
Temat interpretacji
Postanowienie
Działając na podstawie art.14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Parczewie, w związku z wnioskiem z dnia 29 czerwca 2007 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym, po analizie stanowiska wnioskodawcy oraz obowiązujących przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych postanawia uznać stanowisko wnioskodawcy za nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
Stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę:
Spółdzielnia Mieszkaniowa pobiera odsetki ustawowe od nieterminowych wpłat, o których mowa w art. 4 ustawy z dnia 15 grudnia 2000r.o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2003r. Nr 119, poz. 1116 ze zm) oraz § 20 Statutu Spółdzielni. Opłaty, o których mowa w art. 4 w/w ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych i Statucie Spółdzielni (opłaty za lokale mieszkalne i czynsze za lokale użytkowe ) winny być wnoszone co miesiąc z góry do 30 dnia miesiąca
Odsetki ustawowe pobierane są przede wszystkim od użytkowników lokali mieszkalnych i stanowią przychody finansowe Spółdzielni. Przychody finansowe są ściśle związane z jej działalnością podstawową i według oceny Spółdzielni winny być zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art.17 ust.1 pkt 44. Dotychczas Spółdzielnia naliczała podatek dochodowy od osób prawnych od w/w dochodów.
W świetle przedstawionego stanu faktycznego Spółdzielnia Mieszkaniowa występuje z zapytaniem czy odsetki ustawowe za nieterminowe opłacanie czynszu pobierane przez Spółdzielnię od użytkowników lokali mieszkalnych i użytkowych podlegają opodatkowaniu.
Stanowisko wnioskodawcy:
Zdaniem Spółdzielni, dochód uzyskiwany z pobieranych odsetek od nieterminowo regulowanych czynszów i opłat zarówno od użytkowników lokali mieszkalnych jak i lokali użytkowych podlega zwolnieniu od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust.1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Stanowisko tut. organu:
Naczelnik Urzędu Skarbowego po dokonaniu analizy przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz stanowiska wnioskodawcy, wyrażonego w w/w zapytaniu stwierdza, że jest ono nieprawidłowe.
Zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2007r. art. 17 ust.1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.
Ustawowej definicji pojęcia zasobów mieszkaniowych nie zawiera zarówno ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych jak też ustawa o własności lokali oraz ustawa o spółdzielniach mieszkaniowych. Pojęcia tego nie definiuje również rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. z 1999 r. Nr 112, poz. 1316 ze zm.).
W piśmie Ministerstwa Finansów Nr DD6-8213-438/WK/06/339/391 z 22 grudnia 2006 r. pojęcie zasobów mieszkaniowych definiowane jest następująco:
- 1. budynki mieszkalne wraz z wyposażeniem technicznym oraz przynależnymi do nich pomieszczeniami (dźwigi osobowe i towarowe, aparaty do wymiany ciepła, kotłownie i hydrofornie wbudowane, klatki schodowe, strychy, piwnice, komórki, garaże);2. pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych (budynki pomieszczenia administracji biurowe; kotłownie i hydrofornie wolno stojące, osiedlowe warsztaty zakłady konserwacyjno remontowe);3. urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się budynki w/w (zbiorniki doły
gnilne, szamba, rurociągi i przewody sieci wodociągowo kanalizacyjnej, gazowej i ciepłowniczej, sieci elektroenergetyczne i telefoniczne, budowle inżynieryjne studnie itp., budowle komunikacyjne, jak: drogi osiedlowe, ulice, chodniki, inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych, jak np. latarnie oświetleniowe, ogrodzenia).
Lokale użytkowe lokale o innym przeznaczeniu niż mieszkalne (tzn. lokale wykorzystywane np. do działalności gospodarczej lokale handlowe, usługowe, produkcyjne, różne gabinety, lokale wynajmowane na biura lub działalność kulturalno społeczną i inną) nie należą do żadnej ze wskazanych grup pomieszczeń wchodzących w skład budynku mieszkalnego lub znajdujących się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, a także ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające sprawne jego funkcjonowanie oraz administrowanie.
Do końca 2006r. zwolnienie, które funkcjonowało w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych rozróżniało wyraźnie dochody z tego typu działalności oraz dochody z pozostałych źródeł, zwalniając obie te grupy dochodów z podatku, pod warunkiem, że zostaną przeznaczone na gospodarkę zasobami mieszkaniowymi. Zakres tego zwolnienia, od stycznia 2007 r. został ograniczony jedynie do dochodów z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów.
Dochody z pozostałych źródeł poddane zostały zatem opodatkowaniu. Do korzystania ze zwolnienia wymagane jest więc spełnienie łącznie trzech warunków:
- aby były to dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych
prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej, aby dochody były uzyskane z gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, aby były przeznaczone na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej innej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.
Ustawowe odsetki za nieterminowe wpłaty czynszu dotyczące lokali użytkowych nie spełniają warunków zwolnienia, a więc podlegają opodatkowaniu, a sfinansowane z nich koszty stanowią koszty podatkowe w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Jednocześnie tut. organ informuje, że zwolnieniu podlegać mogą odsetki od nieterminowych wpłat czynszu dotyczącego lokali mieszkalnych o ile przeznaczony zostanie na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej innej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania postanowienia.
Interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia na podstawie art. 14b § 1 i 2 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa
Na niniejsze postanowienie, stosownie do art. 236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa służy Spółdzielni prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Parczewie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.
Zgodnie z art. 239 i art. 222 Ordynacji podatkowej zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia.
152615
