P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - BP/423-0023/05/BM

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 22.09.2005, sygn. BP/423-0023/05/BM, Pierwszy Urząd Skarbowy w Gdańsku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 roku Nr 8 poz. 60 z późn. zmianami) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 14.07.2005r. (wpływ do tut. organu podatkowego w dniu 15.07.2005r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie: rozstrzygnięcia czy dofinansowanie do Wystawy Bydła Mlecznego otrzymane z Funduszu Promocji Mleczarstwa stanowi przychód zgodnie z art. 12 pkt. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz czy koszty związane z organizacją wystawy są kosztami uzyskania przychodu zgodnie z art. 15 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z dnia 15 lutego 1992r.

stwierdzam, że:

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

U Z A S A D N I E N I E

Wnioskodawca jest państwową jednostką organizacyjną posiadającą osobowość prawną utworzoną na podstawie przepisów ustawy z dnia 22.10.2004r. o jednostkach doradztwa rolniczego (Dz. U. Nr 251 poz. 2507), która w ramach prowadzonej działalności zorganizowała Wystawę Bydła Mlecznego. Na organizację wystawy Agencja Rynku Rolnego przyznała środki finansowe z Funduszu Promocji Mleczarstwa, na pokrycie kosztów netto udokumentowanych fakturami VAT i rachunkami.

Zdaniem Jednostki otrzymane dofinansowanie jest przychodem zgodnie z art. 12 pkt. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych natomiast poniesione wydatki dotyczące organizacji wystawy są kosztami uzyskania przychodu.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) przychodami z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

W rozpatrywanym przypadku otrzymane środki finansowe stanowią ewidentnie przychód w myśl powyższej normy prawnej. Jednakże zgodnie z treścią art. 17 ust. 1 pkt 14b ustawy z dnia 15 lutego 1992r. w brzmieniu obowiązującym do dnia 31.12.2006r. wolne od podatku są kwoty otrzymane od agencji rządowych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu Państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach. Agencja Rynku Rolnego działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych (Dz. U. Nr 42 poz. 386 z późn. zmianami). Zgodnie z art. 8 w/wym ustawy:

  • agencja prowadzi samodzielną gospodarkę finansową,
  • agencja działa zgodnie z planem finansowym, obejmującym rok obrachunkowy pokrywający się z rokiem kalendarzowym,
  • roczny plan finansowy Agencji, na wniosek Prezesa Agencji, zatwierdza minister właściwy do spraw finansów publicznych oraz minister właściwy do spraw rynków rolnych,
  • działalność Agencji finansowana: z dotacji budżetowej jest prowadzona zgodnie z przepisami o rachunkowości lub ze środków na prefinansowanie wydatków z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej jest prowadzona zgodnie z przepisami o finansach publicznych, z uwzględnieniem przepisów Unii Europejskiej.

Ponadto przepisy ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 roku o organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych (Dz. U. Nr 93 poz. 897) określają precyzyjnie cele i źródła finansowania Funduszu Promocji Mleczarstwa. Zgodnie z art. 52 ust. 8 środkami Funduszu Promocji Mleczarstwa, zgromadzonymi na wyodrębnionym rachunku Agencji dysponuje Prezes Agencji zgodnie ze szczegółowymi zasadami gospodarowania Funduszem, o którym mowa w art. 51 ust. 1 pkt 2, oraz w zakresie określanym corocznie przez Komisję w planie finansowym tego Funduszu. Natomiast art. 52 ust. 4 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 roku stanowi, iż źródłami finansowania Funduszu Promocji Mleczarstwa są:

  • wpłaty przekazywane przez podmioty skupujące, o których mowa w ust. 3;
  • darowizny, zapisy, dotacje.

Z kolei zgodnie z art. 52 ust. 1 pkt 3 w/wym ustawy celem Funduszu Promocji Mleczarstwa jest między innymi dofinansowanie organizacji wystaw i targów albo udziału w wystawach i targach związanych z hodowlą bydła mlecznego, produkcją i przetwórstwem mleka w kraju i za granicą.

W związku z powyższym, należy stwierdzić, iż środki finansowe przekazane przez Agencję a pochodzące z Funduszu Promocji Mleczarstwa jako nie pochodzące z budżetu państwa nie będą korzystały ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie powyższej normy prawnej.

W przedstawionym stanie faktycznym zastosowania nie znajduje także przepis art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który stanowi, iż nie zalicza się do kosztów uzyskania przychodu wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14 ? 14b, 23 ? 25 i 27 w brzmieniu obowiązującym do dnia 31.12.2006r.

W związku z powyższym stanowisko przedstawione we wniosku jest prawidłowe: uzyskana dotacja stanowi przychód podlegający opodatkowaniu a koszty organizacji Wystawy stanowią koszty uzyskania przychodów przez Spółkę.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Gdańsku