Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie działając na podstawie: - Interpretacja - I US.VII/423/1705/8/06

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 29.12.2006, sygn. I US.VII/423/1705/8/06, Pierwszy Urząd Skarbowy w Rzeszowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie działając na podstawie:

  • art. 14a § 1, § 3, § 4, art. 216 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa(Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz.60 z późn. zm.),
  • art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.),
  • art. 16 ust. 1, pkt. 46 lit. b tiret drugie ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych(Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.),

po rozpatrzeniu wniosku Podatnika z dnia 21.11.2006 r. w sprawie wydania pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego - postanawia uznać stanowisko Strony przedstawione w przedmiotowym wniosku:

  • za prawidłowe w części dotyczącej zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z organizacją sprzedaży promocyjnej,
  • za nieprawidłowe w części dotyczącej zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów podatku należnego VAT.

Wnioskiem z dnia 21.11.2006 r. z datą wpływu do tutejszego Urzędu 21.11.2006 r. B. Sp. z o.o. zwróciła się z prośbą o wydanie pisemnej interpretacji w zakresie przepisów prawa podatkowego. Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Spółka jest importerem i sprzedawcą w większości hurtowym win. Obecnie zamierza wprowadzić na rynek polski nowy produkt z Mołdawii wina. W celu uatrakcyjnienia sprzedaży i w konsekwencji pozyskania klienta, a tym samym zwiększenia generowanych przychodów ze sprzedaży, planuje do regulaminu promocyjnego wprowadzić m.in. zapis cyt ...

  1. Premia w postaci 1 butelki wina marki X, jest przyznawana każdorazowo za doprowadzenie do sprzedaży wina marki X w ilości nie mniejszej niż 12 sztuk,
  2. Premia w postaci 1 butelki wina marki X, jest przyznawana każdorazowo za doprowadzenie do sprzedaży wina marki Y, w ilości nie mniejszej niż 6 sztuk,
  3. Za zakup określonej ilości danego towaru, będzie przyznawana nagroda rzeczowa w postaci .......( inna niż sprzedawany towar).

Ponadto jak pisze we wniosku sprzedaż premiowa polega na publicznym i jednakowym dla wszystkich kupujących przyrzeczeniu otrzymania określonej nagrody w zamian za spełnienie określonych w regulaminie warunków. Wydanie premii uczestnikom promocji, którzy zgłosili udział w promocji i spełnili warunki regulaminu promocyjnego, odbywa się na podstawie dokumentów magazynowych dokumentujących rozchód tych nagród z magazynu promocyjnego, nie są te czynności dokumentowane w fakturze sprzedaży. Po rozliczeniu promocji Spółka na koniec miesiąca wystawia wewnętrzną zbiorczą fakturę VAT w której wylicza i następnie deklaruje do zapłaty VAT należny od wartości nabycia nagród wydanych w danym miesiącu w promocji. Wątpliwości Podatnika dotyczą prawidłowości interpretacji przepisów w zakresie kosztów związanych z organizowaną sprzedażą promocyjną,w związku z czym Spółka pyta:

  1. Czy koszt premii (wartość nabycia) w postaci butelki wina wydanej zgodnie z regulaminem promocyjnym i koszt wydanych nagród rzeczowych (innych niż sprzedawany towar) stanowić będzie dla Spółki koszt podatkowy.
  2. Czy kwota podatku VAT należnego od wydanych towarów w związku ze sprzedażą promocyjną, wyliczoną od wartości nabycia w fakturze wewnętrznej, stanowić będzie dla Spółki koszt podatkowy.

Zdaniem Spółki koszt wydanych butelek wina będący przedmiotem premii w sprzedaży promocyjnej, jak i koszt nagród rzeczowych innych niż sprzedawany towar będzie w całości (łącznie z VAT należnym) kosztem podatkowym. Sam fakt wydania towaru w postaci premii lub nagrody na potrzeby promocji zgodnie z opracowanym regulaminem promocyjnym, ma bezpośredni związek z prowadzoną przez Spółkę działalnością handlową, oraz ma na celu spełnienie oczekiwań w zakresie zwiększenia przychodu ze sprzedaży. Ponadto koszty związane z zorganizowaną promocją produktu, nie mają zdaniem Spółki związku z reprezentacją ani reklamą.

Odnosząc się do przedstawionego stanu faktycznego oraz zapytań Podatnika, Naczelnik I Urzędu Skarbowego w Rzeszowie stwierdza, co następuje:

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust.1. Powyższe oznacza, że kosztem uzyskania przychodów będą wszelkie koszty poniesione przez Spółkę pozostające w związku z prowadzoną działalnością w przypadku, gdy ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiąganych przychodów. Warunkiem uznania wydatku za koszt uzyskania przychodów jest istnienie między nim a osiągnięciem przychodu związku przyczynowo skutkowego czyli wykazanie, że poniesienie wydatku może wpłynąć na powstanie lub zwiększenie przychodu. Aby dany wydatek mógł być zakwalifikowany do kosztów uzyskania przychodów, muszą zostać spełnione dwa warunki, a mianowicie:

  1. Wydatek musi być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu,
  2. Wydatek nie może znajdować się w grupie wydatków określonych w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Spółka organizuje akcje promocyjne dla odbiorców, których celem jest zwiększenie sprzedaży oferowanych towarów. Każda w ten sposób prowadzona promocja poprzedzona ma być ustaleniem szczegółowego regulaminu określającego zasady prowadzonej sprzedaży promocyjnej, tj. warunków jakie musi spełnić kupujący, aby otrzymać określoną nagrodę w postaci towarów będących w ofercie Spółki, jak też innych nagród rzeczowych. Po spełnieniu regulaminowych warunków (zrealizowanej określonej ilości zakupu) ustalona nagroda zostaje przekazana odbiorcy. W przedmiotowym stanie faktycznym Podatnik ponosi wydatki dotyczące zakupu towaru przekazywanego nabywcy nieodpłatnie w związku z hurtową sprzedażą większej ilości tego samego towaru jak również tytułem nagród przeznaczonych zgodnie z regulaminem akcji promocyjnej dla klientów, którzy zrealizowali określony limit zakupów. Działania takie służą uatrakcyjnieniu sprzedaży i mogą przyczynić się do wzrostu sprzedaży towarów objętych tą formą promocji a tym samym może doprowadzić do wzrostu przychodów Podatnika. Tut. organ podatkowy rozpatrując zapytanie Spółki w części dotyczącej zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z organizacją sprzedaży promocyjnej jak i nagród, wydanych następnie klientom, w ramach sprzedaży promocyjnej, stwierdza, iż wydatki te stanowią koszt uzyskania przychodów, bowiem celem podjętego przez Spółkę działania będzie zachęcanie potencjalnych klientów do większych zakupów, a zatem przyczynia się lub może się przyczynić do zwiększenia przychodów. Pomiędzy poniesionymi kosztami a przychodem Spółki wystąpi zatem związek przyczynowo-skutkowy - spełniony więc będzie pierwszy z wyżej wymienionych warunków, decydujących o zaliczeniu wydatku do kosztów uzyskania przychodów.

Spełniony zostaje też drugi warunek, bowiem jak wynika z analizy przepisów art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, normy te nie wyłączają wydatków poniesionych na organizację sprzedaży premiowej z kosztów uzyskania przychodów. Jak z powyższego wynika stanowisko Spółki w przedstawionym stanie faktycznym jest prawidłowe.

Tut. organ podatkowy nie może zgodzić się ze stanowiskiem Podatnika odnośnie twierdzenia, iż kwota podatku VAT należnego od wydanych towarów w związku ze sprzedażą promocyjną, wyliczoną od wartości nabycia w fakturze wewnętrznej stanowić będzie koszt podatkowy. Spółka w swoim stanowisku stwierdziła, że cyt. Ponadto koszty związane z organizowaną promocją produktu, nie mają zdaniem Spółki związku z reprezentacją ani z reklamą. Z tym ostatnim zdaniem tut. organ podatkowy zgadza się, bowiem prowadzoną przez Spółkę sprzedaż promocyjną w żaden sposób nie można powiązać ani z reklamą ani z reprezentacją. Reklamą bowiem, zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN z 1996 r. tom 3 str. 37 i 45 jest wszystko, co zawiera dodatkowe informacje o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwości nabycia. Natomiast według Słownika Języka Polskiego pod red. W. Doroszewskiego, tom VII Warszawa 1965, str. 901 i 902 reklama to rozpowszechnianie informacji o usługach, towarach i możliwościach nabycia towarów zwykle za pomocą ogłoszeń w radio, telewizji itp. Natomiast reprezentacja zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego oznacza okazałość wytworność w czyimś sposobie życia związaną ze stanowiskiem lub pozycją społeczną. Do powyższych definicji słownikowych odniesiono się ze względu na brak ich zdefiniowania w przepisach podatkowych.

Zapis art. 16 ust. 1 pkt. 46 lit. b tiret drugie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi, iż nie uważa się za koszty uzyskania przychodów podatku od towarów i usług z tym, że jest kosztem uzyskania przychodów podatek należny w przypadku przekazania lub zużycia przez podatnika towarów lub świadczenia usług na potrzeby reprezentacji i reklamy obliczony zgodnie z odrębnymi przepisami. Skoro jak wyżej wykazano wydatki przedstawione we wniosku Spółki nie stanowią wydatków na reprezentację i reklamę, to kwota podatku należnego od wydanych towarów w związku ze sprzedażą promocyjną, wyliczona od wartości nabycia w fakturze wewnętrznej nie może stanowić dla Spółki kosztu uzyskania przychodu. Zatem stanowisko Spółki w części dot. odpowiedzi na drugie zapytanie należy uznać na nieprawidłowe.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Rzeszowie