Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego w Krakowie działając w trybie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr... - Interpretacja - PD-I/423/77/04

ShutterStock

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 25.07.2004, sygn. PD-I/423/77/04, Małopolski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego w Krakowie działając w trybie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), w odpowiedzi na wniosek z dnia 29.04.2004 r. (data wpływu: 04.05.2004 r.), dotyczący udzielenia pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, po analizie przedstawionego w przywołanym piśmie stanu faktycznego stwierdza, co następuje:

Zapytanie Spółki dotyczy obowiązku pobrania i odprowadzeniado urzędu skarbowego podatku dochodowego od osob prawnych oraz sporządzenia deklaracji podatkowych CIT- 10 oraz IFT - 2, w związku z przekazaniem na rzecz Isntytutu kwoty pieniężnej tytułem sponsoringu koncertu. Spółka podpisała umowę sponsoringu z nierezydentem - Instytutem -zgodnie z którą zobowiązała się do przekazania 4.500,00 EURO z przeznaczeniem na sponsoring koncertu zespołu na festiwalu.Zdaniem Spółki nie ciąży na niej obowiązek pobrania i odprowadzenia do urzędu skarbowego podatku dochodowego ani też obowiązek sporządzenia deklaracji podatkowych. Swoje stanowisko formułuje ona w oparciu o treść art. 10 porozumienia z dnia 21.06.1985 r., zawartego pomiędzy Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Republiki Włoskiej, w sprawie polskich instytutów we Włoszech i instytutów kultury włoskiej w Polsce. Zgodnie z tym artykułem każda z umawiających się stron zwolni drugą stronę, pod warunkiem wzajemności, od uiszczenia podatków związanych miedzy innymi z darowiznami lub zapisami, poczynionymi w celach kulturalnych na terytorium, na którym znajdują się wspomniane instytuty oraz przeznaczone dla tychże instytutów.

W ustawodawstwie polskim pojęcia : "darowizna" i "zapis" definiuje ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. Nr 16, poz. 93). Zgodnie z art. 888 § 1 przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku. Zgodnie z art. 893 darczyńca może włożyć na obdarowanego obowiązek oznaczonego działania lub zaniechania, nie czyniąc nikogo wierzycielem (polecenie).
Z kolei definicję zapisu zawiera art. 968 § 1 Kodeksu cywilnego. W myśl tego artykułu spadkodawca może przez rozrządzenie testamentowe zobowiązać spadkobiercę ustawowego lub testamentowego do spełnienia określonego świadczenia majątkowego na rzecz oznaczonej osoby.

Zagadnienie opodatkowania dochodów podatników nie mających siedziby lub zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej reguluje art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654, ze zm.), który stanowi, iż podatnicy ci podlegają obowiązkowi podatkowemu od dochodów osiąganych na terytorium Polski. Wysokość podatku od tych dochodów określa art. 21 ust. 1 wymienionej ustawy. Zgodnie z tym artykułem, podatek dochodowy od przychodów między innymi z opłat za świadczone usługi w zakresie działalności widowiskowej, rozrywkowej lub sportowej, wykonywanej przez osoby prawne mające siedzibę za granicą, organizowanej za pośrednictwem osób fizycznych lub osób prawnych prowadzących działalność w zakresie imprez artystycznych, rozrywkowych lub sportowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, ustala się w wysokości 20% przychodów. Przepisy cytowanego art. 21 ust. 1 stosuje się - w myśl art. 21 ust. 2 - z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Dla oceny prawidłowości stanowiska wnioskodawcy zasadnicze znaczenie ma analiza zapisów wspomnianej wyżej umowy sponsoringu, zawartej z Instytutem. Zgodnie z treścią § 1 tej umowy Spółka (zwana w umowie Sponsorem) w zamian za realizację działań ją reklamujących zobowiązuje się przeznaczyć na sponsoring koncertu kwotę 4.500,00 EURO. W § 2 umowy Instytut (zwany w umowie Sponsorowanym) zobowiązuje się do reklamowania wnioskodawcy poprzez:
- umieszczenie logo Sponsora na wszelkich materiałach drukowanych z okazji festiwalu,
- w czasie trwania koncertu ekspozycję materiałów reklamowych Sponsora takich jak baner z logo Sponsora oraz dystrybucje, pozostałych materiałów reklamowych Sponsora,
- umieszczenie logo Sponsora na odwrocie biletów wstępu,
- zamieszczenie na stronie internetowej festiwalu linku do strony internetowej Sponsora,
- rozpowszechnianie informacji na temat Sponsora w materiałach publikowanych przez Sponsorowanego w radio i prasie,
- zapewnienie obecności przedstawiciela Sponsora na konferencji prasowej,
- ficjalne podziękowanie Sponsorowi podczas koncertu za pomoc w organizacji festiwalu,
- nieodpłatne przekazanie Sponsorowi 30 sztuk biletów wstępu na koncert.
Zgodnie z § 8 umowy nie wykonanie lub nienależyte wykonanie przez Instytut zobowiązań określonych w umowie Spółka zastrzega sobie prawo naliczenia kar umownych.

Zdaniem tut. Organu podatkowego stosunki umowne wiążące wnioskodawcę z Instytutem na podstawie umowy sponsoringu zawartej pomiędzy Spółką a Instytutem nie mieszczą się w cyt. wyżej definicjach zarówno darowizny jak i zapisu. Umowa ta nie jest umową darowizny lub zapisu, o których mowa w art. 10 porozumienia zawartego między rządami Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej i Republiki Włoskiej, lecz de facto umową o realizację działań reklamowych na rzecz Spółki przez Instytut w trakcie organizowanego przez ten Instytut festiwalu. Nie jest zatem spełniona przesłanka pozwalająca na zastosowanie zwolnienia od podatków o którym mowa w tym artykule. A zatem w sytuacji wynikającej z opisanego stanu faktycznego wystąpi po stronie Spółki obowiązek pobrania i odprowadzenia do urzędu skarbowego podatku dochodowego w wysokości wynikającej z przywołanego wyżej art. 21 ust 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz sporządzenia deklaracji podatkowych CIT - 10 oraz IFT - 2.
Mając powyższe na względzie należy stwierdzić, iż przedstawione na wstępie stanowisko wnioskodawcy jest nieuzasadnione.

Małopolski Urząd Skarbowy