
Temat interpretacji
W odpowiedzi na wniosek z dnia 29.12.2003 r. (wpłynęło do tut. Urzędu 28.01.2004.) o wydanie informacji zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego, działając w trybie art. 14a. § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) informuje:
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst. jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Oznacza to, że do kosztów mogą być zaliczone poniesione wydatki, pozostające w związku z przychodami w taki sposób, że mają lub mogą mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów oraz nie są wymienione w art. 16 ust. 1.
Jak wynika z pisma, Spółka planuje rozpocząć akcję promocyjną polegającą na nagradzaniu klientów sklepów w postaci przekazania pewnej ilości produktów nieodpłatnie w zamian za zrealizowanie określonej wielkości zakupów. Tego rodzaju działania służące uatrakcyjnieniu zakupu towarów stanowią tzw. sprzedaż premiową.
Nie mają w tym przypadku zastosowania przepisy art. 16 ust. 1 pkt. 28 ustawy. Pojęcie "reklamy" jako niezdefiniowane w ustawie należy rozumieć zgodnie z jego znaczeniem w języku polskim jako "rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwościach nabycia, chwalenie czegoś, zalecanie czegoś".
Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że wydatki z tytułu planowanych akcji promocyjnych mogą mieć wpływ na uzyskane przez Spółkę przychody ze sprzedaży towarów. Powyższe działania nie mieszczą się w zakresie regulacji przepisu art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Zatem:
wydatki związane z planowanymi przez Podatnika promocjami mogą stanowić w pełnej wysokości koszt uzyskania przychodów, o ile nie zachodzą przesłanki określone w art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Ponadto należy prawidłowo udokumentować poniesienie wydatku (m. in. z dokumentów powinno wynikać, kto i jaki towar otrzymał).
