Na podstawie art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź-W... - Interpretacja - II/423/3/06

Shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 11.04.2006, sygn. II/423/3/06, Urząd Skarbowy Łódź-Widzew

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Na podstawie art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź-Widzew, po rozpatrzeniu wniosku z dnia 25.01.2006 r. (data wpływu 26.01.2006 r.) o udzielenie pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego uznaje za nieprawidłowe stanowisko Stowarzyszenia w zakresie opodatkowania dochodów osiąganych z tytułu składek członkowskich i opłat wpisowych wnoszonych przez członków Stowarzyszenia.

W złożonym dnia 26.01.2006 r. wniosku o udzielenie pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie Jednostka przedstawiając stan faktyczny wyjaśnia, że jest Stowarzyszeniem prowadzącym działalność polegającą na zapewnieniu swoim członkom możliwości odbioru programów telewizyjnych, edukacyjnych, popularnonaukowych w sieci kablowej. Stowarzyszenie ma charakter otwarty ? członkami Stowarzyszenia mogą być nie tylko użytkownicy telewizji kablowej, ale każda osoba pełnoletnia, która spełnia określone w statucie warunki.

    Celami statutowym Stowarzyszenia są:
  • popularyzowanie kultury poprzez prezentację osiągnięć sztuki filmowej, programów edukacyjnych oraz popularnonaukowych,
  • eksploatacja, modernizacja i rozwój zamkniętego systemu telewizji kablowej wraz z niezbędnymi strukturami Internetu i innych sieci,
  • zapewnienie członkom Stowarzyszenia możliwości odbioru programów telewizyjnych i radiowych oraz innych sygnałów emitowanych ze studia na terenie działania sieci kablowej Stowarzyszenia,
  • świadczenia dostarczane są wyłącznie w obszarze działania sieci kablowej.

Dochód z działalności służy realizacji celów statutowych.

Stowarzyszenie uzyskuje dochody z miesięcznych opłat zwanych przez Stowarzyszenie ?składkami członkowskimi? oraz z tytułu opłat wpisowych, do których stosuje przepis art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.). Zgodnie z ww. przepisem wolne od podatku dochodowego są dochody podatników, których celem statutowym jest działalność oświatowa, kulturalna w części przeznaczonej na te cele. Według Stowarzyszenia jego dochód przeznaczany jest na działalność wymienioną w ustawie i jest ona zgodna z celami wymienionymi w statucie Stowarzyszenia.

Jednakże z uwagi na pojawienie sie w obiegu prawnym interpretacji polegających na wyodrębnieniu z działalności Stowarzyszenia celów wspólnych i zindywidualizowanych Jednostka postanowiła dokonać korekty w podatku dochodowym od osób prawnych w tym kontekście.

Podatnik zwraca się z zapytaniem czy składki członkowskie i wpisowe wnoszone przez członków Stowarzyszenia podlegają w świetle ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych ? Czy Stowarzyszenie postąpiło słusznie składając korekty zeznań rocznych CIT-8 ?

Biorąc po uwagę stan faktyczny przedstawiony we wniosku i stan prawny obowiązujący w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionej wyżej sprawie będą miały zastosowanie niżej wymienione przepisy.

Na podstawie przepisu art. 17 ust. 1 pkt 13 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654, ze zm.) składki członkowskie członków organizacji politycznych, społecznych i zawodowych, w części nie przeznaczonej na działalność gospodarczą, korzystały ze zwolnienia od podatku dochodowego do dnia 31 grudnia 2003 r. Przepis ten został uchylony z dniem 1 stycznia 2004 r. na mocy art. 1 pkt 13 lit. a tiret 1 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych...(Dz. U. z 2003 r. Nr 202, poz. 1957). Możliwość korzystania ? do dnia 31 grudnia 2004 r. ? ze zwolnienia określonego w tym przepisie (art. 17 ust. 1 pkt 13) przewidziana została w art. 5 ww. ustawy z dnia 12.11.2003 r.

Począwszy od dnia 1 stycznia 2005 roku składki członkowskie członków organizacji politycznych, społecznych i zawodowych ? w części nie przeznaczonej na działalność gospodarczą ? korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ? mocą przepisu art. 1 pkt 9 ustawy z dnia 18 listopada 2004 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym....(Dz. U. z 2004 r. Nr 254, poz. 2533) dodano w art. 17 ww. pkt 40.

Mając na względzie stan faktyczny przedstawiony we wniosku ? iż dochodami Stowarzyszenia są ?składki członkowskie? oraz opłaty wpisowe, a cele statutowe określone są przez podatnika jako oświatowe i kulturalne ? należy wziąć pod uwagę również fakt, iż podatnik sam wskazuje, że prowadzi działalność polegającą na rozprowadzaniu programów radiowych i telewizyjnych za pośrednictwem sieci kablowej oraz zapewnia dostęp do Internetu.

