W odpowiedzi na pismo z dnia 08.08.03 r. w sprawie zwrotu części zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych, uiszczonego z tytułu wypłaconyc... - Interpretacja - OG-005/136/PDI-13/03

Shutterstock

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 20.08.2003, sygn. OG-005/136/PDI-13/03, Drugi Urząd Skarbowy w Kielcach

Temat interpretacji

W odpowiedzi na pismo z dnia 08.08.03 r. w sprawie zwrotu części zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych, uiszczonego z tytułu wypłaconych należności (dywidendy) dla zagranicznego udziałowca - niemieckiej Spółki, Drugi Urząd Skarbowy w Kielcach wyjaśnia, co następuje.

Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, że polska spółka wypłacając dywidendę dla niemieckiego udziałowca pobrała, stosownie do art. 22 oraz art. 26 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), zryczałtowany podatek według stawki 15% i odprowadziła na konto urzędu skarbowego. Po wypłacie dywidendy niemiecki udziałowiec przedłożył Spółce certyfikat rezydencji, z którego wynika, że jego siedziba znajduje się w Niemczech i tam podlega on nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w rozumieniu umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, a Niemcami (umowa w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu w zakresie podatków od dochodu i majątku, podpisana dnia 18 grudnia 1972 r. - (Dz. U. z 1975 r. Nr 31, poz. 163 i 164). Zgodnie z art. 10 tej Umowy, wysokość stawki podatku od dywidendy uzależniona jest od wysokości posiadanych przez odbiorcę dywidendy praw do rozporządzania kapitałem spółki wypłacającej dywidendę - dla spółek rozporządzających bezpośrednio, co najmniej 25% kapitału spółki wypłacającej dywidendę stawka podatku wynosi 5%, w pozostałych przypadkach 15% kwoty dywidendy brutto. Udziałowiec niemiecki posiada 51% udziałów, stawka podatku w tym przypadku wynosi 5%, tak, więc zamierza on starać się o zwrot nadpłaconych 10% podatku.

Kwestię opodatkowania dochodu z dywidend, otrzymanych przez zagraniczne osoby prawne, regulują następujące przepisy ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych:
- art. 3 ust. 2 w zakresie opodatkowania podatników, nie mających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu,
- art. 10 w zakresie definicji dochodów z udziału w zyskach osób prawnych,
- art. 22 w zakresie stawki podatku,
- art. 26 w zakresie ciążącym na płatniku obowiązku poboru podatku, złożenia deklaracji i dokonania zapłaty podatku do właściwego urzędu skarbowego.

W myśl art. 22 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (tj. z 2000 r. Dz. U. Nr 54, poz. 654 ze zm.), podatek dochodowy od dochodów z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych od podatników, nie mających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu ustala się w wysokości 15% przychodu, chyba, że umowa w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu zawarta z krajem miejsca siedziby podatnika stanowi inaczej.

Stosownie do art. 26 ust. 1 cytowanej powyżej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, osoby prawne dokonujące wypłat należności z tytułu udziału w zyskach, są obowiązane w dniu dokonania wypłaty pobrać zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat. Zastosowanie stawki podatku wynikającej z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania "jest możliwe wyłącznie po uzyskaniu od podatnika zaświadczenia o jego miejscu zamieszkania lub siedzibie wydanego do celów podatkowych przez właściwą administrację podatkową (certyfikat rezydencji)".

Z powyższego wynika, że "certyfikat rezydencji" winien płatnik posiadać nie później niż w dniu wypłaty należności osobie zagranicznej, w przeciwnym razie mają zastosowanie przepisy polskiego prawa podatkowego. Zasadnie, więc płatnik, dokonujący wypłaty podmiotowi zagranicznemu nie posiadającemu certyfikatu rezydencji, pobrał podatek wg polskiej stawki tj. 15%.

Jednakże uzyskanie przez podatnika - osobę zagraniczną certyfikatu rezydencji po dokonaniu wypłaty i pobraniu podatku, upoważnia go do złożenia - w trybie art. 75 §1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137 poz. 926 ze zm.) - wniosku o stwierdzenie nadpłaty podatku. Z wnioskiem takim, na podstawie art. 75 § 2 pkt 2 lit. b i § 3 może zwrócić się również płatnik, składając równocześnie z wnioskiem skorygowaną deklarację CIT-6.

Drugi Urząd Skarbowy w Kielcach