POSTANOWIENIE - Interpretacja - PD-413/I/24/05

Shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 15.09.2005, sygn. PD-413/I/24/05, Urząd Skarbowy w Zakopanem

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Zakopanem działając na podstawie art. 14a par. 1 oraz par. 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu Państwa wniosku z dnia 26.07.2005 r., L. Dz. 2660/2005 w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko nie jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Spółka przedstawiła następujący stan faktyczny, który był przedmiotem analizy:
Spółka zajmuje się dostarczaniem wody i odprowadzaniem ścieków na terenie Miasta i sąsiadującej z nim Gminy. Z uwagi na prowadzoną działalność usługową na terenie w/w Gminy, Gmina ta w tym roku wniesie aportem do Spółki sieć kanalizacyjną. W związku z powyższym Spółka zleciła rzeczoznawcy dokonanie wyceny kanalizacji będącej przedmiotem aportu, ponieważ zdaniem Spółki przyjęta przez Gminę wartość nominalna kanalizacji jest wyższa od wartości rynkowej.
W oparciu o powyższe Wnioskująca Spółka złożyła zapytanie: "Czy koszty związane z wyceną wartości rynkowej sieci kanalizacyjnej, która zostanie przekazana Spółce w formie aportu można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w chwili ich poniesienia, czy podwyższyć wartość początkową środka trwałego?

Zdaniem Wnioskodawcy - obowiązek dokonania wyceny rynkowej sieci kanalizacyjnej nakłada art. 16g ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r., Nr 54, poz. 654 ze zm.), który mówi, że za wartość początkową środków trwałych uważa się w razie nabycia w postaci wkładu niepieniężnego (aportu) wniesionego do spółki kapitałowej - ustaloną przez podatnika nadzień wniesienia wkładu lub udziału wartość poszczególnych środków trwałych, nie wyższą jednak od ich wartości rynkowej. Ponieważ Spółka chce prawidłowo ustalić wartość rynkową kanalizacji, zleciła dokonanie wyceny rzeczoznawcy. Zdaniem Spółki koszty związane z wyceną kanalizacji sanitarnej przez rzeczoznawcę, powinny podwyższyć wartość początkową środka trwałego wniesionego aportem przez Gminę.Wniesiona przez Gminę aportem sieć kanalizacyjna podlegać będzie wprowadzeniu do ewidencji środków trwałych według wartości nominalnej nie wyższej jednak niż wartość rynkowa, natomiast poniesione koszty wyceny podwyższą wartość początkową kanalizacji i amortyzowane będą podatkowy tą samą stawką, odpowiadającą stawce amortyzacyjnej dla sieci kanalizacyjnej.

W świetle przedstawionego stanu faktycznego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Zakopanem informuje, iż zgodnie z art. 16g ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r., Nr 54, poz. 654 ze zm.) zawartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych nabytych w postaci wkładu niepieniężnego (aportu) wniesionego do spółki kapitałowej (t. j. akcyjnej i z o.o.), a także udziału w spółdzielni uważa się ustaloną przez podatnika na dzień wniesienia wkładu lub udziału wartość poszczególnych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, nie wyższą jednak od ich wartości rynkowej. Tak więc w spółce kapitałowej otrzymującej wkład niepieniężny w postaci aportu, konieczne jest ustalenie wartości początkowej poszczególnych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Ustawodawca wprost nie określa jak tego dokonać, jednak nie pozostawia też pełnej dowolności.

Zgodnie z treścią art. 16g ust. 1 pkt. 4 przy ustalaniu wartości początkowej poszczególnych środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych w oparciu o ceny rynkowe, stosuje się w związku z art. 16g ust. 12 odpowiednio przepisy art. 14 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych. Oznacza to, że zgodnie z art. 14 ust. 2 ustawy o p.d.o.p. wartość rynkową określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca odpłatnego zbycia.

Wartość początkową środka trwałego określa podatnik samodzielnie (jak wynika ze złożonego pisma Spółka dokonała takiego określenia wartości), przy czyn nie może być ona wyższa od wartości rynkowej danego środka. Oznacza to, że dokonując takiej wyceny należy kierować się regułami ustalania wartości rynkowej podanymi wyżej. Jeżeli wartość początkowa ustalona przez podatnika będzie znacznie odbiegać od faktycznej wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, organ podatkowy może podjąć działania w celu określenia prawidłowości ich wysokości. Jeżeli wartość wyrażona w cenie znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw organ podatkowy wzywa strony do podania przyczyn. W razie nie wskazania przyczyn, które uzasadniają podanie ceny znacznie odbiegającej od wartości rynkowej organ podatkowy określi wartość z uwzględnieniem opinii biegłego lub biegłych (art. 14 ust. 3 u.o.p.d.o.p.).

W świetle powołanych wyżej przepisów, w razie nabycia środków trwałych w postaci wkładu niepieniężnego (aportu) Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością winna samodzielnie ustalić wartości początkową otrzymanych środków trwałych, kierując się regułami ustalania wartości rynkowej cytowanymi wyżej. W ocenie Naczelnika tutejszego Urzędu Skarbowego wydatków poniesionych przez Spółkę na wycenę wartości rynkowej sieci kanalizacyjnej mimo iż ta, została dokonana przez rzeczoznawcę, nie można zaliczyć do kosztów uzyskania ani w chwili ich poniesienia ani też, wydatki takie nie mogą podwyższać wartości początkowej środka trwałego. Aktualnie, opinia rzeczoznawcyaczkolwiek z punktu widzenia Spółki niezbędna dla jej potrzeb, może być oceniana jedynie jako dokument prywatny do czasu zakwestionowania prawidłowości dokonanej wyceny przez organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.

Powyższa interpretacja
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących;
- nie jest wiążąca do podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.

Pouczenie
Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Zakopanem w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.

Urząd Skarbowy w Zakopanem