Czy Spółdzielnia w świetle obowiązujących przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, może część zysku netto (po opodatkowaniu) na pozos... - Interpretacja - IBPBI/2/423-1414/12/PP

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 07.02.2013, sygn. IBPBI/2/423-1414/12/PP, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Czy Spółdzielnia w świetle obowiązujących przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, może część zysku netto (po opodatkowaniu) na pozostałej działalności gospodarczej (po zatwierdzeniu przez Walne Zgromadzenie Członków Spółdzielni), przeznaczyć na fundusz modernizacyjny bez konsekwencji finansowych (tj. ponownego opodatkowania)?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 3 lipca 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni, przedstawione we wniosku z dnia 7 listopada 2012 r. (data wpływu do tut. BKIP 8 listopada 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ponownego opodatkowania dochodu z działalności gospodarczej przeznaczonego na termomodernizację budynków mieszkalnych jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 listopada 2012 r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ponownego opodatkowania dochodu z działalności gospodarczej przeznaczonego na termomodernizację budynków mieszkalnych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółdzielnia Mieszkaniowa prowadzi działalność w oparciu o przepisy ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (t.j. Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 ze zm.). Spółdzielnia Mieszkaniowa prowadzi również inną działalność gospodarczą na zasadach określonych w przepisach i w Statucie. W Spółdzielni funkcjonuje 57 wyodrębnionych jedno budynkowych nieruchomości. W budynkach tych znajdują się:

  • lokale mieszkalne o statusie spółdzielczych praw,
  • lokale mieszkalne stanowiące odrębną własność poszczególnych właścicieli.

Spółdzielnia dokonuje dociepleń budynków z własnych środków.

Większość, bo 53 budynki są już docieplone. Do docieplenia pozostały jeszcze cztery. Spółdzielnia zamierza przeprowadzić docieplenie zewnętrznych ścian kolejnych budynków mieszkalnych. Docieplenie będzie stanowiło ulepszenie istniejącego budynku. Nakłady związane z dociepleniem zwiększają wartość początkową budynków mieszkalnych. Spółdzielnia od wartości tych nakładów nie będzie dokonywać odpisów amortyzacyjnych. Od pozostałych budynków mieszkalnych już docieplonych również nie nalicza się amortyzacji (art. 16c pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Zgodnie ze Statutem Spółdzielnia tworzy fundusz modernizacyjny, który w całości jest przeznaczony na finansowanie robót termomodernizacyjnych. Fundusz modernizacyjny jest funduszem wspólnym dla wszystkich nieruchomości i tworzy się go z wpłat dokonywanych przez członków, osoby nie będące członkami oraz właścicieli, aż do czasu docieplenia i zapłaty przez Spółdzielnię za docieplenie ostatniego budynku. Opłaty na fundusz wnoszone są miesięcznie według ustalonych stawek.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółdzielnia w świetle obowiązujących przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, może część zysku netto (po opodatkowaniu) na pozostałej działalności gospodarczej (po zatwierdzeniu przez Walne Zgromadzenie Członków Spółdzielni), przeznaczyć na fundusz modernizacyjny bez konsekwencji finansowych (tj. ponownego opodatkowania)...

Zdaniem Wnioskodawcy, docieplenie budynków mieszkalnych wiąże się z utrzymaniem i gospodarką zasobami mieszkaniowymi. W związku z powyższym nie podlega ponownemu opodatkowaniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397, ze zm., zwanej dalej updop), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód. Dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą (art. 7 ust. 2 updop).

Art. 7 updop zawiera definicję oraz istotne postanowienia kształtujące jeden z elementów konstrukcyjnych podatku dochodowego od osób prawnych - przedmiot opodatkowania. Przedmiotem opodatkowania tym podatkiem jest dochód, bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich ten dochód został osiągnięty. Dochodem tym jest natomiast, co do zasady, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Wynik powstały na skutek działania matematycznego polegającego na pomniejszeniu przychodu podatnika o koszty uzyskania przychodów, jeżeli tylko jest dodatni, stanowi dochód w rozumieniu updop.

W zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku, Spółdzielnia część zysku netto (po opodatkowaniu) z pozostałej działalności gospodarczej (po zatwierdzeniu przez Walne Zgromadzenie Członków Spółdzielni), przeznaczy na fundusz modernizacyjny. W świetle ww. art. 7 updop zauważyć należy, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlega dochód, a nie wydatek. Dochód Spółdzielni z działalności gospodarczej został już raz opodatkowany. Zatem wydatkowanie tego dochodu, bez względu na cel, nie będzie podlegać opodatkowaniu.

Stanowisko Wnioskodawcy jest zatem prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z dnia 14 marca 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach