
Temat interpretacji
Z przedstawionego przez Podatnika stanu faktycznego wynika, że Spółka świadczy usługi transportowe na terenie kraju i poza jego granicami, zarówno kontrahentom polskim jak i zagranicznym. Zakres działania Spółki dotyczy całej Europy. Spółka zatrudnia ponad 30 kierowców i niejednokrotnie pojawia się problem ich przetransportowania do danego punktu, w którym będą mogli rozpocząć pracę, nie wykorzystując czasu niezbędnego do kierowania pojazdem. W celu skrócenia czasu
dotarcia na miejsce Spółka zamierza używać samolotu jako środka transportu. Decyzja o zakupie samolotu została podyktowana specyfiką działalności i wiążącymi się z nią wymogami dotyczącymi przestrzegania ustawy o czasie pracy kierowców. Ponadto samolot znacznie skraca czas dotarcia na miejsce. Spółka zatrudnia pracownika posiadającego uprawnienia do pilotowania posiadanego samolotu.
Podatnika pyta, czy wydatki związane z eksploatacją samolotu, który będzie wykorzystywany na potrzeby związane z prowadzeniem działalności gospodarczej Spółki oraz odpisy amortyzacyjne w wysokości 14% od jego wartości będą stanowiły koszty uzyskania przychodów Spółki.
Zdaniem Podatnika, koszty utrzymania środka trwałego samolotu wykorzystywanego w prowadzonej działalności gospodarczej jako środka transportu, wraz z jego amortyzacją liczoną od wartości wg stawki rocznej 14 % są kosztami uzyskania przychodów Spółki.
Tutejszy organ podatkowy uznał stanowisko Podatnika za prawidłowe.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54 poz. 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są wszystkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 tej ustawy. Ustawa nie zawiera zatem wykazu wydatków, które przesądzają o ich zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów.
Generalnie można przyjąć, iż kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów. Aby dany wydatek mógł zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów należy ocenić jego związek z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz możliwość osiągnięcia przychodu. Z oceny związku z prowadzoną działalnością winno wynikać, że poniesiony wydatek obiektywnie może przyczynić się do osiągnięcia
przychodu z prowadzonej działalności. Kolejnym warunkiem zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów jest właściwe udokumentowaniem tego wydatku.
Stosownie do przepisów art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. b ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie innych niż wymienione w lit. a środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w tym również wchodzących w skład nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części.
Kosztem uzyskania przychodów, zgodnie z art. 15 ust. 6 tej ustawy, są natomiast odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z przepisami art. 16a-16m, z uwzględnieniem art. 16 powołanej wyżej ustawy z dnia 15 lutego 1992 r.
Z wykazu rocznych stawek amortyzacyjnych stanowiącego załącznik Nr 1 do ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, że zgodnie z poz.
07, symbolem KŚT (grupa lub podgrupa lub rodzaj) 780 stawka amortyzacyjna dla samolotów wynosi 14%.
W związku z powyższym postanowiono jak w sentencji.
Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania postanowienia.
