
Temat interpretacji
Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz art. 3 ust. 1 i 2, art. 12 ust. 1 pkt 1, art. 21 ust. 1 pkt 1 i art. 26, 26a ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Przemyślu po rozpatrzeniu wniosku Sądu z dnia 26.04.2007 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu stosowania prawa podatkowego postanawia uznać stanowisko przedstawione we wniosku:
w części dotyczącej opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych odsetek od sum depozytowych, złożonych w związku z toczącym się postępowaniem karnym, karnym skarbowym, administracyjnym, cywilnym oraz w sprawach o wykroczenia wypłacanych, podatnikom:
- mającym siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, o których mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - za prawidłowe,
- niemających na terenie Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, o których mowa w art. 3 ust. 2 ww. ustawy - za prawidłowe.
W dniu 26.04.2007 do tutejszego organu podatkowego wpłynął wniosek w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do sposobu i zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego w podatku dochodowym od osób prawnych, który zawierał następujące pytanie:
Czy Sąd powinien naliczać podatek dochodowy od osób prawnych od odsetek od sum depozytowych, złożonych w związku z toczącym się postępowaniem karnym, karnym skarbowym, administracyjnym, cywilnym oraz w sprawach o wykroczenia, podatnikom:
- mającym siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, o których mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,
- niemającym na terenie Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, o których mowa w art. 3 ust. 2 ww. ustawy.
W złożonym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny. Oprocentowanie sum depozytowych sądów stanowiących własność osób fizycznych, prawnych i innych jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej po potrąceniu kosztów związanych z prowadzeniem rachunku bankowego powiększa ich wartość zgodnie z § 18 ust. 4 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 21.12.2006r. w sprawie szczegółowych zasad prowadzenia gospodarki finansowej i działalności inwestycyjnej sądów powszechnych (Dz.U. Nr 247, poz. 1814). Sumy depozytowe są to sumy obce (środki pieniężne) przechowywane przez sądy, a w szczególności kaucje, wadia oraz sumy stanowiące przedmiot sporu otrzymane w związku z prowadzonym postępowaniem sądowym.
Jednym z przypadków, w których następuje złożenie określonej sumy pieniężnej do depozytu sądowego, jest udzielenie poręczenia majątkowego na zasadzie art. 249 ustawy z dnia 6.06.1997r. Kodeksu postępowania karnego (Dz.U. Nr 89, poz. 555 z późn. zm.), które może polegać między innymi na złożeniu przez oskarżonego lub inną osobę pieniędzy lub papierów wartościowych (art. 266 § 1 k.p.k). Poręczenie majątkowe w postaci pieniędzy jest środkiem zapobiegawczym, stosowanym w postępowaniu karnym. Kwota poręczenia wpłacana jest przez oskarżonego lub inną osobę wskazaną przez sąd w postępowaniu, na oprocentowany rachunek pomocniczy sądu. Z chwilą ustania poręczenia majątkowego przedmiot poręczenia zwraca się osobie wpłacającej. Do 30.06.2006r. odsetki od poręczeń majątkowych, jako oprocentowanie sum depozytowych, stanowiły dochód Skarbu Państwa i były odprowadzane bezpośrednio na rachunek bankowy Ministerstwa Finansów. Od 1.07.2006r. wprowadzono przepis, że oprocentowanie sum depozytowych stanowiących własność osób fizycznych, prawnych i innych osób fizycznych powiększa ich wartość - § 20 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29.06.2006r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz trybu postępowania przy przekształceniu w inną formę organizacyjno-prawną (Dz.U. z 2006r. Nr 116, poz. 783).
