
Temat interpretacji
Pytanie podatnika
P O S T A N O W I E N I E
Minister Finansów uznaje
za prawidłowe stanowisko przedstawione przez X Przedstawicielstwo w Polsce z siedzibą w Warszawie we wniosku zgodnie, z którym działalność X Przedstawicielstwo w Polsce na terytorium Polski nie stanowi zakładu w rozumieniu art. 5 umowy polsko-francuskiej.
UZASADNIENIE
Wpłynął do US w Warszawie wniosek X(dalej:Przedstawicielstwo lub Wnioskodawca) w sprawie interpretacji przepisów umów polsko-francuskiej.
Stosownie do art. 170 Ordynacji podatkowej Urząd Skarbowy w Warszawie przy piśmie przekazał Ministrowi Finansów wniosek złożony przez Przedstawicielstwo do załatwienia zgodnie z właściwością.
Jak wynika z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego jest on przedstawicielstwem w Polsce zagranicznej spółki z siedzibą we Francji. Przedmiotem działalności macierzystej jednostki jest świadczenie usług w zakresie inżynierii wodnej w rolnictwie, przemyśle i mieszkalnictwie, utylizacji zaopatrzenia w wodę jednostek publicznych i odbiorców prywatnych usług produkcyjnych, przesyłu i dystrybucji energii cieplnej i pozostałych mediów. Zgodnie z art. 94 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej Wnioskodawca prowadzi działalność wyłącznie w zakresie promocji i reklamy oraz nie osiąga żadnych dochodów z tytułu działalności gospodarczej. Przedstawicielstwo nie posiada i nie wykonuje pełnomocnictwa do zawierania umów w imieniu przedsiębiorstwa. Wnioskodawca działa na polskim rynku od 2001 roku, na podstawie wpisu do ewidencji przedstawicielstw przedsiębiorców zagranicznych prowadzonej przez Ministra Gospodarki pod numerem X.
W kontekście przedstawionego stanu faktycznego Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż w związku z faktem, że Przedstawicielstwo jest stałą placówką przedsiębiorcy zagranicznego, która nie prowadzi działalności innej niż reklamowa i informacyjna, nie stanowi ono zakładu w rozumieniu art. 5 umowy polsko-francuskiej. Natomiast zgodnie z art. 7 umowy polsko-francuskiej zyski przedsiębiorstwa francuskiego podlegają opodatkowaniu wyłącznie we Francji o ile nie posiada ono zakładu na terytorium Polski. W związku z powyższym Wnioskodawca nie ma obowiązku składania deklaracji o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych CIT-8.
Rozpatrując wniosek Spółki Minister Finansów zważył, co następuje.
Stosownie do art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654, z późn. zm.; dalej: updop) podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Zgodnie natomiast z art. 7 umowy polsko-francuskiej, zyski przedsiębiorstwa francuskiego podlegają opodatkowaniu tylko we Francji, chyba że przedsiębiorstwo prowadzi działalność gospodarczą poprzez zakład położony w Polsce. Jeżeli przedsiębiorstwo wykonuje działalność w ten sposób, to zyski przedsiębiorstwa mogą być opodatkowane w Polsce, jednak tylko w takiej mierze, w jakiej mogą być przypisane temu zakładowi.
Jednocześnie definicja zakładu zawarta jest w art. 5 ust. 1 umowy polsko-francuskiej, który stanowi, iż określenie zakład oznacza stałą placówkę, przez którą całkowicie lub częściowo prowadzona jest działalność przedsiębiorstwa. W szczególności miejsce zarządzania, filię, biuro, w którym prowadzona jest działalność handlowa, zakład fabryczny, warsztat, kopalnię, kamieniołom albo inne miejsce wydobywania bogactw naturalnych, budowę albo montaż, których okres przekracza 12 miesięcy. Tak więc aby można było mówić o zakładzie musi istnieć placówka, która ma stały charakter i za pośrednictwem której wykonywana powinna być działalność przedsiębiorstwa.
Należy również wskazać, iż stosownie do art. 5 ust. 3 umowy polsko-francuskiej, nie stanowią zakładu:
- placówki, które służą wyłącznie do składowania, wystawiania albo wydawania dóbr albo towarów należących do przedsiębiorstwa,
- dobra albo towary należące do przedsiębiorstwa, utrzymywane wyłącznie dla składowania, wystawiania albo wydawania,
- dobra albo towary należące do przedsiębiorstwa utrzymywane wyłącznie w celu obróbki lub przerobu przez inne przedsiębiorstwo,
- stała placówka utrzymywana wyłącznie w celu zakupu dóbr lub towarów albo w celu uzyskiwania informacji dla przedsiębiorstw,
- stała placówka utrzymywana przez przedsiębiorstwo wyłącznie dla celów reklamowych, dla dostarczania informacji, prowadzenia badań naukowych lub wykonywania podobnej działalności o przygotowawczym lub pomocniczym charakterze.
Wnioskodawca wskazuje, iż prowadzi działalność wyłącznie w zakresie promocji i reklamy i nie osiąga żadnych dochodów z tytułu działalności gospodarczej. W sytuacji takiej zastosowanie znajdzie art. 5 ust. 3 lit. e) umowy polsko-francuskiej, w myśl którego stała placówka prowadząca tego typu działalność nie stanowi zakładu w rozumieniu postanowień umowy polsko-francuskiej. W konsekwencji powyższego Przedstawicielstwo nie jest zakładem przedsiębiorcy francuskiego. Zatem zgodnie z art. 7 umowy polsko-francuskiej zyski przedsiębiorstwa francuskiego będą podlegały opodatkowaniu wyłącznie we Francji. Wnioskodawca nie podlega, tym samym, obowiązkowi składania deklaracji o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych CIT-8.
Minister Finansów informuje, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.
Odpowiedź nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, jest natomiast wiążąca dla właściwych organów podatkowych i organów kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Na niniejsze postanowienie, na podstawie art. 14e § 2, art. 14a § 4 oraz art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej, Stronie przysługuje zażalenie do Ministra Finansów w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.
Minister Finansów
