POSTANOWIENIE - Interpretacja - PB-III-423-6-05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 06.08.2005, sygn. PB-III-423-6-05, Pierwszy Urząd Skarbowy w Częstochowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Częstochowie stwierdza, że stanowisko "................." Sp. z o.o., przedstawione w pkt 4 pisma uzupełniającego z dnia 06.06.2005 r.do wniosku z dnia 23.05.2005 r., który wpłynął w dniu 24.05.2005 r., o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zasad zaliczania do kosztów uzyskania przychodów odpisów , które w rozumieniu przepisów o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych obciążają koszty działalności pracodawcyjest prawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 24.05.2005 r. ............. Sp. z o.o. złożył w tutejszym organie podatkowym wniosek, uzupełniony w dniu 07.06.2005 r. (na wezwanie z dnia 31.05.2005 r. skierowane w związku z nieprecyzyjnym sformułowaniem wątpliwości Strony), dotyczący stosowania zapisu art. 6a ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (j.t. Dz. U. z 1996 r. Nr 70 poz. 335 ze zmianami) a mianowicie, czy Strona ma obowiązek tworzyć fundusz socjalny w pierwszym roku swojej działalności, czy też dokonywać odpisu na ten fundusz od następnego roku kalendarzowego, a zatem czy w rozumieniu przepisów ustawy jak wyżej Strona jest pracodawcą rozpoczynającym działalność w roku kalendarzowym czy też pracodawcą powstałym w wyniku komercjalizacji lub przejęcia zakładu. Jednocześnie Strona prosiła o udzielenie informacji, czy przedsiębiorca tworzący w pierwszym roku swojej działalności fundusz socjalny jako niezobowiązany, będzie korzystał w rozliczeniach podatkowych z uprawnień przysługujących zakładom pracy zobowiązanym do tworzenia funduszu na podstawie art. 6a ust. 1 cytowanej ustawy.

Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Z przedstawionego przez Spółkę stanu faktycznego wynika, iż powołała ona Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej działający w jej strukturze, w oparciu o uchwałę Rady Miasta w sprawie restrukturyzacji samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej , dla których organem założycielskim jest Gmina Miasto. Na podstawie tej uchwały Strona przejęła od likwidowanego samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej pracowników, świadczenia medyczne, sprzęt i aparaturę oraz lokal. Spółka rozpoczęła działalność z dniem 1 marca 2005 roku i zatrudniała 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty. Wątpliwość Spółki dotyczy ustalenia czy Spółka w rozumieniu ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz.U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335 ze zmianami) jest pracodawcą rozpoczynającym działalność w roku kalendarzowym a zatem zobowiązanym do tworzenia funduszu świadczeń socjalnych od następnego roku kalendarzowego czy też jest pracodawcą powstałym w wyniku przejęcia zakładu a zatem zobowiązanym do utworzenia funduszu już w pierwszym roku działalności.

Strona prezentuje stanowisko, iż jeżeli w jej stanie faktycznym wystąpiło przejęcie zakładu to wówczas będąc zobowiązana do utworzenia funduszu świadczeń socjalnych mogłaby odpisy na fundusz zaliczać do kosztów uzyskania przychodu, natomiast gdyby okazało się , że spółka nie jest zobowiązana do utworzenia funduszu, a mimo to go utworzyła, to odpisy na fundusz nie stanowiłyby kosztów działalności.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 9 lit. b ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zmianami) nie uważa się za koszty uzyskania przychodu odpisów i wpłat na różnego rodzaju fundusze tworzone przez podatnika , jednakże kosztem uzyskania przychodu są odpisy i zwiększenia, które w rozumieniu przepisów o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych obciążają koszty działalności pracodawcy, jeżeli środki pieniężne stanowiące równowartość tych odpisów i zwiększeń zostały wpłacone na rachunek Funduszu.

Zatem słuszne jest stanowisko Spółki, że kosztem uzyskania przychodów będą tylko odpisy dokonywane zgodnie z przepisami ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, które warunkują utworzenie Funduszu i terminy rozpoczęcia odpisów na ten Fundusz od ilości zatrudnionych pracowników oraz od właściwego określenia momentu rozpoczęcia działalności przez pracodawcę.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Częstochowie