Sąd stoi na stanowisku, iż od wypłat odsetek podatnikom, którzy mają siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej art.3 ust.1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie należy naliczać podatku dochodowego, ani też składać do urzędu skarbowego stosownej deklaracji. W przypadku wypłaty odsetek od sum depozytowych osobom prawnym niemającym na terenie Rzeczpospolitej Polski siedziby lub zarządu - art.3 ust.2 powołanej ustawy, Sąd stoi na stanowisku iż dokonując zwrotu sumy depozytowej wraz z należnymi odsetkami (stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy) zobowiązany jest jako płatnik do pobrania w dniu dokonania wypłaty 20% zryczałtowanego podatku dochodowego od sumy wypłaconych odsetek, z zastrzeżeniami wynikającymi z art. 21 oraz 26 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W związku z powyższym Sąd winien przesłać urzędowi skarbowemu miesięczną deklarację o pobranym podatku dochodowym od osób prawnych sporządzoną według wzoru CIT-10, a podatnikom, o których mowa w art. 3 ust. 2 oraz urzędowi skarbowemu informację o dokonanych wypłatach i pobranym podatku sporządzone według wzoru IFT-2/IFT-2R (stosownie do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20.12.2004r. w sprawie określenia wzorów deklaracji, zeznania, oświadczenia oraz informacji podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych (Dz.U. Nr 279, poz. 2761 ze zm.). Na mocy ustawy z dnia 16.11.2006r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. Nr 217, poz. 1589), w terminie do końca trzeciego miesiąca roku następującego po roku podatkowym, w którym powstał obowiązek zapłaty podatku, płatnik o którym mowa w art. 26 (Sąd), będzie obowiązany przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych oraz podatnikowi informację IFT-2/IFT-2R, według wzoru ustalonego w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 18.12.2006r. w sprawie określenia wzorów deklaracji, zeznania, oświadczenia oraz informacji podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych (Dz.U. Nr 243, poz. 1761). Natomiast w terminie do końca pierwszego miesiąca roku podatkowego po roku podatkowym, w którym powstał obowiązek zapłaty urzędowi skarbowemu właściwemu w sprawach osób zagranicznych deklaracji CIT-10R.
Stanowisko Naczelnika Urzędu Skarbowego w Przemyślu przedstawia się następująco:
Poręczenie majątkowe w postaci pieniędzy jest środkiem zapobiegawczym, stosowanym w postępowaniu karnym zgodnie z art. 266 ustawy z dnia 6.06.1997r. Kodeks postępowania karnego (Dz. U. Nr 89, poz. 555 ze zm.). Kwota poręczenia wpłacana jest przez oskarżonego lub inną osobę wskazaną przez Sąd w postępowaniu, na oprocentowany bankowy rachunek pomocniczy Sądu. Natomiast zgodnie z art. 269 k.p.k. z chwilą ustania poręczenia majątkowego przedmiot poręczenia zwraca się osobie wpłacającej. Do 30.06.2006 r. odsetki od poręczeń majątkowych, jako oprocentowanie sum depozytowych, stanowiły dochód Skarbu Państwa i były odprowadzane bezpośrednio na rachunek bankowy dochodów Ministerstwa Finansów. Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 29.06.2006 r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz trybu postępowania przy przekształcaniu w inną formę organizacyjno-prawną (Dz. U. Nr 116, poz. 783 ), wprowadzono w § 20 ust.1 zapis, iż oprocentowanie sum depozytowych stanowiących własność osób fizycznych, prawnych i innych jednostek powiększa ich wartość. Przepis ten obowiązuje od 1.07.2006r.
W przedstawionym stanie faktycznym kwoty poręczeń majątkowych, stosowanych jako środek zapobiegawczy w postępowaniu karnym, wpłacane są na oprocentowany bankowy rachunek pomocniczy Sądu. Po ustaniu poręczenia kwoty te wraz z naliczonymi odsetkami Sąd zwraca wpłacającemu. Z uwagi na powyższe odsetki od poręczeń majątkowych stanowią dla wpłacającego, mającego siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychód podlegający opodatkowaniu zgodnie z art. 12 ust. 1 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wypłata odsetek ww. podatnikom nie rodzi po stronie sądu obowiązku ani pobrania zaliczek ani też złożenia do urzędu deklaracji. Do opodatkowania tego przychodu zobowiązani są podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych.
Natomiast w przypadku podatników o których mowa w art. 3 ust. 2 ww. ustawy, którzy nie mają siedziby lub zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wypłacone odsetki stanowią dla nich przychód określony w art. 21 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, opodatkowany stawką 20% z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnego opodatkowania, których stroną jest Polska. Biorąc jednak po uwagę konstytucyjną zasadę pierwszeństwa umów międzynarodowych w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu przed wewnętrznym prawem krajowym, dla określenia czy dochody winy podlegać w Polsce opodatkowaniu, istotne jest rozważenie, jak do kwestii tych dochodów podchodzi umowa podpisana pomiędzy naszym Rządem a Rządem tego kraju.
Wymienione w art. 21. ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w brzmieniu nadanym przez ustawę z dnia 21.11.1996r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (DZ.U. z 1996r. Nr 137, poz. 639), zasady opodatkowania odsetek uzyskanych w Polsce przez osoby zagraniczne (fizyczne i prawne) mają zastosowanie do opodatkowania odsetek z wszelkich tytułów uzyskiwanych w Polsce przez te osoby.
