POSTANOWIENIE - Interpretacja - 1433/NG/423/238/07/IW

shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 11.06.2007, sygn. 1433/NG/423/238/07/IW, Urząd Skarbowy Warszawa-Mokotów

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Działając na podstawie art. 216, art. 14a § 4 oraz art. 15 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8 poz. 60 ze zmianami) w związku ze złożonym wnioskiem z dnia 12.03.2007r. (data wpływu do urzędu - 23.03.2007r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego, Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Mokotów

postanawia

nie uznać za prawidłowe stanowiska podatnika wyrażonego we wniosku.

UZASADNIENIE

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca Wspólnota Mieszkaniowa sprzedaje strych dla inwestora prywatnego, który po adaptacji przeznaczy na cele mieszkalne. Środki finansowe zgodnie z umową inwestor wpłaci na konto funduszu remontowego Wspólnoty Mieszkaniowej . Z uwagi na bardzo zły stan techniczny nieruchomości Wspólnota przeznaczy te środki finansowe na kapitalny remont dachu, wymianę instalacji części wspólnej budynku, remont klatek schodowych oraz remont elewacji budynku.

Pytanie Wnioskodawcy brzmi:Czy uzyskane środki korzystają ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych zawartym w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy?

Stanowisko Podatnika:Zdaniem Podatnika wyżej wymienione dochody korzystają ze zwolnienia przedmiotowego zawartego w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Mokotów nie potwierdzając stanowiska Wnioskodawcy wyjaśnia:

Wspólnotę mieszkaniową jako podmiot działający zgodnie z przepisami ustawy z dnia 24 czerwca 1994r. o własności lokali (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 80 poz. 903 ze zmianami) stanowi ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład nieruchomości. Poza lokalami, stanowiącymi odrębną własność, w skład nieruchomości wchodzą również części nieruchomości użytkowane wspólnie, jak drogi, place, klatki schodowe, piwnice i miejsca parkingowe, elewacje, dachy, wspólne części instalacji elektrycznych, gazowych i sanitarnych zwane częścią wspólną nieruchomości. Wspólnota mieszkaniowa powstaje w celu realizacji wspólnych działań właścicieli lokali mieszkalnych w danej nieruchomości, związanych z utrzymaniem (zarządem) danej nieruchomości, w tym dla rozliczania na poszczególnych właścicieli ponoszonych w związku z tymi działaniami wydatków. Zakres i kompetencja działania wspólnoty mieszkaniowej ściśle określone zostały w ustawie o własności lokali.

Zgodnie z obowiązującym od 01.01.2007r. przepisem art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000 roku, Nr 54, poz. 654 ze zmianami) wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi. Zatem opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych podlegają jedynie dochody uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, które nie zostały przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych oraz dochody uzyskane z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Wobec takiego rozróżnienia zawartego w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dotyczącego opodatkowania dochodów wspólnot mieszkaniowych konieczne jest określenie co rozumiemy pod pojęciem zasoby mieszkaniowe i gospodarka zasobami mieszkaniowymi. Cytując za pismem Ministerstwa Finansów nr DD6-8213-438/WK/06/339/391 z dnia 22.12.2006r. stwierdzić należy, że w skład pojęcia zasoby mieszkaniowe użytego w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wchodzą nie tylko lokale mieszkalne, ale również pozostałe pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego, lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, jak również ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające jego sprawne funkcjonowanie oraz administrowanie. Natomiast na gospodarkę zasobami mieszkaniowymi prowadzoną przez wspólnoty mieszkaniowe składają się wpływy z opłat pobieranych od lokatorów oraz pokrywane z nich koszty. Opłaty te skalkulowane są w takiej wysokości, aby pokrywały zarówno koszty utrzymania lokali mieszkalnych, jak i pozostałych pomieszczeń przynależnych do nich oraz koszty ich zarządzania (administracji).

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż strychy znajdujące się w budynku mieszkalnym, mieszczą się w pojęciu zasoby mieszkaniowe, a związane z nimi przychody (czynsze) i ponoszone koszty (związane z ich utrzymaniem) stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi.

W stanie faktycznym przedstawionym we wniosku mamy do czynienia z sytuacją, gdy część wspólna nieruchomości w postaci strychów, decyzją Wspólnoty będzie przeznaczona na sprzedaż inwestorowi, z przeznaczeniem na adaptacje dla celów mieszkalnych. Strychy znajdujące się na terenie nieruchomości które nie stanowią własności członka wspólnoty jako pomieszczenie przynależne do konkretnego lokalu mieszkalnego, wchodzą w skład części wspólnej nieruchomości. Udział właścicieli poszczególnych lokali w części wspólnej nieruchomości odpowiada stosunkowi powierzchni użytkowej posiadanego lokalu wraz z powierzchnią pomieszczeń przynależnych do łącznej powierzchni użytkowej wszystkich lokali wraz z pomieszczeniami przynależnymi - zgodnie z art. 3 ustawy o własności lokali. Właściciele lokali mają prawo do współkorzystania z nieruchomości wspólnej zgodnie z jej przeznaczeniem na podstawie art. 12 ust. 1 tej ustawy. Zmiana sposobu użytkowania nieruchomości wspólnej możliwa jest pod warunkiem podjęcia stosownej uchwały przez właścicieli lokali na podstawie art. 22 ust. 2 i ust. 3 pkt 4) powołanej ustawy. W przypadku podjęcia decyzji o przeznaczeniu części nieruchomości wspólnej na sprzedaż na podstawie stosownej uchwały, mamy do czynienia z sytuacją, gdy część wspólna nieruchomości staje się źródłem dodatkowego przychodu dla wspólnoty mieszkaniowej. Nie ma znaczenia tutaj fakt w jaki sposób nabywca wykorzystywał będzie w przyszłości dane pomieszczenie. Istotny dla sprawy jest fakt, że decyzją członków wspólnoty zrezygnowano z zasady współużytkowania części wspólnej nieruchomości na rzecz odpłatnego jej zbycia, które to zdarzenie stanowi źródło dodatkowego przychodu dla wspólnoty mieszkaniowej zgodnie z art. 12 ust.2 ustawy o własności lokali.

Przychody uzyskane z odpłatnego udostępnienia strychów członkom wspólnoty mieszkaniowej są innego rodzaju należnością, niż zaliczki na rzecz kosztów zarządu nieruchomością wspólną uiszczane przez członków wspólnoty zgodnie z art. 15 ustawy o własności lokali. Jako takie stanowią więc przychody uzyskane z innej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi działalności.

Tutejszy organ zauważa, że zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty. W myśl art. 7 ust. 2 ustawy dochodem jest nadwyżka sumy przychodów na kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Dochód, który Wspólnota osiągnie z działalności polegającej na zbyciu strychu inwestorowi nie będzie korzystał ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, mimo przeznaczenia na cele związane z gospodarka zasobami mieszkaniowymi. Jako uzyskany z działalności innej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi ściśle określona w ustawie o własności lokali podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Wobec powyższego Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Mokotów postanowił jak w sentencji.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia i jest aktualna do czasu zmiany stanu prawnego lub stanu faktycznego przedstawionego przez pytającego. Zmiana poszczególnych elementów stanu faktycznego może mieć wpływ na zmianę zakresu praw i obowiązków Podatnika.

Zgodnie z art. 14b § 1 i 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia w drodze decyzji, w trybie określonym w art. 14b § 5 wyżej wymienionej ustawy.

Zgodnie z art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej na postanowienie służy Stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem tutejszego organu w terminie siedmiu dni od dnia doręczenia postanowienia stronie. Powinno ono odpowiadać wymogom art. 222 Ordynacji podatkowej.

Referencje
DD6-8213-438/WK/06/339/391, wyjaśnienie Ministerstwa Finansów
Urząd Skarbowy Warszawa-Mokotów