Po rozpatrzeniu wniosku Spółki z dnia 27.01.2005r., dotyczącego udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowe... - Interpretacja - ZD/423-17/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 18.02.2005, sygn. ZD/423-17/05, Pierwszy Wielkopolski Urząd Skarbowy w Poznaniu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Po rozpatrzeniu wniosku Spółki z dnia 27.01.2005r., dotyczącego udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w trybie art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, organ podatkowy postanawia uznać za nieprawidłowy pogląd Podatnika wyrażony w tym wniosku.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Spółka dokonuje amortyzacji posiadanych komputerów i sprzętu informatycznego przy zastosowaniu stawek określonych w Wykazie stawek amortyzacyjnych, tj. w wysokości 30%.

W związku z powyższym, Wnioskująca zwróciła się z zapytaniem, czy słuszne jest założenie, iż zgodnie z przepisami art. 16i ust. 2 pkt 3 oraz art. 16i ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Spółka uprawniona jest do podwyższenia stawek amortyzacyjnych odnoszących się do komputerów i sprzętu informatycznego o współczynnik 2,0? Jednocześnie Spółka prosi o odpowiedź na pytanie, czy wspomniane podwyższenie stawek amortyzacyjnych może zostać dokonane:

    - od miesiąca następującego po miesiącu wprowadzenia tych środków do ewidencji (jeżeli środki te zostały nabyte w trakcie trwania 2004r.), albo
    - od pierwszego miesiąca roku podatkowego 2004 (jeżeli środki te zostały wprowadzone do ewidencji przed rozpoczęciem tego roku podatkowego),

poprzez dokonanie odpowiedniej korekty wysokości dokonanych dotąd przez Spółkę odpisów amortyzacyjnych w 2004r.?

Podatnik przedstawił następujące stanowisko odnośnie powyżej opisanego stanu faktycznego:

W opinii Spółki, nie ma najmniejszych wątpliwości, iż komputery oraz sprzęt informatyczny wykorzystywany przez Spółkę zalicza się do środków trwałych poddanych szybkiemu postępowi technicznemu.

Mając na uwadze przepisy art. 16i ust. 2 pkt 3 oraz art. 16i ust. 4 oraz objaśnienia nr 4 do Wykazu stawek amortyzacyjnych, Spółka stoi na stanowisku, iż jest uprawniona do podwyższenia stawek amortyzacyjnych stosowanych w odniesieniu do wykorzystywanych przez nią komputerów oraz sprzętu informatycznego o współczynnik 2,0. Jednocześnie, zdaniem Spółki, w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych brak jest regulacji uniemożliwiających zastosowanie podwyższonych stawek amortyzacyjnych w odniesieniu do przedmiotowego sprzętu informatycznego:

    - już od pierwszego miesiąca 2004r. (w stosunku do takiego sprzętu wprowadzonego do ewidencji przed rozpoczęciem 2004r.), albo
    - od miesiąca następującego po miesiącu, w którym zostały one wprowadzone do ewidencji (w stosunku do sprzętu zakupionego w terminie późniejszym, tj. w trakcie 2004r.),

poprzez skorygowanie wysokości odpisów amortyzacyjnych dokonywanych w poszczególnych miesiącach 2004r., a w efekcie poziomu kosztów podatkowych wykazywanych w deklaracjach złożonych przez Spółkę dotyczących roku 2004.

Ustosunkowując się do przedstawionych powyżej kwestii, stwierdza się co następuje:

Stosownie do przepisów art. 16i ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity: Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), podatnicy mogą podane w Wykazie stawek amortyzacyjnych stawki podwyższać dla maszyn i urządzeń zaliczonych do grupy 4-6 i 8 Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT), wydanej na podstawie odrębnych przepisów, zwanej dalej "Klasyfikacją", poddanych szybkiemu postępowi technicznemu, przy zastosowaniu współczynników nie wyższych niż 2,0.

