P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - 1471/DPD2/423-84/06/MS/2

Shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 22.08.2006, sygn. 1471/DPD2/423-84/06/MS/2, Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa ( Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie #8722; biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny

postanawia:

uznać stanowisko Strony za prawidłowe.

U z a s a d n i e n i e

Z przedstawionego przez Stronę we wniosku stanu faktycznego wynika, że zgodnie z ustawą z dnia 7.06.2001r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz.U. Nr 72, poz. 747 ze zm.), Spółka jest zobowiązana zapewnić budowę urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych, ustalonych przez gminę w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, w zakresie uzgodnionym w wieloletnim planie rozwoju i modernizacji. W związku z decyzją Prezydenta Miasta, Spółka przejęła do realizacji inwestycje w toku z różnym stopniem zaangażowania. W wielu przypadkach była już wykonana dokumentacja projektowo- techniczna i pozwolenia na budowę uzyskane przez osoby fizyczne, komitety społeczne, dzielnice miasta stołecznego Warszawy. Dokumentacja sporządzona i sfinansowana przez jednostki wymienione powyżej, za pośrednictwem Miasta, została przekazana Spółce nieodpłatnie na podstawie protokołu lub przesyłana za pismem i służyła do dalszej realizacji inwestycji. Obecnie Spółka zamierza podjąć działania w celu potwierdzenia tytułu prawnego do otrzymanej (w latach 2003-2006) dokumentacji projektowo-technicznej i uregulowania związanych z tym spraw.

W związku z powyższym, Spółka zwróciła się do Naczelnika tutejszego Urzędu potwierdzenie stanowiska, że w przedstawionym stanie faktycznym nieodpłatne przekazanie dokumentacji projektowo- technicznej przez osoby fizyczne lub komitety społeczne na rzecz Spółki podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Strona podkreśla, że dokumentacja projektowo-techniczna została wykonana i sfinansowana przez osoby fizyczne lub komitety społeczne. Za pośrednictwem Miasta Stołecznego Warszawy lub bezpośrednio, przekazana została do Spółki w celu dalszej realizacji inwestycji, zgodnie z zatwierdzonym planem rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowo-kanalizacyjnych oraz warunkami i kierunkami zagospodarowania przestrzennego gminy. Według Strony w przedstawionym stanie faktycznym, nieodpłatne przekazanie dokumentacji projektowo- technicznej oraz pozwoleń na budowę bezpośrednio od osób fizycznych lub komitetów społecznych podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Z przedstawionego przez Spółkę stanu faktycznego wynika, że przedmiotowa dokumentacja przekazana została Stronie, za pośrednictwem Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy, na podstawie protokołu lub przesyłana za pismem. Wydatki poniesione w związku z wykonaniem dokumentacji projektowo- technicznej oraz uzyskaniem pozwolenia na budowę poniesione zostały przez osoby fizyczne, komitety społeczne.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie stwierdza, że w świetle obowiązujących w tym stanie faktycznym przepisów prawa , w części dotyczącej przychodów z tytułu nieodpłatnie przekazanej dokumentacji, której ciężar sfinansowania poniosły inne podmioty, stanowisko Spółki jest prawidłowe.

Zgodnie z art.12 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) przychodami, z zastrzeżeniem ust.3 i 4 oraz art. 13 i 14, są w szczególności wartości otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocowe jednostek budżetowych, spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie.

Art. 12 ust. 6 powołanej ustawy, określa zasady ustalania wartości otrzymanych nieodpłatnie świadczeń. Mianowicie wartość nieodpłatnych świadczeń ustala się:1)jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców,2)jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu,3)jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu - w wysokości równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu,4) w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

W ocenie Naczelnika tut. Urzędu, uwzględniając przedstawiony we wniosku stan faktyczny, zastosowanie mają art. 12 ust. 1 pkt 2 oraz art.12 ust.6 w/w ustawy, zgodnie z którymi wartość otrzymanych świadczeń wpływa na powstanie przychodu podatkowego a tym samym podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Przychód z powyższego tytułu powstaje w dacie otrzymania nieodpłatnego świadczenia.

Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie. Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.

Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie