
Temat interpretacji
Postanowienie
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Legnicy stwierdza, że stanowisko Jednostki X przedstawione we wniosku z dnia 22.11.2006 r. (data wpływu do Urzędu 27.11.2006 r.), uzupełnione w dniu 28.12.2006 r. o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej
amortyzacji środków trwałych, przydzielonych przez jednostkę budżetową gospodarstwu pomocniczemu jednostki budżetowej, na podstawie przepisów art. 16a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) jest prawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 27.11.2006 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Legnicy wpłynął wniosek Jednostki X o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Pismem z dnia 20.12.2006 r. organ podatkowy wezwał jednostkę do uzupełnienia braków formalnych, które zostały przez jednostkę uzupełnione w dniu 28.12.2006 r.
Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa
podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy Ordynacja podatkowa, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w art. 14a § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Opisując stan faktyczny Jednostka X poinformowała, że jest gospodarstwem pomocniczym państwowej jednostki budżetowej, któremu w momencie utworzenia na zasadach określonych prawem, są przydzielane składniki majątkowe przez tę jednostkę budżetową, przy której zostało utworzone.
W momencie likwidacji gospodarstwa pomocniczego państwowej jednostki budżetowej przydzielone środki trwałe ruchome są przekazywane przez jednostkę budżetową do Agencji Mienia Wojskowego na zasadach określonych prawem. Jednostka budżetowa przekazała ruchome środki trwałe, będącewłasnością Skarbu Państwa,
gospodarstwu pomocniczemu, na zasadach określonych ustawą z dnia 8 sierpnia 1996 r. o zasadach wykonywania uprawnień przysługujących Skarbowi Państwa (Dz. U. Nr 106, poz. 493 ze zm.) oraz przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 sierpnia 2004 r. w sprawie sposobu i trybu gospodarowania składnikami majątku ruchomego powierzonego jednostkom budżetowym, zakładom budżetowym i gospodarstwom pomocniczym (Dz. U. Nr 191, poz. 1957) i rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 września 1999 r. w sprawie szczególnych zasad ewidencjonowania majątku Skarbu Państwa (Dz. U. Nr 77, poz. 864 ze zm.).
Na tym tle przedstawiono wątpliwości dotyczące stosowania przepisów art. 16a i nast. ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) stawiając pytanie : Czy Jednostka X, jako gospodarstwo pomocnicze państwowej jednostki budżetowej, jest zobowiązane amortyzować powierzone jej środki trwałe w świetle przepisów ustawy z dnia 15 lutego
1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.).
Zdaniem wnioskodawcy środki trwałe gospodarowane przez nią przy Jednostce Wojskowej, nie będące jej własnością (są własnością Skarbu Państwa) a przekazane jej do gospodarowania przez Jednostkę Wojskową (jednostkę macierzystą) nie podlegają odpisom amortyzacyjnym przez Jednostkę X.
Odnosząc się do powyższego organ podatkowy wskazuje, że zgodnie z art. 16a ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania :
1) budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,
2)maszyny, urządzenia i środki transportu,
3)inne przedmioty
- o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez
podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane środkami trwałymi.
Powołana ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera przepisów umożliwiających dokonywanie odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych nie będących własnością, współwłasnością podatnika lub oddanych do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umów określonych w art. 17a pkt 1 ustawy. Nie są to również składniki majątku, o których mowa w ust. 2 pkt 3 art. 16 a ustawy. Zatem używane przez Jednostkę X środki trwałe przekazane przez Jednostkę Wojskową na podstawie odrębnych przepisów i będące w ewidencji tejże Jednostki Wojskowej nie podlegają amortyzacji w Jednostce X utworzonej przy tej Jednostce.
Naczelnik Urzędu Skarbowego mając na uwadze powyższe stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy w tym zakresie jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy
Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszego postanowienia.
Jak stanowi art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Na niniejsze postanowienie przysługuje prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu Ośrodek Zamiejscowy w Legnicy w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia.
Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie.
