
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków - Stare Miasto działając na podstawie art. 14 a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 8 poz. 60 z 2005 r., ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Jednostki z dn.28.03.2007 r. (data wpływu do tut. Urzędu 28.03.2007 r.),uzupełnionego pismem z dnia 11.04.2007 r. (data wpływu do tut. Urzędu 12.04.2007 r.) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego ,stwierdza , iż przedstawione we wniosku stanowisko w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
Na podstawie art 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 8 poz. 60 z 2005 r. ze zm.) stosownie do swojej właściwości Naczelnik Urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
Jednostka we wniosku przedstawia, że tworzy fundusz remontowy nieruchomości, z którego zamierza sfinansować zakup i montaż wodomierzy z modułem elektronicznym, we wszystkich mieszkaniach danej nieruchomości. Prace zostaną wykonane i zafakturowane w bieżącym roku. Ze względu na to, że Spółdzielnia nie posiada wystarczających funduszy na sfinansowanie zakupu i montażu wodomierzy w całości, zamierza regulować należności z tego tytułu przez okres czterech lat odpisami na fundusz remontowy, który stanowi koszt uzyskania przychodów.
Wnioskodawca pyta czy przedsięwzięcie dotyczące zakupu i montażu wodomierzy można zakwalifikować do remontów i sfinansować z funduszu remontowego i czy w tej części odpis na fundusz remontowy będzie stanowił koszt uzyskania przychodów.
Jednostka w odpowiedzi na wezwanie z dnia 02.04.2007 r., w którym została wezwana do doprecyzowania własnego stanowiska w sprawie, stwierdziła, że Jej zdaniem zakup i montaż wodomierzy może być zakwalifikowany do remontów i sfinansowany odpisami na fundusz remontowy przez okres czterech lat i odpis w tej części będzie kosztem uzyskania przychodów.
Stosownie do przepisu art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54,poz. 654 ze zm.), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. W świetle powyższego należy stwierdzić, iż otrzymane przez Spółdzielnię wpłaty członków dokonywane na rzecz funduszu remontowego stanowią przychód podatkowy, który może stanowić źródło finansowania między innymi zakupu i montażu wodomierzy.
W myśl zapisu art. 15 ust. 1 w/w ustawy, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.
Zgodnie z przywołanym powyżej przepisem, do kosztów podatkowych można zaliczyć te wydatki, które zostały poniesione w celu uzyskania przychodu, a ponadto nie zostały z nich wyłączone przepisami art. 16 ust. 1.
Stosownie do przepisu art. 16 ust. 1 pkt 9 lit. a wyżej cytowanej ustawy podatkowej, kosztami uzyskania przychodów są odpisy i wpłaty na różnego rodzaju fundusze tworzone przez podatnika, jeżeli obowiązek lub możliwość ich tworzenia w ciężar kosztów określają odrębne ustawy. Fundusz na remonty zasobów mieszkaniowych tworzony jest przez spółdzielnie na podstawie art. 6 ust. 3 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 ze zm.), zgodnie z którym odpisy na ten fundusz obciążają koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi stanowiącymi mienie spółdzielni.
Kosztami podatkowymi będą więc w pełnej wysokości odpisy na fundusz remontowy w Spółdzielni,ponieważ remont i wymiana wodomierzy sfinansowane zostaną z utworzonego funduszu remontowego. Natomiast w opinii Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków Stare-Miasto, w świetle wyżej przytoczonych przepisów,niezależnie od tego, czy zakup i montaż wodomierzy zostanie zaliczony do remontu czy modernizacji dla ich podatkowego rozliczenia istotne jest źródło ich finansowania i dlatego brak jest podstaw do ponownego uznania wydatków z nimi związanych za koszt uzyskania przychodów.
Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę. Stosownie do art. 14b § 1 i 2 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.
Na powyższe postanowienie przysługuje zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie, za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków - Stare Miasto w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.
