
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Działając na podstawie art. 216, art. 14a § 4 oraz art. 15 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8 poz. 60 ze zmianami) w związku ze złożonym wnioskiem z dnia 05.03.2007r. (data wpływu do urzędu - 22.03.2007r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego dla wspólnot mieszkaniowych, Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Mokotów
postanawia
n i e uznać przedstawionego stanowiska Wspólnoty Mieszkaniowej we wniosku za p r a w i d ł o w e
UZASADNIENIE
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wspólnota Mieszkaniowa powstała na podstawie ustawy z dnia 24 czerwca 1994r. o własności lokali. Wspólnotę tworzy ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości czyli budynku mieszkalnego. Ustawa ta zobowiązuje właścicieli lokali do utrzymania nieruchomości wspólnej, która stanowi niezbywalną część związaną z własnością. Na podstawie tejże ustawy właściciele wpłacają zaliczki na utrzymanie części wspólnej nieruchomości, na remonty oraz na pokrycie wydatków związanych z utrzymaniem swojego lokalu (dostarczenie centralnego ogrzewania, wody, odprowadzenie ścieków i wywozu nieczystości). Zaliczki wpłacane przez właścicieli (osoby fizyczne) podlegają rozliczeniu po roku kalendarzowym. Są to pieniądze wpłacane przez poszczególnych właścicieli na wspólne konto wspólnoty czyli nie są to pieniądze wspólnoty, w myśl ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie stanowią przychodów ponieważ podlegają do zwrotu dla właścicieli. Wspólnota mieszkaniowa, czyli właściciele, ponoszą koszty związane z utrzymaniem nieruchomości, ale nie są to koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodu. W związku z tym wspólnota mieszkaniowa nie osiąga dochodu z wpłat właścicieli, ponieważ po roku kalendarzowym musi się z nich rozliczyć z właścicielami.
Poza tym, wspólnota mieszkaniowa nie podlega ustawie o rachunkowości a w związku z tym nie ma obowiązku sporządzania sprawozdania finansowego. Zarząd wspólnoty ma obowiązek zgodnie z art. 30 ust.1 pkt 2, składać właścicielom lokali roczne sprawozdanie ze swojej działalności.
Pożytki i inne przychody z nieruchomości wspólnej na podstawie art. 12 ust.2 ustawy z dnia 24 czerwca 1994r. o własności lokali, służą pokrywaniu wydatków związanych z jej utrzymaniem, a w części przekraczającej te potrzeby przypadają właścicielom lokali w stosunku do ich udziałów. W takim samym stosunku właściciele lokali ponoszą wydatki i ciężary związane z utrzymaniem nieruchomości wspólnej w części nie znajdującej pokrycia w pożytkach i innych przychodach.
Pytanie podatnika brzmi: Czy pożytki i inne przychody z nieruchomości wspólnej, które przeznaczane są wyłącznie na utrzymanie zasobów mieszkaniowych (utrzymanie nieruchomości wspólnej oraz jej remonty), stanowią dochód wspólnoty, czy zachodzi konieczność odprowadzenia podatku od tego dochodu. A jeśli tak to czy w przypadku najmu powierzchni podatek należy płacić od 100% przychodu z najmu, czy od kwoty dochodu tj. przychodu pomniejszonego o koszty utrzymania powierzchni wynajmowanej?
Zdaniem podatnika W zakresie pożytków i innych przychodów z nieruchomości wspólnej (...), uzyskane są również z gospodarki zasobami mieszkaniowymi przeznaczane na utrzymanie nieruchomości wspólnej czyli związane z utrzymaniem tych zasobów. Zdaniem Zarządu i od tych przychodów wspólnota mieszkaniowa nie powinna odprowadzać podatku..
Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Mokotów ustosunkowując się do stanowiska Wnioskodawcy wyjaśnia:
Zgodnie z art. 53 § 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964r. Nr 16 poz. 93 ze zm.) Pożytkami cywilnymi rzeczy są dochody, które rzecz przynosi na podstawie stosunku prawnego.
Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54 poz. 654 ze zm.): Dochodem jest nadwyżka przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym.
Na podstawie art. 17 ust.1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w brzmieniu nadanym przez art. 1 pkt 18 lit. a) tiret 4 ustawy z dnia 16 listopada 2006r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. Nr 217 poz. 1589), według stanu prawnego obowiązującego na dzień 01.01.2007 roku, zwolnione są:
dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.
Opodatkowaniu podlegać będą zatem dochody z działalności gospodarczej, która nie jest podstawową działalnością prowadzoną przez wspólnoty mieszkaniowe. Działalnością taką jest np. wynajmowanie lokali użytkowych, powierzchni reklamowych na budynkach, miejsc na dachach pod anteny satelitarne oraz telefonii komórkowej.
Podstawową działalnością wspólnoty mieszkaniowej, zgodnie z ustawą o własności lokali jest: gromadzenie środków od członków wspólnoty i odpowiednie dysponowanie nimi tj. dokonywanie stosownych opłat, niezbędnych dla utrzymania lokali w należytym stanie.
Reasumując, tutejszy organ zauważa, że pożytki i inne przychody z nieruchomości wspólnej są przychodem wspólnoty. Nie ma tu znaczenia przeznaczenie dochodu uzyskanego z tych źródeł. Od 01.01.2007r. od dochodu (przychody pomniejszone o koszty utrzymania nieruchomości wspólnej) zachodzi obowiązek odprowadzenia podatku dochodowego od osób prawnych, według stawki 19% (artykuł 19 ustawy o pdop).
W związku z powyższym Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Mokotów postanowił jak w sentencji.
W powyższej sprawie stanowisko Ministra Finansów zostało również wyrażone w piśmie Nr DD6-8213-438/WK/06/339/391 z dnia 22.12.2006r. skierowane do Ministerstwa Budownictwa, stanowiące urzędową wykładnię prawa podatkowego.
Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia i jest aktualna do czasu zmiany stanu prawnego lub stanu faktycznego przedstawionego przez pytającego. Zmiana poszczególnych elementów stanu faktycznego może mieć wpływ na zmianę zakresu praw i obowiązków Podatnika.
Zgodnie z art. 14b § 1 i 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia w drodze decyzji, w trybie określonym w art. 14b § 5 wyżej wymienionej ustawy.
Zgodnie z art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej na postanowienie służy Stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem tutejszego organu w terminie siedmiu dni od dnia doręczenia postanowienia stronie. Powinno ono odpowiadać wymogom art. 222 Ordynacji podatkowej
