Zgodnie z art. 14a § 1, § 4 cyt. ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczeln... - Interpretacja - DG/423-146-6/05

Shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 17.11.2005, sygn. DG/423-146-6/05, Drugi Urząd Skarbowy w Szczecinie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Zgodnie z art. 14a § 1, § 4 cyt. ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji w drodze postanowienia na które przysługuje zażalenie, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że (...) stanowi samorząd zawodu aptekarskiego, który został powołany i działa w oparciu o przepisy ustawy z dnia 14 kwietnia 1991 r. o izbach aptekarskich (jednolity tekst - Dz. U. z 2003 r. Nr 9, poz. 108 ze zm.). Podatnik podaje, iż nie prowadzi działalności gospodarczej, a swoją działalność statutową finansuje wyłącznie z obowiązkowych składek członkowskich wpłacanych przez (...), a także dotacji i darowizn. Podatnik korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zadania samorządu aptekarskiego określa art. 7 powołanej ustawy o izbach aptekarskich. Do zadań tych, między innymi należy (art. 7 ust. 1 pkt 8) prowadzenie działalności samopomocowej oraz innych form pomocy materialnej dla członków samorządu i ich rodzin. Prawa przysługujące członkom samorządu aptekarskiego, to między innymi prawo do korzystania ze świadczeń instytucji izb aptekarskich i działalności samopomocowej (art. 22 ww. ustawy).

Pracownicy zwracają się z pisemnymi wnioskami, odpowiednio umotywowanymi i udokumentowanymi, o przyznanie zapomóg losowych w przypadkach klęsk żywiołowych, indywidualnych zdarzeń losowych lub długotrwałej choroby. Rada jako organ (...) (art. 24 pkt 2 ustawy o izbach aptekarskich) rozpatruje te wnioski i podejmuje kolegialnie uchwałę w której określa wysokość przyznanej zapomogi oraz termin jej wypłaty.

W związku z przedstawionym stanem faktycznym podatniczka zwróciła się z zapytaniem czy wypłacone zapomogi członkom stanowią koszt uzyskania przychodu w podatku dochodowym od osób prawnych.

Na tle takich okoliczności faktycznych Podatnik sformułował stanowisko, iż świadczona przez (...) pomoc finansowa dla członków w postaci wypłaconych zapomóg stanowi koszt podatkowy, ponieważ pomoc ta jest przeznaczona na cele wskazane w ustawie o izbach aptekarskich.

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Szczecinie udziela pisemnej interpretacji co do zakresu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, według przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego oraz stanu prawnego, obowiązującego w dacie zaistnienia opisanego zdarzenia.

Ze stanu faktycznego wynika, iż (...) w związku z realizacją (preferowanych przez ustawodawcę) celów statutowych korzysta ze zwolnienia przedmiotowego od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (jednolity tekst- Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) w ramach realizacji zadań statutowych, ponosi wydatki z tytułu wypłaty zapomóg losowych członkom (...).

Ustawa z dnia 19 kwietnia 1991 r. o izbach aptekarskich (jednolity tekst - Dz. U. z 2003 r. Nr 9, poz. 109 ze zm.) Naczelną i okręgowe izby aptekarskie kreuje jako samorząd zawodu aptekarskiego reprezentujący jego zawodowe, społeczne i gospodarcze interesy, szczegółowe zadania tego samorządu wymienia w art. 7 ust. 1, a sposoby ich realizacji w art. 7 ust. 2.

Zgodnie z postanowieniami art. 1 ust. 3 cyt. ustawy o izbach aptekarskich Naczelna Izba Aptekarska i okręgowe izby aptekarskie posiadają osobowość prawną. (...) jako osoba prawna, stosownie do postanowień art. 1 ust. 1 cyt. ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, nie wymienionym przez ustawodawcę w treści art. 6 ust. 1 tejże ustawy jako podmiot zwolniony z podatku.

A zatem (...), tak jak inne podmioty posiadające osobowość prawną podlega ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w tej ustawie a to oznacza, że ustala dochód bez względu na na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty.

Dochodem w rozumieniu art. 7 ust. 2 cyt. ustawy o podatku dochodowym... jest z zastrzeżeniem art. 10 i 11 nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym;....

W myśl art. 15 ust. 1 w/w ustawy kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Oznacza to, że nie można zaliczać do kosztów uzyskania przychodów wydatków nie wymienionych w art. 16 ust. 1, ale nie związanych z uzyskaniem przychodów.

Aby dany wydatek poniesiony w związku z wykonywaną działalnością mógł stanowić w całości lub części koszt uzyskania przychodów musi zachodzić związek przyczynowy wydatku z uzyskanym przychodem.

W przypadku Podatnika wydatki na wypłatę zapomóg losowych dla członków (...) nie są związane zarówno bezpośrednio jak i pośrednio z osiągniętymi przychodami.

Wobec powyższego Naczelnik tut. Urzędu nie potwierdza stanowiska Jednostki, iż przedmiotowe wydatki stanowią koszt uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów art. 15 ust. 1 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W przypadku jednakże podatników korzystających ze zwolnienia przedmiotowego od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 powołanej ustawy o podatku dochodowym... koszty należy rozpatrywać w sposób szczególny. Ponoszone wydatki należy najpierw oceniać pod kątem ich związku z przychodem tzn. czy stanowią one koszt uzyskania przychodów i nie zostały wyłączone z kosztów na podstawie art. 16 ust. 1 w/w ustawy o podatku dochodowym.., a następnie jeżeli takich kosztów nie stanowią i w związku z tym wpływają na zwiększenie dochodu do opodatkowania, czy ich równowartość może być wolna od podatku gdyż wiążą się one z celami statutowymi podatnika. Cele i zakres działania samorządu aptekarskiego, reprezentowanego w przypadku Podatnika, przez (...) określa ustawa z dnia 19 kwietnia 1991 r. o izbach aptekarskich (jednolity tekst - Dz. U. z 2003 r. Nr 9, poz. 108 ze zm.). Stosownie do postanowień art. 22 cyt. ustawy o izbach aptekarskich, członkowie samorządu aptekarskiego (realizujący ustawowe zadania statutowe w zakresie ochrony zdrowia) mają prawo m.in. do korzystania z działalności samopomocowej realizowanej w ramach zadań ustawowych (art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o izbach aptekarskich). Wobec powyższego wydatki na wypłatę zapomóg członkom (...), będące jedną z form pomocy materialnej, związane są

z realizacją celów statutowych Jednostki, stąd równowartość dochodu odpowiadająca tym wydatkom jest wolna od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1 nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta.

Stosownie natomiast do art. 14b § 2 ustawy interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1 jest wiążąca dla właściwego organu podatkowego oraz organu kontroli skarbowej i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w art. 14 b § 5.

W myśl art. 14a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa, na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Szczecinie za pośrednictwem tut. Organu. Zażalenie na postanowienie, stosownie do art. 236 § 2 pkt 1 ww. ustawy, wnosi się w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.

Drugi Urząd Skarbowy w Szczecinie