
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Działając na podstawie art. 216, art. 14a § 4 oraz art. 15 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8 poz. 60 ze zmianami) w związku ze złożonym wnioskiem w sprawie udzielenia pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów z dnia 18.10.2005r. Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Mokotów
postanawia
uznać za prawidłowe stanowisko Fundacji w kwestii uznania za koszt działalności statutowej wydatków poniesionych na rzecz jury w organizowanym przez Fundację konkursie naukowym.
UZASADNIENIE
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca wspólnie z niemieckim partnerem organizuje konkurs w trakcie, którego przyznawana jest polskim i niemieckim naukowcom (wybierany jest 1 laureat z Polski i 1 laureat z Niemiec) nagroda naukowa pod nazwą "Copernicus". Członkowie jury przyznającego nagrodę powoływani są przez obydwa podmioty - trzech członków powołuje strona polska, trzech strona niemiecka. Nagroda fundowana jest w połowie przez każdego z organizatorów. Koszty organizowania uroczystości wręczenia nagrody, która odbywa się na przemian - w Polsce i w Niemczech, oraz koszty związane z pracami zaproszonego jury tj.: koszty dojazdu, zakwaterowania, wyżywienia, ponoszone są przez podmiot, który jest gospodarzem uroczystości. Regulacje dotyczące finansowania prac jury przez Wnioskodawcę określa stosowny regulamin wewnętrzny Fundacji, który jest zatwierdzony uchwałą Zarządu.
Tutejszy organ podziela stanowisko Wnioskodawcy, iż wydatki Fundacji, związane z wypłacaniem diet i pokrywaniem kosztów podróży członków jury współorganizowanego przez Fundację konkursu, związane są z realizacją jej celów statutowych, a zatem nie stanowią podstawy opodatkowania zgodnie z ustawą z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54 poz. 654 ze zmianami), i wyjaśnia:
Sprawę zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wydatków ponoszonych przez podatników normuje art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowiący, że kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. W związku z faktem, że Wnioskodawca jest podmiotem realizującym działalność statutową, społecznie użyteczną i nieodpłatną (§ 6 Statutu Fundacji), kosztami uzyskania przychodów będą w tym przypadku koszty związane z prowadzeniem określonej w statucie działalności.
Warunkiem uznania wydatków ponoszonych przez Fundację na rzecz członków jury konkursowego za wydatki związane z działalnością statutową Fundacji jest rozstrzygnięcie czy organizowanie konkursu naukowego w wyniku, którego przyznawana jest nagroda "Copernicus" spełnia kryteria realizacji celów statutowych Fundacji.
Zgodnie z §5 ust. 1 lit. a) statutu celem Fundacji jest między innymi:"działanie na rzecz nauki poprzez ... wspieranie uznanych przez środowisko naukowców i zespołów badawczych, pracujących w tych obszarach nauki, które posiadają znaczenie dla rozwoju cywilizacyjnego, kulturowego i gospodarczego Polski oraz jej międzynarodowego prestiżu".
Zgodnie z §2 ust. 2 Statutu realizacja celu wymienionego w ust. 1 następuje między innymi poprzez "przyznawanie nagród i stypendiów". Zasadność kwalifikowania organizowanego konkursu jako rodzaju działalności zgodnej z celami statutowymi Fundacji nie budzi więc wątpliwości.
Praca jury jest nieodłącznym elementem konkursu, w wyniku którego wyłaniani są laureaci. Wobec tego wydatki związane z pracą jury konkursowego spełniają kryteria kosztów związanych z organizacją tego konkursu. Słuszność uznania kosztów ponoszonych przez Fundację na rzecz członków jury do kosztów działalności statutowej potwierdza dodatkowo fakt iż zasady ponoszenia tych kosztów określa, zgodnie z informacją zawartą we wniosku Podatnika, regulamin wewnętrzny Fundacji. Działanie takie wynika z § 5 ust. 3 statutu, który stanowi: "szczegółowe zasady i warunki realizacji celów określają regulaminy wewnętrzne Fundacji."
Jednocześnie tutejszy organ zauważa, że unormowania prawne dotyczące wysokości diet wypłacanych za podróże służbowe dotyczą wyłącznie pracowników delegowanych przez pracodawcę w podróż służbową, a zatem nie mają one zastosowania w omawianym przypadku.
Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia i jest aktualna do czasu zmiany stanu prawnego lub stanu faktycznego przedstawionego przez pytającego. Zmiana poszczególnych elementów stanu faktycznego może mieć wpływ na zmianę zakresu praw i obowiązków Podatnika.
Zgodnie z art. 14b§ 1 i 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia w drodze decyzji, w trybie określonym w art. 14b § 5 wyżej wymienionej ustawy.Zgodnie z art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej na postanowienie służy Stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem tutejszego organu w terminie siedmiu dni od dnia doręczenia postanowienia stronie.