Na podstawie art. 16i ust. 7 wymienionej wyżej ustawy, wyjaśnienia dotyczące warunków używania budynków i budowli, określenia szczególnej sprawności technicznej maszyn, urządzeń i środków transportu oraz maszyn i urządzeń poddanych szybkiemu postępowi technicznemu, o których mowa w ust. 2, zawarte są w objaśnieniach do Wykazu stawek amortyzacyjnych.

Z punktu 4 wymienionych powyżej objaśnień wynika, iż przez maszyny i urządzenia grupy 4-6 i 8 Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT), poddanych szybkiemu postępowi technicznemu, o których mowa w art. 16i ust. 2 pkt 3 ustawy, rozumie się maszyny, urządzenia i aparaturę, w których zastosowane są układy mikroprocesorowe lub systemy komputerowe, spełniające założone funkcje dzięki wykorzystaniu w nich najnowszych zdobyczy techniki, a także pozostałą aparaturę naukowo-badawczą i doświadczalno-produkcyjną.

Powyżej przedstawione przepisy ustawy podatkowej wskazują na możliwość podwyższenia stawek amortyzacyjnych, przy zastosowaniu współczynników nie wyższych niż 2,0, dla środków trwałych z grup 4-6 i grupy 8 KŚT, które są poddane szybkiemu postępowi technicznemu. Na podstawie Wykazu stawek amortyzacyjnych oraz objaśnień do tego Wykazu, należy stwierdzić, iż zespoły komputerowe mieszczące się w grupie 4 KŚT niewątpliwie są środkami trwałymi, które z uwagi na postęp techniczny ulegają szybkiemu starzeniu się. Stawka amortyzacji, zarówno samego komputera, jak i sprzętu informatycznego, w którym zastosowane zostały układy mikroprocesorowe, stanowiącego element zespołu komputerowego, może zostać przez Podatnika podwyższona przy zastosowaniu wymienionego wyżej współczynnika.

Zgodnie z postanowieniami art. 16i ust. 4 ustawy podatkowej, podatnicy mogą podwyższać stawki dla środków trwałych wymienionych w ust. 2 pkt 3, bądź rezygnować z ich stosowania począwszy od miesiąca następującego po miesiącu, w którym środki te zostały wprowadzone do ewidencji, albo od pierwszego miesiąca każdego następnego roku podatkowego.

Zdaniem tutejszego organu podatkowego, jeśli podatnik nie dokonał podwyższenia stawki amortyzacyjnej począwszy od miesiąca następującego po miesiącu, w którym środki te zostały wprowadzone do ewidencji, czyli od miesiąca od którego w ogóle można dokonywać odpisów amortyzacyjnych, (co oznacza, iż zgodnie z art. 16 ust. 4 ustawy, zrezygnował z prawa do podwyższenia stawki), może skorzystać z tego prawa, ale dopiero od pierwszego miesiąca następnego roku podatkowego. Jeśli i w kolejnym roku podatkowym podatnik z takiego prawa nie skorzystał, może podwyższyć stawkę odpisu amortyzacyjnego od pierwszego miesiąca kolejnego roku podatkowego. Ustawodawca nie przewidział więc możliwości skorygowania dokonanych wcześniej odpisów, ale i nie pozbawił podatnika całkowicie prawa do podwyższenia stawki o współczynnik 2,0.

Wobec powyższego, Podatnik nie może skorygować wysokości odpisów amortyzacyjnych dokonanych w poszczególnych miesiącach 2004r., w odniesieniu do komputerów i sprzętu informatycznego, wprowadzonych do ewidencji przed rozpoczęciem 2004r. Zdaniem tutejszego organu, Podatnik nie może także dokonać korekty odpisów amortyzacyjnych od wymienionych środków trwałych zakupionych i wprowadzonych do ewidencji środków trwałych w trakcie 2004r.

Przedmiotowa interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskującą i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Pierwszy Wielkopolski Urząd Skarbowy w Poznaniu