W odpowiedzi na zapytanie z 30.12.2003 r., (wpływ do Pierwszego Urzędu Skarbowego w Swarzędzu 31.12.2003 r.), na podstawie art. 14a ustawy z 29 sierpn... - Interpretacja - ZP/443-03/04

ShutterStock

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 24.02.2004, sygn. ZP/443-03/04, Pierwszy Wielkopolski Urząd Skarbowy w Poznaniu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

W odpowiedzi na zapytanie z 30.12.2003 r., (wpływ do Pierwszego Urzędu Skarbowego w Swarzędzu 31.12.2003 r.), na podstawie art. 14a ustawy z 29 sierpnia 1997 r. 1997 r. Ordynacja podatkowa, (Dz.U. Nr 137 poz. 926 ze zm.) Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Poznaniu udziela informacji o zakresie stosowania przepisów podatkowych.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) kosztem uzyskania przychodów mogą być jedynie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodu. Wydatki na reprezentację i reklamę podobnie jak każdy inny koszt uzyskania przychodu, muszą być celowe i uzasadnione.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że kontrahenci Spółki zobowiązują się do umieszczania w widocznym miejscu flag oraz tablic z logo sprzedającego. Zatem jeśli tablice i kasetony zawierają wyłącznie informację o spółce i oferowanym przez nią towarze, wówczas wydatki poniesione na ich zakup jako związane z informacją handlową mogą w całości stanowić koszt uzyskania przychodów. Jeśli natomiast tablice i kasetony zawierają elementy wartościujące, to wydatki poniesione na ich zakup uznać należy jako związane z reklamą, a ze względu na sposób rozpowszechniania, kwalifikujący ją do reklamy publicznej, wydatki te także w całości mogą obciążyć koszty podatkowe spółki.

Wyeksponowanie przez kontrahentów Spółki w widocznym miejscu tablic i kasetonów nie stanowi z ich strony świadczenia usług reklamowych na rzecz sprzedającego. Wobec powyższego nie powstaje przychód z tytułu nieodpłatnego świadczenia.

Zgodnie z art. 2 ust. 3 pkt 1 ustawy z 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 11 poz. 50 ze zm.) opodatkowaniu podlega świadczenie usług oraz przekazanie lub zużycie towarów na potrzeby reprezentacji albo reklamy. Pojęcie reklamy nie zostało zdefiniowane w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług, wobec tego należy odwołać się do definicji językowej. Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego (PWN, 1998 r. tom 3, s. 36), reklamą jest rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach nabycia, chwalenie kogoś, czegoś przez prasę, radio, telewizję (...).

Jak wynika z powyższego, pojęcie reklamy obejmuje nie tylko rozpowszechnianie informacji o samych usługach i towarach ale też informacji o miejscach i możliwościach nabycia towarów czy usług. Z kolei tak określony zakres pojęcia reklamy obejmuje umieszczanie w sklepach kasetonów i tablic. Działanie takie utrwala w świadomości potencjalnych klientów firmę spółki, zwraca uwagę na jej wyroby oraz ma na celu zwiększenie sprzedaży i przychodów.

W związku z tym, czynność przekazania klientom spółki kasetonów i tablic, wskazujących, że dany punkt sprzedaży prowadzony przez klienta, sprzedaje towary Spółki, jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Pierwszy Wielkopolski Urząd Skarbowy w Poznaniu