
Temat interpretacji
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Oświęcimiu, na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), w odpowiedzi na pismo nr: PK/457/2003 z dnia 02.12.2003 r. w sprawie udzielenia pisemnej informacji o stosowaniu przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, w związku z zapytaniem:
Czy wydatki związane z prowadzoną przez Spółdzielnię sprzedażą premiowaną stanowią koszty uzyskania przychodu w rozumieniu ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób
prawnych (tekst jedn. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.)?
wyjaśnia co następuje:
Zgodnie z unormowaniem art. 15 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: updop) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów taksatywnie wymienionych w art. 16 ust. 1 tej ustawy.
Zatem, generalnie można przyjąć, iż kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki, gdy pomiędzy tymi wydatkami a osiąganymi przychodami zachodzi związek przyczynowo-skutkowy, tzn. poniesienie wydatków ma wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodów z konkretnego źródła. Tak więc, w przypadku wykazania przez Podatnika, że wydatek ma związek z przychodami i nie został ujęty w katalogu wydatków nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów, będzie można uznać ten wydatek za koszt podatkowy.
Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, że Spółdzielnia premiuje sprzedaż oferowanych we własnej sieci sklepów towarów w zamian za określoną kwotę dokonanych przez konsumentów zakupów. Wydatki związane z nabyciem nagród (premii konsumenckich) Podatnik zalicza, do kosztów reklamy i uznaje za koszty podatkowe w wartości nie przekraczającej 0,25% przychodów - w myśl art. 16 ust. 1 pkt 28 updop. Przepisy ww. ustawy nie definiują pojęcia reklamy, w związku z tym należy przyjmować ich znaczenie w języku polskim, określone w słowniku języka polskiego. Słownik Języka Polskiego pod redakcją prof. Mieczysława Szymczaka definiuje reklamę jako rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwościach nabycia, chwalenie kogoś lub czegoś. Pojęcie reklamy jest na tyle pojemne, że obejmuje również pojęcie promocji. Działania promocyjne mają na celu zwiększenie przychodów ze sprzedaży własnych towarów poprzez uatrakcyjnienie dystrybucji tych towarów np.: dołączeniem do zakupionej partii towaru nagrody.
Rozszerzenie znaczenia słowa reklama na wszelkie działania Podatnika zmierzające do zwiększenia przychodów (tu - uatrakcyjnienie sprzedaży towarów) nie znajduje jednak uzasadnienia w świetle wykładni językowej i celowościowej tego pojęcia. Podjęte przez Podatnika działania wykraczają poza pojęcie reklamy, mają natomiast cechy "czystej" promocji, dlatego nie będzie miał tu zastosowania przepis art. 16 ust. 1 pkt 28 updop.
Sprzedaż premiowana ma na celu zachęcanie do dokonywania zakupów o określonej wartości, bądź systematycznego dokonywania tych zakupów. Wydanie nagrody w ramach sprzedaży premiowej jest niewątpliwie uatrakcyjnieniem sprzedaży, tym samym wpływa na zwiększenie przychodów Jednostki. Zatem, wydatki sprzedawcy poniesione na zakup nagród związanych ze sprzedażą premiową stanowią w całości - w myśl wyżej cyt. art. 15 ust. 1 updop - koszt uzyskania przychodu.
