w zakresie ustalenia czy Spółka będzie mogła zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów część poniesionych przez spółkę komandytową przed dniem przekszt... - Interpretacja - IBPBI/2/423-920/12/BG

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 24.10.2012, sygn. IBPBI/2/423-920/12/BG, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

w zakresie ustalenia czy Spółka będzie mogła zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów część poniesionych przez spółkę komandytową przed dniem przekształcenia wydatków związanych z przekształceniem spółki komandytowej w SKA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 11 lipca 2012 r. (data wpływu do tut. BKIP w dniu 24 lipca 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia czy Spółka będzie mogła zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów część poniesionych przez spółkę komandytową przed dniem przekształcenia wydatków związanych z przekształceniem spółki komandytowej w SKA (pytanie oznaczone we wniosku nr 2) jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 lipca 2012r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia czy Spółka będzie mogła zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów część poniesionych przez spółkę komandytową przed dniem przekształcenia wydatków związanych z przekształceniem spółki komandytowej w SKA.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (Spółka) jest obecnie komandytariuszem w spółce komandytowej i ma prawo do odpowiedniego udziału w zysku tej spółki. Spółka komandytowa ma zostać przekształcona w spółkę komandytowo-akcyjną (dalej SKA"). Przekształcenie zostanie dokonane na podstawie art. 551 i nast. kodeksu spółek handlowych. Oznacza to, że spółka przekształcana (spółka komandytowa) stanie się spółką przekształconą (SKA) z chwilą wpisu spółki przekształconej do rejestru (dalej Dzień Przekształcenia). Z chwilą przekształcenia wspólnicy spółki komandytowej, w tym Wnioskodawca, staną się wspólnikami SKA. Na mocy umowy SKA, Wnioskodawca uzyska status akcjonariusza. Wnioskodawca będzie jednym z akcjonariuszy w SKA. Akcjonariuszem w SKA - poza Spółką - będzie też osoba fizyczna. Komplementariuszem w SKA będzie natomiast inna spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, która obecnie jest komplementariuszem w spółce komandytowej. W wyniku dokonanego przekształcenia nastąpi kontynuacja bytu prawnego spółki komandytowej i zgodnie z zasadą tożsamości podmiotów biorących udział w przekształceniu dojdzie do przeniesienia majątku spółki działającej w formie spółki komandytowej na inny podmiot, który dalszą działalność będzie prowadzić jako osobowa spółka handlowa innego typu tj. jako spółka komandytowo - akcyjna.

Zgodnie z przepisami kodeksu spółek handlowych, Wnioskodawca jako akcjonariusz nie będzie odpowiadać za zobowiązania SKA i - co do zasady - nie będzie jej reprezentować (Spółka może reprezentować SKA jedynie jako pełnomocnik, przy czym w chwili obecnej Spółka nie wie, czy takie pełnomocnictwo zostanie jej udzielone). SKA będzie zajmować się prowadzeniem działalności gospodarczej polegającej na sprzedaży samochodów (będzie dealerem samochodowym). Jako akcjonariusz SKA Wnioskodawca będzie miał prawo udziału w zyskach uzyskiwanych przez SKA. Spółka składa niniejszy wniosek celem ustalenia konsekwencji podatkowych, jakie powstaną dla niej w chwili przekształcenia spółki komandytowej w SKA.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca będzie mógł zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów część kosztów (ustaloną zgodnie z art. 5 ust. 1 i 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych tj. proporcjonalnie do posiadanego udziału w zysku spółki komandytowej) związanych z przekształceniem spółki komandytowej w SKA (np. wydatki na usługi konsultingowe i doradcze, opłaty notarialne, sądowe, itp.), jeśli koszty te zostaną poniesione przez spółkę komandytową przed Dniem Przekształcenia... (pytanie oznaczone we wniosku nr 2)

Zdaniem Wnioskodawcy, będzie on mógł zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów część kosztów (ustaloną zgodnie z art. 5 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm., dalej updop), tj.proporcjonalnie do posiadanego udziału w zysku spółki komandytowej) związanych z przekształceniem spółki komandytowej w SKA (np. wydatki na usługi konsultingowe i doradcze, opłaty notarialne, sądowe, itp.), jeśli koszty te zostaną poniesione przez spółkę komandytową przed Dniem Przekształcenia.

Stosownie do treści art. 5 ust. 1 updop, przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, z zastrzeżeniem art. 1 ust. 3, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych łączy się z przychodami każdego wspólnika proporcjonalnie do posiadanego prawa do udziału w zysku (udziału). W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe. Powyższe zasady, zgodnie z art. 5 ust. 2, stosuje się odpowiednio do rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, zwolnień i ulg podatkowych oraz obniżenia dochodu, podstawy opodatkowania lub podatku.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 updop, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 tej ustawy.

Kosztami uzyskania przychodów są więc koszty poniesione:

  • ostatecznie,
  • w celu osiągnięcia przychodów,
  • w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów,
  • niewymienione w art. 16 ust. 1 updop.

Kryterium celowości zawarte w przytoczonym powyżej przepisie interpretować należy z uwzględnieniem subiektywizacji do najlepszego, racjonalnego rozumowania i wiedzy podatnika, które jednak da się zweryfikować za pomocą obiektywnego związku przyczynowo-skutkowego. Co więcej, w orzecznictwie i piśmiennictwie słusznie wskazuje się, iż o zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów nie rozstrzyga faktyczne zrealizowanie zamierzonego celu. W sytuacji braku następstwa działania podatnika, poniesiony koszt może być zaliczony do kosztów uzyskania przychodów, jeśli został on poniesiony w sposób racjonalny, albowiem mógł - z uwagi na obiektywne uwarunkowania - przyczynić się do osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów" (tak S. Babiarz, L Błystak, B. Dauter i inni. Podatek dochodowy od osób prawnych. Komentarz, Wrocław 2009, s. 411).

Zdaniem Wnioskodawcy, ponoszone przez niego koszty (w części przypadającej na niego, obliczonej proporcjonalnie do udziału w zysku Spółki Komandytowej) - wedle jego najlepszej wiedzy - przyczynią się co najmniej do zachowania źródła przychodów. Wnioskodawca będzie bowiem uzyskiwać przychody z tytułu uczestnictwa w SKA.

Wydatki na usługi konsultingowe i doradcze, opłaty notarialne, sądowe, itp. umożliwią prowadzenie podmiotu gospodarczego w nowej formie prawnej, a w perspektywie - na co Spółka ma nadzieję - doprowadzą do zwiększenia poziomu przychodów. Prowadzenie działalności gospodarczej za pośrednictwem SKA otwiera bowiem nowe możliwości funkcjonowania na rynku. Co więcej, w związku z tym, iż wydatki te będą miały miejsce przed Dniem Przekształcenia, poniesione one zostaną przez spółkę komandytową, a nie SKA. Zatem, działanie Spółki polegające na zaliczeniu tych wydatków do kosztów podatkowych nie naruszy zasad opodatkowania akcjonariusza spółki komandytowo-akcyjnej, ukształtowanych interpretacją ogólną Ministra Finansów z dnia 11 maja 2012 r., znak DD5/033/1/12/KSM/DD-125.

Prawidłowość stanowiska Wnioskodawcy potwierdza interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 8 grudnia 2008 r., znak ILPB3/423-565/08-3/MM, w której postanowiono:

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jest wspólnikiem - komandytariuszem spółki komandytowej, która w wyniku uchwały wspólników ma zostać przekształcona w spółkę komandytowo - akcyjną i kontynuować dalszą działalność w tej formie. Wnioskodawca po przekształceniu zostanie akcjonariuszem spółki komandytowo - akcyjnej, natomiast komplementariuszem zostanie inna spółka kapitałowa, będąca obecnie komplementariuszem spółki komandytowej. W związku z powyższym, spółka komandytowa przed dniem przekształcenia będzie ponosić wydatki na usługi konsultingowe, doradztwa prawnego, finansowego i podatkowego, wynagrodzenie za wdrożenie ostatecznej struktury przekształcenia, koszty badania planu przekształcenia przez biegłego rewidenta, a także opłaty sądowe, rejestracyjne, notarialne oraz podatek od czynności cywilnoprawnych związany z przekształceniem. Wydatki te - mające charakter pośredni - mogą być uznane za poniesione w celu osiągnięcia przychodów (zabezpieczenia lub zachowania źródła przychodów), pod warunkiem wykazania, że są one racjonalne co do zasady i co do wielkości oraz wykazują związek przyczynowo - skutkowy z przychodami. Ponadto, Spółka powinna właściwie udokumentować fakt poniesienia tych wydatków.<...> Wnioskodawca ustosunkowując się do opisanego zdarzenia przyszłego wskazał, iż koszty związane z przekształceniem formy prawnej podmiotu gospodarczego są uzasadnione racjonalnie i gospodarczo jako koszty ogólnego funkcjonowania spółki handlowej. Wydatki te gwarantują powstawanie i utrzymywanie źródeł przychodów i są przejawem dążenia do rozwoju przedsiębiorstwa, jego przekształcenia w celu intensyfikacji dotychczasowej działalności i wypracowania nowych korzystnych strategii rozwoju. Reasumując, wydatki związane z przekształceniem spółki komandytowej w spółkę komandytowo - akcyjną na usługi konsultingowe i doradcze oraz na opłaty sądowe, rejestracyjne, notarialne i podatek od czynności cywilnoprawnych, które spółka komandytowa będzie ponosić przed dniem przekształcenia mogą zostać zaliczone do kosztów podatkowych w dacie ich poniesienia, proporcjonalnie do prawa w udziale w zysku Wnioskodawcy jako wspólnika - komandytariusza spółki komandytowej."

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, iż w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych (pytanie oznaczone we wniosku jako nr 1) wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-512 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 14 marca 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 3 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach