stowarzyszenia: jest prawidłowe.
Na podstawie art. 14a §1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
W dniu 16.11.2006r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Bełchatowie wpłynął wniosek Stowarzyszenia o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
Podatnik przedstawiając stan faktyczny sprawy informuje, iż z uwagi na brak własnej siedziby w 2006r. rozpoczął realizacje inwestycji p.n.: Budynek Siedziby Stowarzyszenia ... . Obecnie korzysta z lokalu udostępnionegoprzez inną firmę na podstawie umowy najmu za określoną odpłatnością.Dla realizacji celów statutowych koniecznym jest posiadanie własnej siedziby, w której będą odpowiednio wyposażone sale konferencyjne, projekcyjne, dyskusyjne, wykładowe, pomieszczenia dla prowadzenia działalności kół i klubów, dla prowadzenia działalności wydawniczej i informacyjnej, a także dla prowadzenia działalności gospodarczej.
Zgodnie z załączonym Statutem celami Stowarzyszenia są w szczególności:
- #61692; integrowanie środowiska inżynierów i techników,
#61692; kształtowanie opinii i ocen dotyczących górnictwa w Polsce,
#61692; inspirowanie przedsięwzięć techniczno organizacyjnych na rzecz gospodarki narodowej i ochrony środowiska naturalnego,
#61692; ochrona godności zawodu i reprezentowanie interesów członków Stowarzyszenia,
#61692; krzewienie oświaty i kultury technicznej oraz upowszechnianie doświadczeń w dziedzinie nauki i techniki,
#61692; doskonalenie systemu kształcenia kadr technicznych dla górnictwa i geologii, podnoszenie kwalifikacji zawodowych kadry technicznej oraz popularyzowanie twórców nowej techniki,
#61692; kształtowanie etyki zawodowej inżynierów i techników,
#61692; kultywowanie tradycji górniczych i ochrona zabytków techniki,
Wyżej wymienione cele Stowarzyszenie realizuje poprzez:
- #61558; organizowanie kół i oddziałów Stowarzyszenia na terenie całego kraju,
#61558; współpracę z zakładami pracy prowadzącymi działalność górniczą i geologiczną, ich jednostkami nadrzędnymi oraz instytucjami i wyższymi uczelniami związanymi z tą działalnością,
#61558; współudział przy opracowywaniu ustaw oraz przepisów bezpieczeństwa, jak również przedstawianie własnej oceny i wniosków z tego zakresu,
#61558; organizowanie komisji problemowych i zespołów doradczych dla rozwiązywania zagadnień merytorycznych i zawodowych,
#61558; zakładanie i prowadzenie klubów Stowarzyszenia,
#61558; organizowanie kongresów, zjazdów, sympozjów oraz konferencji naukowo-technicznych, odczytów, konkursów, wystaw i wycieczek technicznych,
#61558; organizowanie i prowadzenie seminariów, kursów szkoleniowych i zawodowych,
#61558; prowadzenie działalności wydawniczej i informacyjnej,
#61558; udział w przedsięwzięciach z zakresu ochrony środowiska,
#61558; sprawowanie opieki nad zabytkami kultury technicznej,
#61558; inicjowanie i promowanie rozwoju wynalazczości oraz udzielanie fachowego poradnictwa w tym zakresie,
#61558; wykonywanie usług np.: przez zespół rzeczoznawców i doradztwa ekonomiczno prawnego Zarządu Głównego i odpowiednie grupy w oddziałach,
#61558; prowadzenie działalności gospodarczej,
#61558; udzielanie pomocy członkom Stowarzyszenia w sprawach zawodowych i materialnych, a także tworzenie lub wspieranie fundacji i stypendiów
Natomiast zgodnie z §73 pkt 2 Statutu fundusze Stowarzyszenia powstają z:
- składek członkowskich,
dochodów z majątku Stowarzyszenia,
darowizn, spadków, zapisów i dotacji,
wpływów z działalności gospodarczej.
Jednocześnie z pkt 3 powyższego paragrafu zapisano, iż dochód z działalności gospodarczej służy przede wszystkim do realizacji celów statutowych.
W złożonym wniosku Stowarzyszenie zwraca się z zapytaniem:
Czy stanowisko Stowarzyszenia w zakresie stosowania art.17 ust.1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dotyczące zwolnienia z opodatkowania dochodów uzyskanych z działalności stowarzyszenia oraz z darowizn, a przeznaczonych na budowę siedziby Stowarzyszenia, również w części obiektu przeznaczonej na prowadzenie działalności gospodarcze, jest prawidłowe?
Zdaniem podatnika:
- wszelkie dochody uzyskane z działalności Stowarzyszenia przeznaczone na sfinansowanie budowy siedziby Stowarzyszenia są zwolnione od podatku
dochodowego od osób prawnych, gdyż przeznaczone są na realizacje celów statutowych,
dochody z tytułu otrzymanych darowizn przeznaczone na budowę siedziby są zwolnione od podatku od osób prawnych, gdyż przeznaczone są na realizacje celów statutowych,
środki przeznaczone na realizację części siedziby przeznaczonej w przyszłości na prowadzenie działalności gospodarczej nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, gdyż przychody uzyskane z tej działalności przeznaczone są na realizację celów statutowych,
amortyzacja od wartości budynku w kwocie sfinansowanej przychodem z darowizny nie stanowi kosztu uzyskania przychodu.
