
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a §1, §3 oraz §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. /t.j. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm./, w odpowiedzi na wniosek złożony dnia 04.04.2007 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, w związku z uznaniem za koszt uzyskania przychodu kosztu remontu budynku przypadającego na znajdujący się w tym budynku wynajmowany lokal użytkowy postanawiam nie podzielić stanowiska
Spółdzielni.
UZASADNIENIE
Dnia 04.04.2007 r. Spółdzielnia złożyła wniosek o interpretację przepisów prawa podatkowego, z zapytaniem czy koszt remontu budynku przypadający na znajdujący się w tym budynku wynajmowany lokal użytkowy stanowi uzasadniony koszt utrzymania tego lokalu pomniejszający dochód do opodatkowania podatkiem CIT.
Zdaniem Spółdzielni poniesiony koszt remontu przypadający na znajdujący się w tym budynku wynajmowany lokal użytkowy stanowi uzasadniony koszt utrzymania tego lokalu pomniejszający dochód do opodatkowania podatkiem CIT.
W oparciu o przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy organ podatkowy udzielił następującej interpretacji prawa podatkowego.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tj. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.
O możliwości zakwalifikowania danego wydatku do kosztów uzyskania przychodów decyduje zatem spełnienie łącznie dwóch przesłanek, tj. poniesienie wydatków w celu uzyskania przychodów oraz niezakwalifikowanie wydatków do grupy wydatków nie uznawanych za koszty uzyskania przychodów, określonych w przepisie art. 16 ust. 1 wyżej wymienionej ustawy.
Ustawy podatkowe nie definiują pojęcia remontu. Posługując się definicją zawartą w art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane /Dz.U. z 2003 r. Nr 207, poz. 2016 z późn. zm./ poprzez remont należy rozumieć wykonanie w istniejącym obiekcie robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów innych niż użyto w stanie pierwotnym. Istotą remontu jest więc przywrócenie pierwotnych cech użytkowych rzeczy lub nieruchomości utworzonych na skutek ich używania.
Zdaniem tutejszego Urzędu dla prawidłowego zdefiniowania kosztów remontu istotne jest źródło ich finansowania.
Zgodnie z brzmieniem art. 16 ust. 1 pkt 9 lit.a wyżej wymienionej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów i wpłat na różnego rodzaju fundusze tworzone przez podatnika; kosztem uzyskania przychodów są jednak podstawowe odpisy i wpłaty na te fundusze, jeżeli obowiązek lub możliwość ich tworzenia w ciężar kosztów określają odrębne ustawy.
W przypadku spółdzielni mieszkaniowej odrębną ustawą są przepisy ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (t.j. Dz.U. z 2003r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.), które w art. 6 ust. 3 nakładają na spółdzielnie mieszkaniowe obowiązek utworzenia funduszu na remonty zasobów mieszkaniowych. Odpisy na ten fundusz obciążają koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi stanowiącymi mienie spółdzielni. Obowiązek świadczenia na fundusz dotyczy członków spółdzielni, właścicieli lokali niebędących członkami spółdzielni oraz osób niebędących członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali.
Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Spółdzielnię nie wynika, z jakich środków został sfinansowany remont budynku.
Na podstawie przytoczonych przepisów uznać należy, że jeżeli Spółdzielnia dokonuje remontu budynku, który finansowany jest ze środków zgromadzonych na funduszu remontowym tworzonym na podstawie art. 6 ust. 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, wydatki poniesione na remont budynku nie mogą stanowić kosztu uzyskania przychodu. W sytuacji gdy remont przeprowadzony jest ze środków pochodzących z innych źródeł wydatki te uznać można za koszty uzyskania przychodów.
W związku z tym postanawiam jak na wstępie.
W myśl art. 14a §2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Interpretacja, zgodnie z art. 14b §1 i §2 ustawy Ordynacja podatkowa nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Łęcznej w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia (art. 236 §2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).
