w zakresie określenia momentu dokonania korekty przychodów w związku z wystawieniem w 2016 r. faktur korygujących dla Szpitala - Interpretacja - 2461-IBPB-1-1.4510.31.2017.1.EN

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 11.04.2017, sygn. 2461-IBPB-1-1.4510.31.2017.1.EN, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

w zakresie określenia momentu dokonania korekty przychodów w związku z wystawieniem w 2016 r. faktur korygujących dla Szpitala

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2017 r., poz. 201 ze zm.) w związku z art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz.U. z 2016 r., poz. 1948 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 13 stycznia 2017 r. (data wpływu do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej 17 stycznia 2017 r.), uzupełnionym 3 kwietnia 2017 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie określenia momentu dokonania korekty przychodów w związku z wystawieniem w 2016 r. faktur korygujących dla Szpitala jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 stycznia 2017 r. wpłynął do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie określenia momentu dokonania korekty przychodów w związku z wystawieniem w 2016 r. faktur korygujących dla Szpitala. Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 21 marca 2017 r. wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło 3 kwietnia 2017 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością i prowadzi Zakład Opieki Zdrowotnej. Podstawową kategorią przychodów są przychody uzyskiwane w wyniku realizacji umów o świadczenia zdrowotne na rzecz Wojewódzkiego Szpitala oraz umów kontraktowych z Narodowym Funduszem Zdrowia. Koszty ewidencjonowane są metodą memoriałową, w przypadku której ujmuje się je w księgach rachunkowych w okresie, którego dotyczą. Całość świadczonych usług to usługi medyczne korzystające ze zwolnienia w podatku od towarów i usług, dlatego Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Z tytułu świadczonych usług Wnioskodawca rozlicza się z Narodowym Funduszem Zdrowia oraz Szpitalem po upływie miesiąca, w którym usługi były świadczone, na podstawie rachunku wystawionego na początku następnego miesiąca.

Wnioskodawca wystawia fakturę sprzedażową dla Wojewódzkiego Szpitala na podstawie otrzymanych od lekarzy faktur i grafików zawierających informację o wykonanych usługach na rzecz Szpitala w imieniu Wnioskodawcy. Grafiki i faktury dostarczane są Wnioskodawcy początkiem następnego miesiąca po miesiącu, w którym dokonano usługi - przykładowo za usługi wykonane w lutym 2016 r. Wnioskodawca otrzymuje od lekarzy grafiki i faktury początkiem marca 2016 r. Są one podstawą do wystawienia faktury sprzedażowej Wnioskodawcy. Każda faktura wystawiana jest na początku miesiąca za usługi dokonane w miesiącu go poprzedzającym. Wnioskodawca nie otrzymuje od Szpitala pełnego zestawienia ilości wykonanych usług ani lekarzy ich wykonujących, tylko bazuje na podstawie dostarczonych przez lekarzy grafików i rachunków.

Bardzo często się zdarza, że Wnioskodawca otrzymuje od niektórych lekarzy faktury i grafiki z kilkumiesięcznym opóźnieniem, które są podstawą do wystawienia przez spółkę faktury korygującej sprzedaż dla Szpitala. Przykładowo spółka otrzymuje w maju 2016 r. od lekarza faktury za usługi wykonane w listopadzie 2015 r., grudniu 2015., styczniu 2016 r., lutym 2016 r., i marcu 2016 r. Na tej podstawie Wnioskodawca w maju 2016 r. wystawia faktury korygujące "in plus", do faktur pierwotnych i ujmuje je z chwilą wystawienia korekty, nawet te, które dotyczą poprzedniego roku obrotowego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

Czy korekty, o których mowa we wniosku są wystawiane i księgowane prawidłowo?

Czy zamiast tego spółka powinna wystawiać w maju 2016 r. faktury dotyczące listopada 2015 r., grudnia 2015 r., stycznia 2016 r., lutego 2016 r., marca 2016 r. i ujmować je zgodnie z okresem, którego dotyczą i korygować zeznanie CIT-8?

Zdaniem Wnioskodawcy, z dniem 1 stycznia 2016 r. na podstawie ustawy z dnia 10 września 2015 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze wspieraniem polubownych metod rozwiązywania sporów (Dz.U. z 2015 r., poz. 1595; dalej: ustawa nowelizująca), wprowadzone zostały przepisy dotyczące zasad korygowania przychodów. Ustawa przewiduje rozwiązanie polegające na rozliczaniu faktury korygującej i innych dokumentów korygujących w zakresie korekty przychodu w bieżącym okresie rozliczeniowym.

Ustawa ta dokonała nowelizacji ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 1888 ze zm.), m.in. poprzez dodanie do art. 12 ust. 3j. Zgodnie z tym przepisem, jeśli korekta przychodu nie jest spowodowana błędem rachunkowym lub inną oczywistą omyłką, korekty dokonuje się poprzez zmniejszenie lub zwiększenie przychodów osiągniętych w okresie rozliczeniowym, w którym została wystawiona faktura korygująca lub, w przypadku braku faktury, inny dokument potwierdzający przyczyny korekty.

Powyższe zmiany weszły w życie z dniem 1 stycznia 2016 r. (art. 13 ustawy nowelizującej). Jednocześnie, zgodnie z art. 11 ustawy nowelizującej, przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się do korekty przychodów oraz kosztów uzyskania przychodów, uzyskanych lub poniesionych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy.

Wnioskodawca przyjmuje stanowisko, że korekty sprzedaży powinien ujmować według daty ich wystawienia, ponieważ nie wynika to z błędu rachunkowego ani oczywistej pomyłki.

Faktura pierwotna prawidłowo dokumentowała zdarzenie gospodarcze mające miejsce w dacie jej wystawienia (stan faktyczny), a faktura korygująca została wystawiona przez sprzedawcę z powodu późniejszych zdarzeń, a więc okoliczności mających wpływ na zmianę przychodów powstałych już po wystawieniu faktury pierwotnej.

Zdaniem Wnioskodawcy, faktury korygujące sprzedaż dla Szpitala są wystawiane prawidłowo. W momencie wystawiania pierwotnej faktury Wnioskodawca prawidłowo przedstawiał znany mu stan faktyczny - ilość wykonanych usług medycznych przez lekarzy na rzecz Szpitala. Dopiero z powodu przyczyn niezależnych od Wnioskodawcy jest wystawiana faktura korygująca sprzedaż "in plus" powiększona o usługi lekarzy, którzy po wyznaczonym do tego terminie złożyli grafiki i faktury za wykonane usługi.

Według Wnioskodawcy, korekty sprzedaży księgowane są prawidłowo tj. według daty wystawienia ponieważ nie są one wynikiem oczywistej pomyłki ani błędu rachunkowego.

Zdaniem Wnioskodawcy, spółka nie powinna wystawiać faktur sprzedażowych w maju 2016 r. dotyczących listopada 2015 r., grudnia 2015 r., stycznia 2016 r., lutego 2016 r., marca 2016 r., tylko wystawić fakturę korygującą sprzedaż w maju 2016 r. i zaksięgować ją zgodnie z datą wystawienia. W związku z tym nie powinna korygować zeznania CIT-8 za rok 2015 r. tylko ująć powiększoną sprzedaż w zeznaniu CIT-8 za rok 2016.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienić należy, że w pozostałym zakresie objętym wnioskiem zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz.U. z 2016 r., poz. 718, ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej