
Temat interpretacji
Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży hurtowej wyrobów metalowych, porcelanowych, ceramicznych i szklanych do użytku domowego, wyposażenia sanitarnego, hydraulicznego i grzejnego. Towary te sprzedawane są różnym odbiorcom, między innymi dużym sklepom.
W celu osiągnięcia wyższych obrotów sprzedaży, Spółka wprowadziła sprzedaż premiową swoich towarów. W ramach prowadzonej akcji wsparcia sprzedaży został opracowany przez Podatnika regulamin premiowania sprzedawców Jego towarów.
Wnioskodawca wskazuje, iż do każdego opakowania towaru dołączony jest specjalny kupon z liczbą punktów przypisanych danemu towarowi, co jest uzależnione od wartości i rodzaju towaru. Uczestnicy sprzedaży premiowej zachowują wycinki etykiet z kodami produktów znajdującymi się na opakowaniach sprzedawanych towarów. Po uzbieraniu odpowiedniej ilości punktów, uczestnicy dokonują wymiany etykiet u organizatora sprzedaży premiowej (Wnioskująca) na kupony premiowe o wartości 20, 50 lub 100 zł.
Kupony te podlegają wymianie tylko i wyłącznie na produkty oferowane przez sklepy współpracujące z firmą, w której Podatnik zakupił kupony premiowe.
Jedynym warunkiem nieodpłatnego otrzymania kuponu jest dokonanie sprzedaży na określonym poziomie. Kupony premiowe będą przekazywane, za poleceniem pobrania, danemu sprzedawcy po otrzymaniu od niego nagromadzonych kuponów z punktami, które są jednocześnie potwierdzeniem sprzedaży towarów Spółki.
Wnioskująca zauważa, iż sprzedawcy towarów nie są Jej pracownikami, są natomiast pracownikami placówek sprzedających Jej towary.
W związku z prowadzoną akcją sprzedaży premiowej Spółka poniesie koszty związane z nabyciem kuponów premiowych o wartości 20, 50 i 100 zł, podlegających wymianie na ww. zasadach. Dodatkowe koszty, jakie będą wiązać się z omawianą akcją, to koszty opłat dotyczących ewentualnej korespondencji z uczestnikami oraz druku ulotek informacyjnych o zasadach sprzedaży premiowej.
Wnioskująca prosi o potwierdzenie, czy przyjęta przez Nią interpretacja przepisów podatkowych, dotycząca uznania za koszty uzyskania przychodów, w pełnej wysokości wartości, wydatków związanych ze sprzedażą premiową, jest poprawna?
Prezentując własne stanowisko w sprawie, Wnioskująca wskazuje, iż dodatkowe koszty, jakie będą wiązać się z omawianą akcją (koszty opłat dotyczących ewentualnej korespondencji z uczestnikami oraz druku ulotek informacyjnych o zasadach sprzedaży premiowej), ujmowane będą w kosztach uzyskania przychodów w momencie nabycia (poniesienia).
Zakupione przez Spółkę bony premiowe, w momencie ich zakupu, ewidencjonowane są na koncie Wn "Inne środki pieniężne", zatem koszty związane z ich nabyciem będą stanowić koszt podatkowy w momencie ich wydania (przekazania) osobom uprawnionym.
Spółka uważa, iż koszty związane ze sprzedażą premiową nie podlegają żadnym limitom i w całości stanowią koszt uzyskania przychodów.
Zdaniem Spółki, sprzedaż premiowa ma bezpośredni wpływ na zwiększenie sprzedaży Jej towarów, a co za tym idzie zwiększenie dochodowości Firmy. Sprzedawcy premiowani w tej formie przez Wnioskodawcę starają się sprzedać więcej Jego towarów. Podatnik uważa, iż zasada zawarta w przepisie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oznacza, że ustawodawca wyraźnie wiąże koszty uzyskania przychodów z celem ich poniesienia, jakim jest osiągnięcie przychodu.
Wnioskująca podkreśla, iż koszty związane ze sprzedażą premiową nie podlegają ograniczeniom wynikającym z art. 16 ust. 1 pkt 28 powołanej ustawy, który określa limit kwot zaliczanych do kosztów uzyskania przychodów, dotyczący wydatków na cele reprezentacji i reklamy prowadzonej w sposób niepubliczny.
Zdaniem Spółki, nie można wspomnianych wydatków uznać za wydatki na reprezentację i reklamę, bowiem zgodnie ze słownikowym znaczeniem powyższych pojęć, reprezentacja oznacza okazałość, wytworność w czyimś sposobie życia, związaną ze stanowiskiem lub pozycją społeczną, a pod pojęciem reklamy należy natomiast rozumieć rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, wartościach, miejscach i możliwościach nabycia, chwalenie kogoś lub czegoś.
Ustosunkowując się do przedstawionych powyżej kwestii, stwierdzić należy co następuje:
Zgodnie z regulacją art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity: Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 (...).
