Działając na podstawie art. 14a § 1, § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), art. 15 ust. 1 ustawy z ... - Interpretacja - I US.VII/423/745/6/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 20.06.2005, sygn. I US.VII/423/745/6/05, Pierwszy Urząd Skarbowy w Rzeszowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14a § 1, § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie, po rozpatrzeniu wniosku jednostki z dnia 30.03.2005 r. (znak: PDK OIIB/P/16/05, z datą wpływu do tut. Urzędu 4.04.2005 r.), uzupełnionego pismem z dnia 12.05.2005 r. (znak: PDK OIIB/P/16/05, z datą wpływu 13.05.2005 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji w części dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych co do zakresu i sposobu stosowania przepisów prawa podatkowego, postanawia uznać stanowisko jednostki przedstawione w przedmiotowym wniosku za nieprawidłowe.

Z treści pisma wynika, że P. jest osobą prawną, nie prowadzi działalności gospodarczej, a jedynie działalność ustawową. Ubezpieczeniem OC objęta jest odpowiedzialność cywilna architektów oraz inżynierów budownictwa za szkody wyrządzone w następstwie działania lub zaniechania ubezpieczonego, w okresie trwania ochrony ubezpieczeniowej, w związku z wykonywaniem samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie w zakresie posiadanych uprawnień budowlanych. Ubezpieczenie jest obowiązkowe i wynika z art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 15.12.2000 r. o samorządach zawodowych architektów, inżynierów budownictwa oraz urbanistów (Dz. U. z 2001 r. Nr 5, poz. 42).

Podatnik w przedmiotowym piśmie wnosi zapytanie, jakie skutki podatkowe dla P. niesie za sobą wykonanie uchwały nr 4/05 IV Zjazdu P., która to uchwała nałożyła na P. obowiązek zwrotu równowartości jednego rocznego ubezpieczenia OC wszystkim swoim członkom, wg stawki obowiązującego w P. ubezpieczenia zbiorowego, dla których obowiązek tego ubezpieczenia rozpoczął się lub jest kontynuowany w 2005 r. i którzy dokonali wpłaty na indywidualne konta P. Zdaniem wnioskodawcy koszt zwrotu ww. ubezpieczenia będzie kosztem uzyskania przychodów.

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie, ustosunkowując się do przedmiotowej sprawy, wyjaśnia jak poniżej.

Analiza przedstawionego przez jednostkę stanu faktycznego wykazuje, że:

  • uchwała IV Zjazdu P. (P. nr 4/05 w § 1 i § 2 nałożyła na P. obowiązek zwrotu równowartości jednego rocznego ubezpieczenia OC wszystkim członkom P. wg stawki obowiązującego w PIIB ubezpieczenia zbiorowego, dla których obowiązek tego ubezpieczenia rozpoczyna się lub jest kontynuowany w 2005 r. i którzy dokonali wpłaty na indywidualne konta w P.,
  • członkowie P. sami opłacają składki na ubezpieczenie OC na przydzielone im konta indywidualne w P.,
  • jak wynika z § 12 pkt 4 umowy generalnej zawartej w dniu 11.12.2003 r. w W. pomiędzy T. S.A. a P. z siedzibą w W., P. jest tylko płatnikiem składki ubezpieczeniowej za ubezpieczonego, tzn. przekazuje je do ubezpieczyciela,
  • z zasad gospodarki finansowej P. na rok 2004/2005 wynika, że wpłaty członków z tyt. ubezpieczenia OC są traktowane jako depozyt i w całości przeznaczone na zbiorowe ubezpieczenie członków w całym kraju.

W świetle powyższego należy stwierdzić, iż wnoszone przez członków składki na indywidualne konta w P. nie stanowią przychodów P., zatem ich zwrot dokonany przez P. zgodnie z zapisem zawartym w omówionej jw. uchwale nr 4/05 nie może być zaliczony przez P. do kosztów uzyskania przychodów, co jednoznacznie wynika z zapisu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych który stanowi, iż kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Tym samym stanowisko jednostki zawarte w rozpatrywanym piśmie należało uznać za nieprawidłowe.

Niniejszej interpretacji dokonano w oparciu o przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz stan prawny obowiązujący na dzień złożenia wniosku, zmiana którego może spowodować, iż stanie się ona nieaktualna. Interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Rzeszowie