Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Kielcach działając na podstawie art. 216, art. 14 a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 289 sierpnie 1997 r. Ordynacj... - Interpretacja - OG/005/164/PDI/423/46/2005

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 23.12.2005, sygn. OG/005/164/PDI/423/46/2005, Pierwszy Urząd Skarbowy w Kielcach

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Kielcach działając na podstawie art. 216, art. 14 a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 289 sierpnie 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. nr 8 z 2005 r., poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 27.09.2005 r. o interpretację w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych w sprawie prawidłowego dokumentowania i rozliczania transakcji stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko nie jest prawidłowe.

Spółka z o. o. "A" realizuje kontrakt na wykonanie robót budowlanych w ramach podwykonawstwa, gdzie cena za usługę wyrażona jest w EURO. Jest to inwestycja współfinansowana ze środków pomocowych UE (ISPA, PHARE). Na podstawie przejściowych świadectw płatności, gzie wykonane roboty wycenione są w EURO, wystawiane są faktury częściowo w PLN wg kursu średniego ogłoszonego przez NBP z dnia wystawienia faktury.

Płatności faktur brutto dokonywane są w PLN jako wyrażonej w EURO przeliczonej zgodnie z kursem banku Zamawiającego z dnia zapłaty. Płatność następuje w ciągu 30 dni od daty wystawienia przez Inżyniera Kontraktu przejściowego świadectwa płatności, a czasem, z uwagi na opóźnienia otrzymania przez Zamawiającego środków z instytucji pomocowych, płatność następuje z dużym opóźnieniem. Powstaje więc różnica między wartością transakcji wyrażoną w PLN w momencie zarachowania faktury a wartością uiszczonej wpłaty.

Czy po otrzymaniu zapłaty należy skorygować wielkość przychodów i wystawić fakturę korygującą.

Zdaniem strony występuje zmiana wartości wykonywanych robót, zatem po otrzymaniu zapłaty należy skorygować wielkość przychodów a równocześnie podatku VAT, co powinno być udokumentowane fakturą korygującą.

Zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. Nr 54 z 2000 r., poz. 654 ze zm.) za przychody związane z działalnością gospodarczą i działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. Stosownie do art. 12 ust. 3a w/w ustawy za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 3, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 3c i 3d, dzień wystawienia faktury (rachunku), nie później jednak niż ostatni dzień miesiąca, w którym:
1) wydano rzecz, zbyto prawo majątkowe lub
2) wykonano usługę, w tym częściowo wykonano usługę, jeżeli jaj częściowe wykonanie stanowi wynikający z umowy lub z odrębnych przepisów tytuł do zapłaty, lub
3) otrzymano zapłatę za wykonanie świadczenia- w pozostałych przypadkach.

Z postanowienia Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Kielcach znak: OG/005/164A/PP/2005, PP-1/443/38/2005 z dnia 02.11.2005 r. dotyczącego interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług wynika, że w sytuacji przedstawionej we wniosku nie zachodzi żadna z okoliczności uprawniających do wystawienia faktur korygujących, o których mowa w § 16 i § 17 rozporządzenia Min. Fin. z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798).

W świetle powyższego brak jest podstaw do korygowania przychodów do ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych

Pierwszy Urząd Skarbowy w Kielcach