Warunkiem uznania wydatków za koszt uzyskania przychodów jest występowanie związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy wydatkiem a przychodem.
Obowiązkiem Podatnika, jako odnoszącego ewidentną korzyść z faktu zaliczenia określonych wydatków w poczet kosztów uzyskania przychodów, jest wykazanie związku pomiędzy poniesieniem kosztu a uzyskaniem przychodu, zgodnie z dyspozycją powołanego ust. 1 art. 15 ustawy podatkowej.
Jednak, stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie uważa się za koszt uzyskania przychodów kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25% przychodów, chyba że reklama jest prowadzona w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób.
Po przekroczeniu wskazanego wyżej limitu, wydatki poczynione na reprezentację i reklamę niepubliczną, nawet wówczas, gdy zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodów, nie mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów.
Wobec braku, w przepisach podatkowych definicji pojęcia "reklama", należy zastosować wykładnię językową. Właściwe określenie jej zakresu ma istotne znaczenia dla ustalenia podatkowej kwalifikacji różnych działań podejmowanych przez podatników. Za reklamę uznać należy rozpowszechnianie informacji o danym towarze w celu zwrócenia na niego uwagi i zachęcenia do zakupu; także: środki służące do tego celu, np. plakaty, ogłoszenia w prasie, radiu i telewizji (Nowy Słownik Języka Polskiego, PWN, Warszawa, 2003).
Reklama to działanie mające na celu zachęcanie potencjalnych klientów do zawarcia umowy, nabywania towarów, korzystania z oferowanych usług. Reklama polega więc na rozpowszechnianiu informacji o towarach, miejscach nabycia, chwaleniu kogoś i zalecaniu czegoś.
Zdaniem tutejszego organu podatkowego, wydatki ponoszone przez Podatnika na przedsięwzięcie sprzedaży premiowej nie stanowią reklamy, która odpowiada przytoczonej powyżej definicji (działania polegające na rozpowszechnianiu informacji o towarach, miejscach nabycia tych towarów i zachwalaniu ich).
W przypadku prowadzonej przez Spółkę sprzedaży premiowej nie dochodzi do rozpowszechniania informacji o Jej towarach oraz do ich zachwalania - są one znane nabywcom. Nagradzanie sprzedawców kuponami premiowymi, po spełnieniu wymagań dotyczących ilości i wartości sprzedanych towarów, stymuluje tych sprzedawców do dalszej, bardziej wzmożonej sprzedaży towarów Spółki.
W opinii tutejszego organu podatkowego, wydatki ponoszone przez Spółkę na zakup kuponów premiowych o wartości 20, 50, i 100 zł, a także inne wydatki bezpośrednio związane ze sprzedażą premiową, np. opłaty dotyczące ewentualnej korespondencji z uczestnikami oraz druku ulotek informujących o zasadach tej sprzedaży, nie stanowią wydatków ponoszonych na reklamę.
W związku z tym, bezzasadne jest analizowanie, czy wydatki te podlegają limitowi odliczeń na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Wobec faktu, iż wskazane wydatki, które Podatnik poniósł w ramach prowadzonej sprzedaży premiowej, nie zostały ujęte w katalogu negatywnym art. 16 ust. 1 przywołanej ustawy, mogą być one zakwalifikowane do kosztów uzyskania przychodów jako celowe i związane z zamiarem osiągania przychodu.
Tak określone koszty podatkowe powinny być następnie przyporządkowane do odpowiedniego roku podatkowego - zgodnie z przepisem art. 15 ust. 4 powołanej wyżej ustawy podatkowej, stanowiącym, iż koszty uzyskania przychodów są potrącalne tylko w tym roku podatkowym, którego dotyczą, tj. są potrącalne także koszty uzyskania poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy, lecz dotyczące przychodów roku podatkowego oraz określone co do rodzaju i kwoty koszty uzyskania, które zostały zarachowane, chociaż ich jeszcze nie poniesiono, jeżeli odnoszą się do przychodów danego roku podatkowego, chyba że ich zarachowanie nie było możliwe; w tym przypadku są one potrącalne w roku, w którym zostały poniesione.
Przywołana regulacja przyjmuje zasadę, iż koszty podatkowe dotyczące przychodów danego roku podatkowego winny być rozliczane w roku podatkowym, w którym osiągnięto przychód związany z ich poniesieniem.
Jedynie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, których jednak nie można przyporządkować do konkretnego przychodu, zgodnie z regulacją art. 15 ust. 4 in fine mogą być rozpoznane, dla celów podatkowych, w momencie poniesienia.
W opinii organu podatkowego, wydatki poniesione na przeprowadzenie akcji sprzedaży premiowej, jako dotyczące całokształtu działalności Podatnika, związane z funkcjonowaniem Firmy (zwiększeniem Jej sprzedaży), uznać należy za pośrednio związane z osiąganiem przychodów i zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu w momencie poniesienia.
Przedmiotowa interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskującą i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
