
Temat interpretacji
Działając w oparciu o art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 1997 r. Nr 137, poz. 926 ze zm.) - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krapkowicach w odpowiedzi na pismo Spółki z dnia 05.11.2003 r. (data wpływu 07.11.2003 r.) nr L.dz.192/11/03 uzupełnione pismem z dnia 21.11.2002 r. (data wpływu 24.11.2003 r.) nr L.dz.2021/11/03 dotyczące pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity:z 2000 r. Dz. U. Nr 54, poz. 654 ze zm.) - wyjaśnia, jak poniżej.
Pytanie Jednostki dotyczy kwestii zaliczenia do przychodów podatkowych kwoty wynikającej z faktur za wynajem w sytuacji gdy strony ustaliły, że w ramach czynszu najemca wykonywać będzie remonty na wynajmowanej rzeczy.
Jak wynika z okoliczności przedstawionych przez Spółkę wynajmuje ona pomieszczenia produkcyjno-biurowe na cele prowadzonej działalności gospodarczej. W I półroczu 2003 r. Spółka dokonała remontu kapitalnego pokrycia dachowego hali bez możliwości obciążenia wynajmującego jego równowartością - całą poniesioną kwotę odnosząc w koszty uzyskania przychodów. Na podstawie uzgodnień z dnia 12.09.2002 r. pomiędzy wynajmującym a najemcą Spółka została zwolniona z opłat czynszowych na okres odpowiadający równowartości tego wydatku. Wynajmujący wystawia faktury VAT za wynajem, które najemca pozostawia bez księgowania i nie uwzględnia do celów podatkowych.
Po przeanalizowaniu materiału dowodowego zebranego w sprawie wynika jak poniżej: Spółka na podstawie umowy Najmu nr TWM/79/00 z dnia 01.03.2000 r. oraz nr PB/119/03 z dnia 01.04.2003 r. zobowiązana była płacić następujący czynsz:- do 31.03.2003 r. w kwocie 14.701,00zł plus VAT,- od 01.04.2003 r. w kwocie 15.529,28zł plus VAT.Na mocy natomiast uzgodnień z dnia 12.09.2002 r., najemca został zwolniony z opłat czynszowych na okres roku od 01.09.2002 r. do 31.08.2003 r. w zamian za wykonywane prace remontowe na wynajmowanym budynku - kwota zwolnień z opłat wynosi 176.412,00zł - tj.14.701,00zł x 12miesięcy.
Biorąc powyższe pod uwagę, tutejszy organ podatkowy wyjaśnia, iż zagadnienia dotyczące umowy najmu uregulowane zostały w przepisach art. 659-692 ustawy z dnia 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16 poz. 93 ze zm.). Przez umowę najmu, zgodnie z definicją kodeksową, wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz, który może być określony w pieniądzach lub świadczeniach innego rodzaju. Umowa najmu nieruchomości lub pomieszczenia na czas dłuższy niż rok powinna być zawarta na piśmie (art. 659 i 660 ustawy Kodeks cywilny).Do obowiązków wynajmującego należy oprócz wydania najemcy rzeczy w stanie przydatnym do umówionego użytku (art. 662 § 1 ustawy Kodeks cywilny) również utrzymanie jej w takim stanie przez cały czas trwania najmu (art. 662 § 1 ustawy Kodeks cywilny) z tym że:- drobne nakłady połączone ze zwykłym używaniem rzeczy obciążają najemcę (art. 662 § 2 ustawy Kodeks cywilny) oraz- w sytuacji gdy uległa ona zniszczeniu z powodu okoliczności, za które wynajmujący odpowiedzialności nie ponosi jest on zwolniony z obowiązku przywrócenia rzeczy do stanu poprzedniego (art. 662 § 3 ustawy Kodeks cywilny).
Biorąc pod uwagę stan faktyczny przedstawiony przez Spółkę Naczelnik Urzędu Skarbowego potwierdza zasadność zaliczenia przez Spółkę przedmiotowych wydatków remontowych do kosztów uzyskania przychodów zwracając uwagę na fakt, iż to na podatniku spoczywa ocena czy poniesione wydatki można uznać za remont środka trwałego czy też charakter wydatków wskazuje, że dokonano inwestycji w obcym środku trwałym.Zgodnie z zapisem art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osóbprawnych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celuosiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.A zatem jeżeli wydatki na prace remontowe są wydatkami poniesionymi w celuuzyskania przychodów, to mogą być zaliczane do kosztów uzyskaniaprzychodów.
Jednocześnie po przeanalizowaniu treści umowy najmu oraz wzajemnych uzgodnień pomiędzy stronami tutejszy organ podatkowy zwraca uwagę na fakt, iż zgodnie z pismem wynajmującego z dnia 12.09.2002 r. nr FG/12/IX/2002 najemca został zwolniony z opłat czynszowych na okres 12-tu miesięcy tj. od dnia 01.09.2002 r. do 31.08.2003 r. w wysokości 176.412,00zł (14.701,00 x 12), natomiast jak wynika z ostatniej zawartej umowy najmu z dnia 01.04.2003 r. Spółka od dnia 01.04.2003 r. (tj. od dnia jej podpisania) zobowiązana jest płacić czynsz w wysokości 15.529,28zł a nie 14.701,00zł.Wynajmujący nie uwzględnił więc zwalniając Spółkę z opłat czynszowych wzrostu tego czynszu, którego łączna wartość wyniosła za w/w okres 180.553,40zł.Jednocześnie tutejszy organ podatkowy zwraca uwagę na fakt, iż Spółka dołączyła do przedmiotowego zapytania Faktury VAT na roboty dekarsko-blacharskie dachu hali produkcyjnej wykonane na przełomie lat 2002/2003 na kwotę netto 170.000,00zł.Zdaniem tutejszego organu podatkowego kwota zwalniająca najemcę z opłat czynszowych powinna mieścić się w kwocie poniesionych przez niego wydatków na remont tj. w kwocie 170.000,00zł a nie jak ustalono w uzgodnieniu w kwocie 176.412,00zł.Ewentualne różnice, które nastąpiły powinny być skorygowane przez strony umowy dodatkowymi uzgodnieniami w zakresie kwoty objętej zwolnieniem lub też powinny nastąpić, ze strony najemcy dalsze świadczenia (np. prace remontowe) bądź też świadczenia innego rodzaju, które są ekwiwalentne do pozostałej kwoty zwolnienia. Natomiast w kwestii zaliczenia do przychodów najemcy kwot wynikających z wystawianych przez wynajmującego Faktur VAT za wynajem Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krapkowicach potwierdza stanowisko zajęte w przedmiotowym piśmie. Jednostka nie ma obowiązku zakwalifikowania kwoty wynikającej z faktury do przychodów należnych.