Zgodnie z art. 26 ust. 1 o podatku dochodowym od osób prawnych - dalej updop, osoby prawne i jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz będące przedsiębiorcami osoby fizyczne, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz w art. 22, są obowiązane, jako płatnicy, pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, w dniu dokonania wypłaty, zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat.
Stosownie do art. 26 ust. 3 updop, płatnicy, o których mowa w ust. 1, przekazują kwoty podatku w terminie do 7 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zgodnie z ust. 1 i 2 pobrano podatek, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby podatnika, a w przypadku podatników wymienionych w art. 3 ust. 2 na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych. Zgodnie z ww. artykułem, w brzmieniu obowiązującym w 2006r., płatnicy są obowiązani przesłać urzędowi skarbowemu deklaracje o pobranym podatku, sporządzoną według ustalonego wzoru, a podatnikom, o których mowa w art. 3 ust. 2, oraz urzędowi skarbowemu informacje o dokonanych wypłatach i pobranym podatku, sporządzoną według ustalonego wzoru.
Art. 26 ust. 3a updop stanowi z kolei, że deklarację, o której mowa w ust. 3, płatnicy są obowiązani przesłać w terminie przekazania kwoty pobranego podatku, a informację, o której mowa w ust. 3, w terminie do końca trzeciego miesiąca roku następującego po roku podatkowym, w którym dokonano wypłat, o których mowa w ust. 1, również wówczas, gdy płatnik w roku podatkowym sporządzał i przekazywał informacje w trybie przewidzianym w ust. 3b.
Z powyższych przepisów wynika, że Sąd powinien przekazać pobrany podatek w terminie do 7 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został on pobrany, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych (właściwość organu podatkowego ustalona zgodnie z § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z 22.08.2005r. w sprawie właściwości organów podatkowych Dz.U. Nr 165, poz. 1371 z późn. zm.). Na mocy zapisów ustawy obowiązującej w 2006r. w tym samym terminie (do 7 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został pobrany podatek), Sąd ma obowiązek przesłać urzędowi skarbowemu deklarację o wysokości pobranego zryczałtowanego podatku dochodowego od podatników podatku dochodowego od osób prawnych nie mających siedziby lub zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej CIT-10 zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 20.12.2004r. w sprawie określenia wzorów deklaracji, zeznania, oświadczenia oraz informacji podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych (Dz.U. Nr 279, poz. 2761 oraz z 2005 Nr 257, poz. 2156).
Sąd jest także obowiązany przesłać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu informację o wysokości przychodu (dochodu) uzyskanego przez podatników podatku dochodowego od osób prawnych nie mających siedziby lub zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (IFT-2/IFT-2R) w terminie do końca trzeciego miesiąca roku następującego po roku podatkowym, w którym dokonano wypłaty z tytułu odsetek.
Na mocy postanowień ustawy z dnia 16.11.2006r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. Nr 217, poz. 1589), w roku 2007 - zgodnie z brzmieniem art. 26 ust. 3 pkt 2, ust. 3a oraz art. 26a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych płatnicy są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa w art. 3 ust. 2 ww. ustawy oraz urzędom skarbowym, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych informację o dokonanych wypłatach i pobranym podatku w terminie do końca trzeciego miesiąca roku następującego po roku podatkowym, w którym dokonano wypłat na wzorze IFT-2/IFT-2R oraz w terminie do końca pierwszego miesiąca roku następującego po roku podatkowym, w którym powstał obowiązek zapłaty urzędowi skarbowemu właściwemu w sprawach osób zagranicznych deklarację o wzorze CIT-10R. Powyższe wzory deklaracji i informacji stanowią załączniki do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18.12.2006r. w sprawie określenia wzorów deklaracji, zeznania, oświadczenia oraz informacji podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych (Dz.U. Nr 243, poz. 1761) i stosuje się je do osiągniętych dochodów (poniesionej straty) od dnia 1.01.2007r.
Ponadto informuje się, iż na podstawie art. 26 ust. 3d, informację o dokonanych wypłatach i pobranym podatku, o której mowa w ust. 3 pkt 2, sporządzają i przekazują również podmioty, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1, gdy na podstawie umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub ustawy nie są obowiązane do poboru podatku.