Ze stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę wynika, iż Stowarzyszenie rozpoczęło realizacje inwestycji pn. Budynek Siedziby Stowarzyszenia ... . Część tego budynku ma zostać w przyszłości przeznaczona na prowadzenie działalności gospodarczej Osiągany z działalności dochód przeznaczony zostanie, zgodnieze
Statutem, na realizację celów statutowych Stowarzyszenia. Inwestycja realizowana będzie ze składek członkowskich, z dochodów z działalności statutowej Stowarzyszenia (opłaty za uczestnictwo w kongresach, wyjazdach technicznych, konferencjach, wyjazdach szkoleniowych), środków z tytułu odsetek od lokat bankowych oraz z obecnie prowadzonej działalności gospodarczej polegającej m.in. na świadczeniu usług reklamy firm i ich produktów. Ponadto w trakcie realizacji budowy Stowarzyszenie przewiduje, że otrzyma środki finansowe w formie darowizn przekazywanych przez osoby prawne i osoby fizyczne z przeznaczeniem na finansowanie budowy siedziby.
W uzupełnieniu, do złożonego wniosku o udzielenie interpretacji, z dnia 05.01.2007r. Stowarzyszenie informuje, że w ramach realizowanej inwestycji powstanie budynek biurowo klubowy oraz budynek gospodarczy. Budynek gospodarczy przeznaczony zostanie do magazynowania sprzętu jaki jest w posiadaniu Stowarzyszenia (np.: ławki, stoły, namioty, parasole, itd., służące do organizowania imprez plenerowych). Natomiast budynek biurowo klubowy będzie siedzibą Stowarzyszenia oraz zostanie wykorzystany do prowadzenia działalności statutowej, będzie w nim funkcjonował klub, będą odbywały się imprezy integrujące środowisko górnicze, jak również mają być prowadzone szkolenia, czyli będą realizowane podstawowe cele statutowe.
Ponadto z uzupełnienia wynika, iż w chwili realizacji inwestycji Stowarzyszenie nie podjęło jeszcze decyzji, czy w budynku w przyszłości będzie prowadzona inna działalność gospodarcza.
Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny sprawy, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Bełchatowie, na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz.60 ze zmianami) wyjaśnia:
Stowarzyszenie działa w oparciu o przepisy ustawy z dnia 7 kwietnia 1989r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001r. Nr 79, poz. 855 ze zm.). W art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy zapisano, że statut stowarzyszenia określa w szczególności cele stowarzyszenia i sposoby ich realizacji. Natomiast ustawodawca w art. 34 ustawy Prawo o stowarzyszeniach zawarł zapis, zgodnie z którym stowarzyszenia mogą prowadzić działalność gospodarczą, a dochód z tej działalności ma służyć realizacji celów statutowych.
Powyższe unormowanie znalazło również odzwierciedlenie w statucie Stowarzyszenia, który w § 73 pkt 3 stanowi, iż dochód z działalności gospodarczej służy przede wszystkim do realizacji celów statutowych.
Mając na uwadze wyżej zacytowane przepisy należy stwierdzić, że Stowarzyszenie jest uprawnione do prowadzenia zarówno działalności statutowej jak również działalności gospodarczej.
- Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym do osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodoweji społecznej inwalidów oraz kultu religijnego w części przeznaczonej na te cele.
- Jednocześnie w art. 17 ust. 1a wyżej cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zawarto zastrzeżenie, że zwolnienie o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele w tym przepisie,nie dotyczy:
- 1) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego,
paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5% oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metalilub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i badawczo-rozwojowych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego,
- 1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałychlub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art.17a-17k,
- 2) dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne celeniż wymienione w tych przepisach.
- Natomiast art. 17 ust. 1b ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi, iż zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i bez względu na termin wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.
Zwolnienie zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest zwolnieniem warunkowym. Dla skorzystania z tego zwolnienia, podatnik musi spełnić dwa warunki:
- jego celem musi być działalność wymieniona w tym przepisie,
uzyskane dochody muszą być przeznaczone wyłącznie na cele statutowe wymienione w ustawie.
Zwolnienie dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i wydatkowany na cele określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów.
Zdaniem tutejszego organu podatkowego w przedstawionej we wniosku sytuacji dochody uzyskane ze składek członkowskich, z działalności statutowej i gospodarczej Stowarzyszenia oraz z darowizn lub dotacji, przeznaczone na inwestycję, tj. budowę siedziby Stowarzyszenia będą korzystały ze zwolnienia z opodatkowania w oparciu o art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z zastrzeżeniem art. 17 ust. 1a ustawy. Zwolnienie dotyczy również tej części budynku przeznaczonej w przyszłości na działalność gospodarczą, jeżeli dochody z tej działalności będą przeznaczone na działalność statutową korzystająca ze zwolnienia, o którym mowa w wyżej cytowanym art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy.
Przepis art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, traktuje dochód przeznaczony na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, związanych z realizacją celów wymienionych w tej ustawie, na równi z jego wydatkowaniem na te cele, co w konsekwencji oznacza zwolnienie tej części dochodu z opodatkowania.
Jednocześnie Urząd informuje, iż odpisy amortyzacyjne od części budynku sfinansowanego dochodami odliczonymi od podstawy opodatkowania lub zwróconymi Stowarzyszeniu w innej formie, nie będą zaliczone do kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który stanowi, iż nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 16a-16m, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonych od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconych podatnikowi w jakiejkolwiek formie.
W świetle powyższego, tutejszy organ podatkowy stwierdza, że stanowiskojednostki zawarte we wniosku z dnia 29 maja 2006 roku w zakresie zwolnienia z opodatkowania, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dochodów przeznaczonych na realizację inwestycji budowa budynku siedziby Stowarzyszenia jest prawidłowe.
Odpowiedzi udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony w zapytaniu, zgodnie ze stanem prawnym obowiązującym w dniu jej sporządzenia.
Powyższa interpretacja traci swoja moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących.
Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) interpretacja nie jest
wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.
