
Temat interpretacji
Czy Spółka ma prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu wydatki na zakup usług szkoleniowych przeznaczonych nieodpłatnie dla kontrahentów-odbiorców oraz ich pracowników?
Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz art. 15 ust. 1, art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity z 2000 r. Dz. U. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku G. Sp. o.o. z dnia 16.01.2007r. (data wpływu do tut. urzędu dnia 30.01.2007r.), bez znaku, o udzielenie pisemnej interpretacji w zakresie prawidłowości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na zakup usług szkoleniowych przeznaczonych nieodpłatnie dla kontrahentów-odbiorców oraz ich pracowników - Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie postanawia uznać, że w przedstawionym stanie faktycznym stanowisko zawarte we wniosku jest prawidłowe.
Z przedstawionego przez Podatnika stanu faktycznego opisanego we wniosku wynika, że Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie handlu artykułami przemysłowymi. Spółka jest płatnikiem podatku VAT i prowadzi pełną księgowość. Dochody podatnika z tytułu prowadzonej działalności opodatkowane są podatkiem dochodowym od osób prawnych. W celu zwiększenia obrotu Podatnik zakupuje kilka razy w roku usługi szkoleniowe dokumentowane fakturami VAT. Zakres tych usług obejmuje koszty: wykładowcy, sali, wyżywienia, nocleg. Tematem tych szkoleń są najczęściej: nowoczesne formy sprzedaży, sposoby pozyskiwania klientów, oddziaływanie na klientów powodujące satysfakcjonujący zakup, udzielane są także informacje o nowościach w asortymencie towarów oferowanych przez Spółkę. Ze szkoleń korzystają nieodpłatnie odbiorcy towarów oferowanych przez Podatnika, tzn. właściciele oraz pracownicy hurtowni i sklepów detalicznych składający bezpośrednio zamówienia oraz sprzedający zakupione w Spółce towary. Udział w szkoleniach zapewnia odbiorcom towarów oferowanych przez Podatnika lepszą znajomość technik sprzedaży, bardziej profesjonalną obsługę klientów detalicznych i w konsekwencji wpływa na zwiększenie przychodów Podatnika ze sprzedaży hurtowej.
Wątpliwości Podatnika sprowadzają się do pytania, czy Spółka ma prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu wydatki na zakup usług szkoleniowych przeznaczonych nieodpłatnie dla kontrahentów-odbiorców oraz ich pracowników. Zdaniem Podatnika, Spółka ma prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu wydatki na zakup usług szkoleniowych przeznaczonych nieodpłatnie dla kontrahentów-odbiorców oraz ich pracowników, gdyż wydatki te mają związek z uzyskiwanymi przez Spółkę przychodami.
W świetle przedstawionego stanu faktycznego tut. organ podatkowy stwierdza, iż w przedmiotowej sprawie mają zastosowanie przepisy art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych według którego kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Tak więc, kosztami uzyskania przychodów są wszelkie, racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 16 ust. 1 ww. ustawy.
W katalogu wydatków nie uznawanych za koszty uzyskania przychodów dla celów podatkowych, ustawodawca nie wymienia wydatków przedstawionych we wniosku, a dotyczących wydatków ponoszonych na rzecz kontrahentów-odbiorców i ich pracowników w związku z ich uczestnictwem na szkoleniu. Kwalifikując poniesiony wydatek na szkolenie do kosztów uzyskania przychodów należy każdorazowo przeprowadzić analizę sytuacji, aby dowieść związku pomiędzy poniesionymi wydatkami, a uzyskanym przez Spółkę przychodem. O sposobie klasyfikacji kosztów decyduje sam podatnik i to on ponosi odpowiedzialność za zaliczenie ich do kosztów uzyskania przychodów. Uznając, zatem, dany wydatek za koszt uzyskania przychodów Spółka musi jednoznacznie wykazać, że jego poniesienie miało lub mogło mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu. Takie prawidłowo udokumentowane wydatki można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów stosownie do postanowień art. 15 ust. 1 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W przypadku poniesienia przez podatnika wydatków na szkolenie kontrahentów-odbiorców i ich pracowników, związek tych wydatków z przychodami wykazać można na podstawie posiadanych przez podatnika materiałów szkoleniowych bądź programu szkolenia. Stanowią one dowody pozwalające stwierdzić, co było przedmiotem szkolenia, a co za tym idzie dowieść zamiaru poniesienia wydatków w celu zwiększenia przyszłych przychodów.
Z treści pisma wynika, że zakup przez Spółkę usług szkoleniowych przeznaczonych nieodpłatnie dla kontrahentów-odbiorców oraz ich pracowników, w celu zaznajomienia ich z nowoczesnymi formami sprzedaży, sposobami pozyskiwania klientów, sposobami oddziaływaniami na klientów powodującymi satysfakcjonujący zakup, a także udzielanie informacji o nowościach w asortymencie towarów oferowanych przez Spółkę, są działaniami mającymi na celu zwiększenie przychodów. W świetle powyższego, zdaniem Naczelnika Podkarpackiego Urzędu Skarbowego, poniesione wydatki związane z zakupem usług szkoleniowych przeznaczonych nieodpłatnie dla kontrahentów-odbiorców oraz ich pracowników, o ile oczywiście mają na celu uzyskanie lub zwiększenie przychodów Spółki i są prawidłowo udokumentowane, stosownie do postanowień art. 15 ust. 1 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, stanowią koszty uzyskania przychodów.
Uwzględniając powyższe wyjaśnienia postanowiono jak w sentencji nin. postanowienia, uznając za słuszne stanowisko przedstawione we wniosku Podatnika.
