
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz.60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 25.06.2007 r. (data wpływu do tutejszego Urzędu 27.06.2007r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie podatnika w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
postanawia
uznać stanowisko Spółki za prawidłowe.
UZASADNIENIE
Zgodnie ze stanem faktycznym przedstawionym we wniosku Spółka przekazuje klientom prezenty reklamowe oznaczone logo firmy, jak np. kubki, kalendarze, długopisy, smycze, koszulki, czapki, ubrania robocze, kwalifikując je jako koszty reklamy, odliczając podatek naliczony i naliczając należny. Zakup kwiatów doniczkowych do firmy i ich utrzymanie a także pielęgnację terenu wokół niej (trawników, krzewów i drzew) Spółka zalicza do podstawowych kosztów działalności firmy.
Ponadstandardowy wystrój firmy jak np. dekoracje, ozdoby świąteczne Spółka traktuje jako koszty reprezentacji w kwocie brutto.
Zdaniem Spółki, oznakowanie prezentu logo firmy należy taktować jako koszt reklamy, gdyż w ten sposób utrwalany jest obraz firmy, a przez jego utrwalenie w świadomości odbiorców zwiększa się popyt na towary Spółki.
Zakupy kwiatów doniczkowych do firmy oraz zagospodarowanie terenu wokół niej Spółka uważa za działania zwyczajowo przyjęte, niekojarzące się ze szczególną wytwornością. Spółka nadmienia, że zakupione rośliny nie są ekskluzywnymi, cennymi okazami odbiegającymi od powszechnie przyjętych.
W związku z powyższym Spółka wnosi o wydanie pisemnej interpretacji dotyczącej kwalifikacji ponoszonych kosztów w zakresie gadżetów reklamowych, wystroju firmy i terenu wokół niej.
Po zapoznaniu się ze stanem faktycznym przedstawionym we wniosku Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie wyjaśnia co następuje:
Konstrukcja kosztów uzyskania przychodów, określona w art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) oparta jest na klauzuli generalnej: kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 tej ustawy.
Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podatnik ma możliwość odliczenia dla celów podatkowych wydatków pod warunkiem, że wykaże ich związek z prowadzoną działalnością oraz udowodni, że ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu. Warunkiem koniecznym jest również to, aby dany wydatek, nawet ten pozostający w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami, nie został wyłączony z kosztów uzyskania przychodów na podstawie przepisów art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Kosztami uzyskania przychodów są zarówno koszty, które pozostają w bezpośrednim związku przyczynowo-skutkowym z przychodami podatkowymi, jak również koszty pośrednie, których powiązanie z konkretnym przychodem nie jest możliwe, ale dla prawidłowego funkcjonowania przedsiębiorstwa poniesienie ich jest uzasadnione i podmiot zobowiązany jest do ich ponoszenia.
Na podstawie art. 16 ust.1 pkt. 28 updop znowelizowanego ustawą z dnia 16 listopada 2006r. O zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2006r. Nr 217, poz. 1589) od dnia 1 stycznia 2007 r. nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. "Reprezentacja" w znaczeniu języka potocznego to okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związana ze stanowiskiem, pozycją społeczną. Zachowywać się reprezentacyjnie to postępować w sposób okazały, wytwornie, wystawnie. Reprezentacja to kreowanie pozytywnego wizerunku danego podmiotu. Wydatki na reprezentację to wydatki, jakie podatnik ponosi w celu wywołania jak najkorzystniejszego wrażenia, a w efekcie promowania danego podmiotu gospodarczego. W określeniu reprezentacja mieści się więc takie działanie podatnika, które ma na celu stworzenie (utrwalenie) właściwego wizerunku firmy. Właściwy wizerunek to taki, który może sprawić, że kształtowany dzięki reprezentacji obraz przedsiębiorcy przełoży się na nabywanie jego towarów, produktów lub usług. Świadome kształtowanie więc właściwego wizerunku przez podatników ma na celu stworzenie takiego wyobrażenia o przedsiębiorcy, które spowoduje pozytywne postrzeganie tegoż przedsiębiorcy przez osoby zewnętrzne, które z kolei będzie zachętą do podjęcia rozmów, współpracy, zakupów jego towarów czy produktów. Dobre reprezentowanie może polegać na odpowiednim ubiorze pracowników, szczególnym wystroju firmy, sposobie podejmowania interesantów i kontrahentów, czy też innych podobnych okolicznościach. Spełnianie funkcji reprezentacyjnych (a więc i ponoszenie na nie kosztów) należy traktować zatem indywidualnie biorąc pod uwagę kompleksowo aspekty danej sprawy. Kryteria związane z oceną wystąpienia działania reprezentacyjnego należy więc oceniać indywidualnie w aspekcie uwzględnienia wszystkich okoliczności sprawy.
W opinii tutejszego organu podatkowego przedstawione we wniosku wydatki na ponadstandardowy wystrój firmy: ozdoby świąteczne, dekoracje mają cechy określone w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie podlegają więc zaliczeniu w koszty uzyskania przychodu.
Naczelnik, tutejszego organu podatkowego zauważa, iż wydatki na standardowe kwiaty doniczkowe, utrzymanie trawników, krzewów, drzew nieodbiegających od rosnących w okolicy, nie spełniają przesłanek umożliwiających zakwalifikowanie ich do wydatków reprezentacyjnych w powołanym rozumieniu. W związku z powyższym wydatki te mogą zostać zaliczone na podstawie art. 15 ust.1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych do kosztów uzyskania przychodów.
Ponadto z art. 15 ust. 1 i obowiązującego od 01.01.2007r. art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, iż wydatki na reklamę mogą być kosztem podatkowym. Jednocześnie przepis ten nie określa rodzaju wydatków, które można zaliczyć do kosztów reklamy. Należy zaznaczyć, iż charakter wydatków na reklamę powinien być na tyle związany z prowadzoną działalnością, by możliwa była ocena oparta na zasadzie logiki i zasad doświadczenia życiowego, że wydatki te mogą mieć wpływ na uzyskanie przychodu.
Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, że Spółka przekazuje swoim klientom gadżety reklamowe opatrzone logo firmy, w szczególności kubki, kalendarze, długopisy, smycze, koszulki, czapki, ubrania robocze.
Celem reklamy jest przekazywanie informacji o towarach (usługach) i nakłanianie potencjalnych klientów do ich nabycia. Polega ona głównie na prezentowaniu danego towaru, danej usługi, ewentualnie marki (oznakowania produktu lub producenta) aby skłonić jak największą liczbę potencjalnych nabywców do zakupu (do korzystania z usługi).
Przekazywanie gadżetów reklamowych opatrzonych logo firmy, takich jak kubki, kalendarze, długopisy, smycze, koszulki, czapki, ubrania robocze, w sytuacji, gdy są to materiały opatrzone widocznym logo Podatnika lub hasłem promującym określone wyroby lub usługi Podatnika, stanowi że wydatki na takie materiały, a więc materiały reklamujące określone wyroby lub usługi bądź samą Spółkę będzie można zaliczyć w ciężar kosztów uzyskania przychodów.
Zauważyć należy, że poniesienie przez Spółkę kosztu powinno być właściwie udokumentowane. Stosownie bowiem do przepisu art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy. Przepis ten, w powiązaniu z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t. j. Dz. U. 2002 r. Nr 76, poz. 694 ze zm.) oznacza, że tylko prawidłowo prowadzone księgi rachunkowe mogą być uznane za bezpośredni dowód m.in. poniesienia wydatków zaliczonych w ciężar kosztów uzyskania przychodów.
Biorąc powyższe pod uwagę wydatki na gadżety reklamowe opatrzone logo Spółki (np.: kubki, kalendarze, długopisy, smycze, koszulki, czapki, ubrania robocze), można traktować jako koszty uzyskania przychodów zgodnie z dyspozycją art. 15 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, o ile spełniony jest ogólny warunek celowości ponoszonych wydatków.
W związku z powyższym Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego postanawia jak na wstępie.
Przedmiotowa interpretacja dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę w złożonym wniosku oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zdarzenia. Zgodnie z art. 14b § 1-2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie służy Stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem tutejszego organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia (art. 236 § 2 i art. 239 w związku z art. 14a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa).
