
Temat interpretacji
Na podstawie art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), w odpowiedzi na zapytanie Podatnika z dnia 06.05.2004 r. (data otrzymania pisma 10.05.2004 r.), o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, Naczelnik Lubuskiego Urzędu Skarbowego w Zielonej Górze uprzejmie wyjaśnia.
Podatnik przedstawił stan faktyczny:
Podatnik (sp. z o.o.) świadczy usługi budowlane w oparciu o umowę zawartą z Fundacją z siedzibą w Warszawie (powołaną na mocy umowy z dnia 14 listopada 1989 r. pomiędzy Rządem Rzeczpospolitej Polskiej i Rządem Republiki Federalnej Niemiec o kredycie finansowym udzielonym w 1975 r.) o realizację zadania p.n. "Rozbudowa i Modernizacja siedziby Fundacji z siedzibą w Warszawie". Umowę o roboty budowlane Fundacja zarejestrowała w Komitecie Integracji Europejskiej jako umowę o świadczenie usług nabywanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.
Spółka zwróciła się z zapytaniem, czy stanowisko Podatnika odnośnie zwolnienia od podatku dochodowego dochodów uzyskiwanych ze środków pomocy zagranicznej (zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tj. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) jest prawidłowe.
Naczelnik Lubuskiego Urzędu Skarbowego stwierdza, iż stanowisko Spółki w powyższej sprawie jest nieprawidłowe.
Z przedłożonego dokumentu wynika, że w dniu 9 października 1975 r. Rząd Rzeczypospolitej Polskiej zawarł umowę z Rządem Republiki Federalnej Niemiec na udzielenie kredytu finansowego dla Banku Handlowego w Warszawie. S.A. przez Kreditansatalt fuer Wiederaufbau, Frankfurt am Main. W dniu 07.06.2002 r. Fundacja z siedzibą w Warszawie wystąpiła z wnioskiem do Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej Departament Koordynacji i Monitorowania Pomocy Zagranicznej o rejestrację umowy o świadczenie usług nabywanych za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej na podstawie § 62 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 marca 2002 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 27, poz. 268 ze zm.). Powyższy wniosek został zarejestrowany w dniu 08.06.2002 r. nr rejestru 2002/2RFN/075/ przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej. W pkt 1 ww. wniosku określono cyt. "nazwa programu pomocy zagranicznej, w ramach którego została zawarta dana umowa: umowa między Rządem RP a Rządem RFN o kredycie finansowym udzielonym w 1975 r.". Jednocześnie w art. 5 przedstawionej umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Federalnej Niemiec o kredycie finansowym udzielonym w 1975 r., określono przeznaczenie środków wpłacanych na rachunek Fundacji przeznaczonych na wspieranie, poprzez dotacje w ściśle określonych kwotach, realizowanych w Polsce projektów stanowiących przedmiot wspólnego zainteresowania. W pkt 2 ww. wniosku określono dawcę: Republikę Federalną Niemiec, jako dysponenta środków pomocowych Fundację z siedzibą w Warszawie. W pkt 3 ww. wniosku określono nazwę i siedzibę instytucji będącej dysponentem środków pomocowych jako stronę umowy zamawiającej usługi: Fundację Współpracy Polsko-Niemieckiej. W pkt 4. ww. wniosku wskazano dostawcę usług: Konsorcjum reprezentowane przez Podatnika. Jednocześnie w pkt. 6a określono tytuł zawartej umowy pod nazwą "Umowa o Roboty Budowlane na wykonanie obiektów części naziemnej Fundacji".
- Z wniosku o rejestrację umowy o świadczenie usług nabywanych za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej zarejestrowanej w dniu 08.06.2002 r., przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej Departament Koordynacji i Monitorowania Pomocy Zagranicznej wynika, że stronami umowy są:
- Republika Federalna Niemiec jako dawca,
- Fundacja z siedzibą w Warszawie jako biorca-beneficjent (będąca dysponentem środków pomocowych), jako strony zamawiającej usługi.
Podatnik jest jedynie dostawcą usługi o roboty budowlane na wykonanie obiektów części naziemnej Fundacji.
Z uwagi na to, że Spółka nie podała jakiego okresu dotyczy powyższe zagadnienie Naczelnik Lubuskiego Urzędu Skarbowego w Zielonej Górze podaje interpretację art. 17 ust. 1 pkt 23 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wg stanu prawnego za lata 2002 i 2003:
1. Wg stanu prawnego obowiązującego w 2002 r. wolne od podatku są dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, przyznanych na podstawie umów zawartych z tymi państwami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra lub agencje rządowe; w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy gospodarczej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc (Dz. U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 ze zm.).
2. Wg stanu prawnego obowiązującego w 2003 r. wolne od podatku są dochody uzyskane ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie umów zawartych z tymi państwami przez rządy państw obcych na podstawie umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra lub agencje rządowe; w tym również w przypadkach gdy przekazywanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc (Dz. U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 ze zm.).
- Do uzyskania przedmiotowego zwolnienia konieczne jest spełnienie łącznie dwóch warunków:
- uzyskanie środków od wskazanego w przepisie podmiotu zagranicznego bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotu lub podmiotów upoważnionych do rozdzielania,
- środki te muszą stanowić bezzwrotną pomoc zagraniczną.
Z powyższego zwolnienia korzystają - uzyskane w związku z pozyskaniem środków pomocowych - dochody tych podmiotów, którym przyznana została pomoc (beneficjenci) i to zarówno dochody tych beneficjentów, którzy uzyskują środki bezpośrednio od ww. podmiotów, jak też tych, którzy uzyskują te środki za pośrednictwem podmiotów nie będących beneficjentami, właścicielami tych środków, ale które zostały upoważnione do administrowania tymi środkami i przekazywania ich na konto beneficjentów.
Jak już wspomniano wyżej, beneficjentem w złożonym wniosku o rejestrację ww. umowy jest Fundacja z siedzibą w Warszawie. Ze zwolnienia tego nie mogą natomiast korzystać dochody bezpośrednich lub pośrednich wykonawców celu, jakiemu służyć ma ta pomoc, tj. osób fizycznych lub prawnych, którym beneficjenci zlecili wykonanie określonych prac. Spółka natomiast nie jest bezpośrednim beneficjentem bezzwrotnej pomocy zagranicznej, a jedynie jednym z wykonawców celu, jakiemu pomoc ma ta służyć.
Z pisma Ministerstwa Finansów Nr PB 5/HM-033-187/01 z dnia 8 grudnia 2001 r. wynika, że dopóki środki pochodzące z zagranicy traktować można jako subwencję dla podmiotów polskich (beneficjenta przyznanej pomocy), dopóty od środków tych nie powinien być pobierany w Polsce podatek dochodowy. Jednocześnie podmioty wykonujące kontrakty finansowane z subwencji (wykonawcy) będą w Polsce podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym, o ile są osobami prawnymi lub fizycznymi (licznie z personelem zagranicznym) pochodzącymi z krajów członkowskich Unii.
W świetle przedstawionego powyżej stanu faktycznego i prawnego Naczelnik Lubuskiego Urzędu Skarbowego w Zielonej Górze stoi na stanowisku, że podatnik jest jedynie podwykonawcą usług budowlanych na wykonanie obiektów części naziemnej Fundacji zleconych przez Republikę Federalną Niemiec, i nie korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od tej części dochodu, który stanowi zapłatę za realizację zadania wykonanego w ramach umowy podpisanej w dniu 31.05.2002 r. (pkt. 6e ww. wniosku), na ogólną wartość umowy 8.560 tys. USD (pkt 6c ww. wniosku).
