
Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Działając na podstawie art. 216 oraz art. 14 a. § 4 , art. 15 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 ze zm.) w związku ze złożonym Wnioskiem o udzielenie pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów nr STFI/13/05 z dnia 05.01.2005 r. (wpływ do Urzędu 18.01.2005 r.), Naczelnik Urzędu Skarbowego
p o s t a n a w i a
odmówić uznania za słuszne stanowiska wnioskodawcy
przedstawionego we wniosku.
U Z A S A D N I E N I E
Zgodnie ze stanem faktycznym przedstawionym we wniosku Izba jest organizacją samorządu gospodarczego, uzyskującą przychody ze składek członkowskich swoich członków, którymi są towarzystwa funduszy inwestycyjnych działające na podstawie ustawy z dnia 27 maja 2004 r. (Dz. U. Nr 146 poz. 1546).
Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54 poz. 654 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym do końca 2003 r. wśród zwolnień przedmiotowych wymienionych w art. 17 ust. 1 zawierała w pkt 13 zwolnienie składek członkowskich członków organizacji politycznych, społecznych i zawodowych w części nie przeznaczonej na działalność gospodarczą. W wyniku nowelizacji wyżej wymienionej ustawy wprowadzonej przepisem art. 1 pkt 13 lit.a) ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. roku o zamianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202 z 2003 r. poz. 1957) z dniem 1 stycznia 2004 r. zlikwidowane zostało między innymi zwolnienie przewidziane w wyżej wymienionym pkt 13 w ust. 1 art. 17 ustawy, jednakże zgodnie z art. 5 wyżej wymienionej ustawy nowelizującej zwolnienie to obowiązywało w takim samym zakresie i na takich samych zasadach jak dotychczas do końca 2004 r.
Od 1 stycznia 2005 r. przepisem art. 1 ust. 9 lit. a) ustawy z dnia 18 listopada 2004 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 254 z 2004 r. poz. 2533) dodano między innymi przepis art. 17 ust. 1 pkt 40 w brzmieniu identycznym jak obowiązujący do końca 2003 r. pkt 13 w ust. 1 art. 17. Tak więc wolne od podatku od 1 stycznia 2005 roku są: "składki członkowskie członków organizacji politycznych, społecznych i zawodowych - w części nie przeznaczonej na działalność gospodarczą."
Za wymienione w tym przepisie organizacje polityczne uważa się partie polityczne działające na podstawie ustawy o partiach politycznych. Za organizacje społeczne uważa się stowarzyszenia działające na podstawie ustawy Prawo o stowarzyszeniach oraz organizacje społeczne utworzone na podstawie ustaw innych niż Prawo o stowarzyszeniach (np. umowy międzynarodowe), a także jednostki organizacyjnie nie posiadające osobowości prawnej jak społeczne komitety (powołane w celu np. budowy pomnika) lub rady rodziców przy szkołach. Organizacje zawodowe z kolei, to związki zawodowe pracowników działające na podstawie ustawy o związkach zawodowych, organizacje pracodawców działające na podstawie ustawy o organizacjach pracodawców oraz organizacje samorządu zawodowego utworzone i działające na podstawie ustaw o samorządzie zawodowym poszczególnych grup zawodowych.
Utworzona na podstawie ustawy z dnia 30 maja 1989 r. o Izbach Gospodarczych (Dz. U. Nr 35 poz. 195 ze zm.) Izba jest zgodnie z art. 2 tej ustawy organizacją samorządu gospodarczego, reprezentującą interesy gospodarcze zrzeszonych w niej podmiotów w zakresie działalności wytwórczej, handlowej, budowlanej lub usługowej, w szczególności wobec organów państwowych. Działając w oparciu o art. 3 tej ustawy izby gospodarcze kształtują i upowszechniają zasady etyki w działalności gospodarczej, w szczególności opracowują i doskonalą normy rzetelnego postępowania w obrocie gospodarczym.
Nie można utożsamiać samorządu gospodarczego z samorządem zawodowym , który obejmuje podmioty utworzone z mocy ustaw o samorządzie zawodowym dla poszczególnych grup zawodowych (np. tłumaczy, pracowników socjalnych, architektów, biegłych rewidentów, adwokatów, doradców podatkowych itp.), a których celem ogólnie mówiąc jest dbałość o etykę zawodową i jakość wykonywania konkretnego zawodu. Samorząd gospodarczy natomiast, reprezentuje środowiska przedsiębiorców w pozostałym obszarze, dbając o etykę działalności gospodarczej.
W cytowanym przepisie art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych brak jest wzmianki na temat zwolnienia od podatku składek członkowskich organizacji samorządu gospodarczego. W związku z powyższym organ podatkowy postanowił jak w sentencji.
Tutejszy organ zauważa ponadto, że informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego dotycząca opodatkowania składek członkowskich izby gospodarczej została opublikowana w serwisie internetowym Systemu Informacji Podatkowej Ministerstwa Finansów: informacja z dnia 10.02.2004 r., sygnatura US40/DP/423/AP/3/2004.
Na postanowienie służy Stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem tutejszego Urzędu w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia stronie.
