P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - PDP/423-9/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 17.11.2005, sygn. PDP/423-9/05, Urząd Skarbowy w Brzesku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Brzesku działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (t. j.: Dz. U. z 2005 roku, Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 01.09.2005 roku w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku jest prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

W piśmie z dnia 30.08.2005 roku (data wpływu: 01.09.2005 rok) Stowarzyszenie zwróciło się z prośbą o udzielenie interpretacji odnośnie sposobu dokumentowania sprzedaży prac wykonanych przez uczestników terapii zajęciowej.
Zgodnie ze stanowiskiem podatnika wyrażonym w w/w piśmie Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej w związku z czym nie ma uprawnień do wystawiania faktur dokumentujących fakt dostarczania do sklepów prac wykonanych w ramach grupowej terapii zajęciowej. Jednakże zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości Stowarzyszenie jest zobowiązane do dokumentowania wszelkich zdarzeń gospodarczych poprzez wystawianie dowodów księgowych - rachunków.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Brzesku wyjaśnia, iż zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j.: Dz. U. z 2000 roku, Nr 54, poz. 654 ze zm.). Stowarzyszenie jest zobowiązane do prowadzenia ewidencji rachunkowej zgodnie z odrębnymi przepisami w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy.

Stowarzyszenie jako podmiot niebędący spółką handlową i nie wpisany do rejestru przedsiębiorców może prowadzić księgi rachunkowe oraz sporządzać sprawozdanie finansowe w uproszczonej formie określonej przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 listopada 2001 roku w sprawie szczegółowych zasad rachunkowości dla niektórych jednostek nie będących spółkami handlowymi nieprowadzących działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 137, poz. 1539 ze zm.), wydanego na podstawie delegacji zawartej w art. 82 pkt 1 ustawy z dnia 29 września 1994 roku o rachunkowości (t. j.: Dz. U. z 2002 roku, Nr 76, poz. 694 ze zm.).
Zgodnie z § 2 ust. 1 powołanego wyżej rozporządzenia Stowarzyszenie powinno prowadzić księgi rachunkowe, stosując odpowiednie przepisy ustawy o rachunkowości, z uwzględnieniem przepisów ust. 2-6.

Zgodnie z art. 20 ust. 2 ustawy o rachunkowości podstawą zapisów w księgach rachunkowych są dowody księgowe stwierdzające dokonanie operacji gospodarczej, które dzielą się na:
- zewnętrzne obce - otrzymywane od kontrahentów,
- zewnętrzne własne - przekazywane w oryginale kontrahentom,
- wewnętrzne - dotyczące operacji wewnątrz jednostki.

Zgodnie z art. 21 ustawy o rachunkowości dowód księgowy powinien zawierać co najmniej:
- określenie rodzaju dowodu i jego numeru identyfikacyjnego,
- określenie stron (nazwy, adresy) dokonujących operacji gospodarczej,
- opis operacji oraz jej wartość,
- datę dokonania operacji,
- podpis wystawcy dowodu oraz osoby, której wydano lub, od której przyjęto składniki aktywów,
- stwierdzenie sprawdzenia i zakwalifikowania dowodu do ujęcia w księgach rachunkowych.

Jeżeli jest dokonywana sprzedaż prac wykonanych w ramach warsztatów terapii zajęciowej podmiotom gospodarczym to Stowarzyszenie zgodnie z wyżej przytoczonymi przepisami powinno ją dokumentować wystawiając rachunki zawierające w/w dane.
Należy ponadto nadmienić, iż Stowarzyszenie nie będąc czynnym podatnikiem podatku VAT nie może wystawiać faktur VAT.
Na dzień wydania niniejszego postanowienia w powyższej sprawie nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa, ani też postępowanie przed sądem administracyjnym.

Mając powyższe na uwadze orzeczono jak w sentencji.

Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia, traci swą moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących;
- nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.

Pouczenie:
Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.

Urząd Skarbowy w Brzesku