Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego w Krakowie działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz.... - Interpretacja - PD-II/423/81/04

ShutterStock

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 08.12.2004, sygn. PD-II/423/81/04, Małopolski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego w Krakowie działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 1997 r. Nr 137, poz. 926 ze zm.) w odpowiedzi na pismo z dnia 04.10.2004 r. (data wpływu: 08.10.2004 r.) w sprawie udzielenia informacji w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych wyjaśnia:

Zapytanie podatnika dotyczy uznania dopłaty do odsetek od kredytu preferencyjnego za przychód dla spółki w myśl art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), oraz określenia czy ewentualny przychód jest zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych.

Z opisanego stanu faktycznego wynika, iż Spółka zawała umowę z Narodowym Funduszem (...), zgodnie z którą miała otrzymać dofinansowanie w formie dopłaty do odsetek od kredytu zaciągniętego na realizację przedsięwzięcia pod nazwą (...). Obsługą kredytu zajmuje się Bank (...), który na podstawie umowy z (...) udziela kredytów na przedsięwzięcia ekologiczne z dopłatami ze środków Narodowego Funduszu. Po spełnieniu warunków jakie przedstawił (...) Spółka otrzymała preferencyjny kredyt bankowy. Zgodnie z umową wysokość dopłaty dla kredytobiorcy, czyli spółki wynosi 1.327.916,00 zł, z tym, że dopłaty do odsetek związanych ze spłatą poszczególnych rat kapitałowych Fundusz przekazuje bezpośrednio bankowi (z pominięciem Spółki) na podstawie odrębnej umowy zawartej pomiędzy Funduszem a Bankiem.
Podatnik stoi na stanowisku, iż dopłaty do odsetek z tytułu udzielonego kredytu płacone przez NFOŚiGW bezpośrednio Bankowi (...) nie stanowią przychodu dla Spółki.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 14 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r., Nr 54, poz. 654 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym na dzień 31.12.2003 r. wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach. Zwolnienie to na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2003 r., Nr 202, poz. 1957) obowiązuje do końca 2004 r. w zakresie i na zasadach określonych do dnia 31.12.2003 r.

Biorąc pod uwagę powyższe można stwierdzić, iż wolne od podatku są tylko dotacje wymienione w art. 69 ust. 4 pkt 1-3 i 5 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148 ze zm.), natomiast opodatkowaniu podlegają dotacje wymienione w art. 69 ust. 4 pkt 4 w/w ustawy. Oznacza to, iż dopłaty do odsetek od kredytów bankowych udzielonych na zasadach preferencyjnych nie podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego, i zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 2 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wartość dopłaty do odsetek stanowi przychód podlegający opodatkowaniu w bankach udzielających kredytów w dacie ich otrzymania.
U kredytobiorcy, w dacie spłaty przez budżet odsetek przekazanych wprost na rachunek banku, nie miało miejsca otrzymanie tych odsetek, nie były one ani naliczone, ani otrzymane, zatem nie stanowiły przychodu. Nie stanowiły także kosztów uzyskania przychodów, ponieważ nie były odsetkami zapłaconymi.

W związku z powyższym, jeżeli stan przedstawiony w zapytaniu jest zgodny ze stanem faktycznym, to stanowisko Podatnika jest prawidłowe.

Małopolski Urząd Skarbowy