Z uwagi na powyższe ? zdaniem tut. Organu ? wnoszone przez członków Stowarzyszenia wpłaty nazywane ?składkami członkowskimi? stanowią w swej istocie zapłatę za uzyskane przez członków Stowarzyszenia usługi. Tak, więc wpłaty te ? co do swej istoty ? nie odbiegają od opłaty za korzystanie z usług oferowanych przez Stowarzyszenie i nie mogą być utożsamiane ze składką członkowską (nie mogą jej stanowić).

W podobnym duchu wypowiedział się NSA ? wprawdzie w odniesieniu do art. 17 ust. 1 pkt 13 ustawy ? w wyroku z dnia 13.06.2003 r. sygn. III SA 3245/01 oraz w wyroku z dnia 30.08.2000 r. sygn. I SA/Gd 947/98.

Zdaniem NSA składka członkowska wynika z faktu przystąpienia do stowarzyszenia i jest związana z pozostawaniem członkiem stowarzyszenia. Nie może więc, zdaniem NSA, zostać uznana za składkę członkowską, objętą art. 17 ust. 1 pkt 13 ? obecnie pkt 40 ? ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, opłata za przyszłe korzystanie z konkretnej rzeczy.

Podatnik we wniosku o udzielenie interpretacji podnosi, iż celem statutowym Stowarzyszenia jest działalność kulturalna i oświatowa, o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a przeznaczając dochody osiągane ze składek członkowskich i wpisowego na cele, które są zgodne z celami wymienionymi w ww. przepisie ? korzysta ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Na podstawie ww. przepisu art. 17 ust. 1 pkt 4 wolne od podatku są dochody stowarzyszenia, które prowadzi działalność statutową określoną w tym przepisie ? np. działalność oświatową i kulturalną ? w części przeznaczonej na te cele. Dla skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego konieczne jest spełnienie łączne dwóch przesłanek: statut stowarzyszenia określa, że celem statutowym działalności stowarzyszenia jest cel wskazany w ww. przepisie art. 17 ust. 1 pkt 4 oraz dochód przeznaczany jest na realizacje celów wskazanych w ww. przepisie ? art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przy czym omawiany przepis nie różnicuje rodzajów dochodów czy też ich źródeł.

Tut. Organ nie podziela stanowiska Stowarzyszenia, że Jego celem jest działalność wymieniona w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, tj. działalność kulturalna i oświatowa oraz, że uzyskane dochody z tytułu składek członkowskich i wpisowego przeznaczone na cele statutowe ? zgodne z przepisami ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy ? korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego ? art. 17 ust. 1b ustawy.

Telewizja satelitarna ? podobnie jak każda inna telewizja ? emituje wprawdzie programy kulturalne i oświatowe, ale nie jest to jedyny, ani nawet dominujący przedmiot emisji...Odmienny pogląd prowadziłby do zwolnienia od podatku dochodowego większości stacji telewizyjnych, nawet tych najbardziej komercyjnych, skoro ich celem jest również służenie ?użytkownikom telewizji? (por. wyrok NSA z dnia 19.04.2000 r. sygn. III SA 915/99).

Zdaniem Organu działalność polegająca na rozpowszechnianiu programów telewizyjnych przez sieć kablową jest działalnością usługową ? usługi radia i telewizji kablowej. Stąd też Stowarzyszenie telewizji kablowej, jako prowadzące działalność o charakterze usługowym, nie może korzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy.

Odnośnie przychodów osiąganych przez Stowarzyszenie z tytułu wpisowego tut. Organ zauważa, iż w tym konkretnym przypadku, jest to opłata uiszczana za podłączenie do sieci ? jest to opłata za założenie i podłączenie gniazda abonenckiego. Zdaniem Organu opłaty wpisowe nie stanowią dochodu przeznaczonego na cele wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy.

Odnośnie zawartego we wniosku stwierdzenia, iż Stowarzyszenie jest organizatorem imprez kulturalnych i sportowych na osiedlu np. Dzień Dziecka tut. Organ zauważa, że gdyby powyższe cele działalności były celami zawartymi w statucie Stowarzyszenia i jednocześnie celami zgodnymi z przepisami art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, wówczas dochód przeznaczany na przedmiotowe cele korzystałby ze zwolnienia od opodatkowania.

Biorąc powyższe pod uwagę, jeżeli stan faktyczny przedstawiony we wniosku jest zgodny z rzeczywistością to nie mogą być składkami członkowskimi i nie mogą być utożsamiane ze składką członkowską, korzystającą ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym ? na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy ? regularne wpłaty będące z istoty swej zapłatą za korzystanie z usług świadczonych przez Stowarzyszenie, a dochody z działalności Stowarzyszenia, polegającej na rozpowszechnianiu programów telewizyjnych przez sieć kablową ? działalność usługowa ? nie mogą korzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy.

Tak więc korekty zeznań CIT-8 złożone przez Stowarzyszenie w tym kontekście są zasadne.

Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast organy podatkowe oraz organy kontroli skarbowej właściwe dla strony ? do czasu jej zmiany lub uchylenia ? art. 14b § 1 i § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa.

Urząd Skarbowy Łódź-Widzew