
Temat interpretacji
Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku - pismo znak KK/4771/2005 z dnia 03.06.2005 r. (data wpływu 07.06.2005 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie stosowania przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) w zakresie ustalania dochodu do opodatkowania z tytułu pobierania opłat za nielegalnie pobraną energię elektryczną uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku.
Pismem z dnia 03.06.2005 r. znak KK/4771/2005 Spółka wystąpiła z pytaniem:
Czy ustalenie podstawy opodatkowania w przypadku opłat z tytułu nielegalnego poboru energii elektrycznej jest prawidłowe.Spółka dostarcza energię elektryczną do odbiorców na podstawie zawartych umów. Zdarza się jednak, że odbiorcy bez zawarcia stosownej umowy lub z pominięciem układu pomiarowo-rozliczeniowego pobierają energię. W przypadku stwierdzenia takich faktów spisywane są protokóły nielegalnego poboru energii oraz sprawa kierowana jest do organów ścigania. W świetle przepisów prawa energetycznego (art. 3 pkt 18 prawa energetycznego) nielegalny pobór energii elektrycznej może być kwalifikowany jako przestępstwo z art. 278 § 1 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny.(Dz.U. Nr 88, poz. 533 z późn.zm.) a w każdym wypadku jest to sprzeczność z prawem. Na tle przedstawionego stanu
faktycznego wątpliwości Spółki sprowadzają się do daty powstania przychodu z tytułu nielegalnego poboru energii elektrycznej. Zdaniem Spółki opłaty za nielegalny pobór mają charakter odszkodowania i sankcji. Przychód podatkowy powstaje w dacie otrzymania zapłaty.
Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego informuje, że w sprawie mają zastosowanie przepisy art. 12 ust. 3a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 3 uważa się z zastrzeżeniem ust. 3c i 3d dzień wystawienia faktury (rachunku), nie później jednak niż ostatni dzień miesiąca, w którym :
- wydano rzecz, zbyto prawo majątkowe lub
- wykonano usługę, w tym częściowo wykonano usługę, jeżeli jej częściowe wykonanie stanowi wynikający z umowy lub z odrębnych przepisów tytuł do zapłaty, lub
- otrzymano zapłatę za wykonanie świadczenia - w pozostałych przypadkach.
Momentem powstania przychodu zgodnie z art. 12 ust. 3a pkt 3 ww. ustawy będzie dzień otrzymania zapłaty za nielegalny pobór energii. W związku z powyższym Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego uznając stanowisko za prawidłowe orzekł jak w sentencji.
Tut. organ podatkowy zauważa ponadto, że przepis art. 12 ust. 3c ww. ustawy przywołany w pkt 3 przedmiotowego wniosku podatnika dotyczy daty powstania przychodu z tytułu umów najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze i nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie. Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia, traci swą moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących. Interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia na podstawie art. 14b § 1 i 2 Ordynacji podatkowej.
