POSTANOWIENIE - Interpretacja - D-1/423-20/07

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 31.05.2007, sygn. D-1/423-20/07, Pierwszy Urząd Skarbowy w Lublinie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 216, art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie postanawia uznać przedstawione stanowisko w złożonym wniosku o interpretację przepisów prawa podatkowego za nieprawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 19 kwietnia 2007 roku do tut. Urzędu wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego (pismo z dnia 17.04.2007 roku), uzupełnione pismem z dnia 10.05.2007 roku, w którym przedstawiono następujący stan faktyczny:

Muzeum jest jednostką kulturalną utrzymującą się z dotacji budżetowej podmiotowej.
Wpłaty na PFRON nie stanowią kosztów uzyskania przychodów (art. 16 ust. 1 pkt 36 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).
Wpływają one na zwiększenie dochodu w myśl przepisów podatkowych.

Podatnik pyta:
Czy wpłaty na PFRON za rok 2006 podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych ?

W w/w sprawie Podatnik zajął następujące stanowisko:
Zdaniem Muzeum finansowane wpłaty z dotacji korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art.17 ust.1 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w związku z art.5 ustawy z dnia 12 listopada 2003 roku o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 202, poz. 1957 ze zm.)

Zgodnie z art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) stosownie do swojej właściwości miejscowej naczelnik urzędu skarbowego (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

W związku z powyższym udzielam interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego następująco:

Obowiązek dokonywania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych został nałożony ustawą z dnia 27 sierpnia 1997 roku o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych ( Dz.U. z 1997 roku Nr 123, poz.776 z późn. zmianami).
Wydatek na wpłaty na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych nie stanowi jednak kosztów uzyskania przychodów na podstawie art.16 ust.1 pkt 36 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku ( tj. Dz. U. z 2000 roku, Nr 54 , poz. 654 z późn. zmianami).
Dochód stanowiący równowartość tych wydatków również nie jest wolny od podatku na podstawie art. 17 ust.1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, gdyż nie może być przeznaczony na cele statutowe, którymi są cele kulturalne, został on bowiem wydatkowany na inne cele tj. na zasilenie Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.
Wydatki te poniesiono co prawda na skutek prowadzonej przez jednostkę działalności i w związku z nią, ale nie na cele statutowe podmiotów, o których mowa w art. 17 ust.1 pkt 4 ustawy.
Tym samym równowartość dochodu przeznaczonego na wpłatę na PFRON nie podlega zwolnieniu od podatku dochodowego.

Jak wynika z powyższego, mimo ustawowego obowiązku dokonywania wpłat na PFRON- w kosztach uzyskania przychodów nie można uwzględnić zarówno wpłaty dokonywanej zgodnie z art.21 ww ustawy, jak i opłaty sankcyjnej związanej z niezorganizowaniem miejsca pracy dla osoby, która utraciła zdolność do pracy na dotychczasowym stanowisku.
W sytuacji , gdy pracodawca nieterminowo ureguluje składki na PFRON, zostaną naliczone odsetki za zwłokę w wysokości odsetek od zaległości podatkowych, które nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów- zgodnie z art.16 ust.1 pkt 21 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Podsumuwując, obowiązkowe wpłaty na PFRON nie realizują celów statutowych, w związku z czym nie mogą korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art.17 ust.1 pkt 4 i ust.1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Ponadto wyjaśnia się, że do końca 2006 roku ze zwolnienia z art. 17 ust.1 pkt 14 ustawy korzystały dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.
Natomiast wpłata na PFRON nie jest dotacją, a wpłatą na fundusz celowy, posiadający odrębność organizacyjną, prawną i finansową.
Środki gromadzone na Funduszu nie stanowią środków budżetowych, a gospodarowanie nimi należy do organów funduszu.

Informuje się, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę, stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Zgodnie z art. 14 a § 4 w związku z art. 236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Lublinie