Ze stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę wynika, iż powiększający się z roku na rok portfel zamówień oraz fakt przechodzenia pracownik... - Interpretacja - PD/423-38/05/32041

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 06.06.2005, sygn. PD/423-38/05/32041, Drugi Śląski Urząd Skarbowy w Bielsku-Białej

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Ze stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę wynika, iż powiększający się z roku na rok portfel zamówień oraz fakt przechodzenia pracowników na emeryturę, spółka w celu pozyskania pracowników o wysokich, specyficznych ze względu na przedmiot działalności zakładu kwalifikacjach zamierza zawrzeć umowy stypendialne ze studentami wyższych uczelni. W zamian za stypendium, stypendyści zobowiązani będą po zakończeniu nauki do podjęcia pracy w spółce.

Zdaniem Spółki fakt, że koszty wypłaty stypendiów fundowanych nie zostały wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, wskazuje, że jedynym kryterium zgodnie z którym należy kwalifikować te koszty jako uzyskania przychodu jest art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych. W orzecznictwie NSA utrwalony jest pogląd, że aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki: wydatek został poniesiony przez podatnika, wydatek ten ma charakter definitywny (rzeczywisty), poniesiony wydatek pozostaje w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, wydatek poniesiony jest w celu uzyskania przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów.NSA w wyroku z dnia 13 marca 1998 r., sygnatura akt SA/Lu 230/97 wskazał, iż "Kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów". Zauważa się przy tym, że podatnik ocenia sam, co jest celowe w prowadzonej przez niego działalności gospodarczej i może mieć wpływ na uzyskanie przychodów (wyrok NSA z dnia 28 listopada 1998 r., sygnatura akt I SA/Gd 513/96). Przyjęcie odmiennego poglądu prowadziłby do sytuacji, że organy podatkowe oceniając celowość wydatku w istocie brałyby na siebie ryzyko wynikające z prowadzenia działalności gospodarczej. Zdaniem Spółki okoliczności niniejszej sprawy wskazują, że wydatki ponoszone przez Spółkę na pozyskanie nowych wykwalifikowanych pracowników poprzez ufundowanie dla nich stypendiów spełniają w pełni przesłanki do ich zaliczenia w ciężar kosztów uzyskania przychodu.

W przedstawionym stanie faktycznym tutejszy organ podatkowy stwierdza, że stosownie do postanowień art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych ( Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Uregulowanie to oznacza, że poniesione wydatki, aby mogły być uznane za koszt uzyskania przychodów, powinny być w sposób bezpośredni lub pośredni związane z uzyskanym przychodem.Ponoszone przez Spółkę wydatki na stypendia fundowane dla przyszłych pracowników nie są kosztem uzyskania przychodów w świetle postanowień art. 15 ust. 1 powołanej na wstępie ustawy.Wszelkie wydatki o charakterze pośrednim , aby mogły być uznane za koszt uzyskania przychodów, muszą dotyczyć zatrudnionych, zgodnie z odrębnymi przepisami, pracowników spółki. Wydatki na stypendia fundowane na rzecz studentów niebędących pracownikami podatnika w myśl art. 15 ust. 1 ustawy p.d.o.p. nie stanowią kosztów uzyskania przychodów, gdyż brak jest istnienia związku przyczynowego między wydatkiem na stypendium, a przychodem wywodzącym się z przyszłej pracy stypendystów. Pracodawca winien mieć na uwadze zapewnienie w przyszłości kadr pracowniczych, gwarantujących wysoki poziom kwalifikacji oraz kontynuację działalności zakładu. Jednakże nie sposób przyjąć, by istniał związek przyczynowy między wydatkami na stypendia a przychodem wywodzącym się z przyszłej pracy stypendystów. Wprawdzie omawiany przepis art. 15 ust. 1 nie wymaga, by poniesione koszty spowodowały natychmiastowe i bezpośrednie powstanie przychodu; jednakże upatrywanie możliwości powstania przychodu w wyniku zdarzenia przyszłego i niepewnego, jakim jest podjęcie pracy przez stypendystę u fundatora stypendium, powoduje, iż brak jest związku wydatku na stypendia nawet z przychodem spodziewanym w przyszłości.

Drugi Śląski Urząd Skarbowy w Bielsku-Białej