
Temat interpretacji
Działając na podstawie art. 14a § 4 i art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz.60 ze zm.) Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu stwierdza, że stanowisko przedstawione przez Spółkę we wniosku z dnia 30 sierpnia 2005 r. w sprawie momentu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu kosztów związanych z likwidacją budynków jest prawidłowe.
Pismem z dnia 30 sierpnia 2005 r. (data wpływu pisma 02.09.2005r.) Jednostka zwróciła się z wnioskiem o udzielenie na podstawie art. 14a Ordynacji podatkowej, interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania
przepisów prawa podatkowego w Jej indywidualnej sprawie.
Spółka przedstawiła następujący stan faktyczny:
W roku 2004 Spółka podjęła decyzję o postawieniu w stan likwidacji niektórych budynków stanowiących odrębne obiekty inwentarzowe będące Jej własnością. Decyzja, ta związana była z uporządkowaniem gospodarki środkami trwałymi nieprzydatnymi Jednostce. W stanie obecnym Spółka zaczęła ponosić koszty likwidacji tych obiektów i ma wątpliwość czy stanowić one będą koszty uzyskania przychodu okresu bieżącego czy dopiero w momencie faktycznej ich likwidacji.
Zdaniem Spółki likwidacja zbędnych środków trwałych związana jest z bieżącą działalnością firmy, zmierzającą do zmniejszenia jej kosztów, co przyczyni się do zwiększenia przychodów Spółki. Zatem poniesione wydatki stanowią koszty uzyskania przychodów okresu bieżącego.
Tutejszy organ podatkowy po przeanalizowaniu stanu faktycznego przedstawia następujące
stanowisko:
Przepisy art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54 poz. 654 ze zm. zwanej dalej ,,ustawą") stanowią, że kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust.1 ustawy. Kosztami takimi będą zarówno wydatki pozostające w bezpośrednim związku z uzyskanymi przychodami jak i pozostające w związku pośrednim, jeżeli ich poniesienie będzie uzasadnione ekonomiką i racjonalnością działania. Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę wynika, iż poniesione wydatki na rozbiórkę budynków były niezbędne i związane są z uporządkowaniem gospodarki środkami trwałymi nieprzydatnymi Spółce. Poniesionych wydatków nie można bezpośrednio powiązać z uzyskanym przychodem są one jednak związane z całokształtem działalności podatnika.
Zatem należy uznać, że spełniają warunki określone w art. 15 ust. 1 ustawy, a zaliczenie ich do kosztów uzyskania przychodów następuje w dacie ich poniesienia.
Wobec powyższego postanowiono jak w sentencji.
Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę i stanu prawnego obowiązującego w czasie zaistnienia opisanej sytuacji.
Ponadto informuje się, iż zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14b § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja ta nie jest wiążąca dla podatnika, ale jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla Spółki do czasu jej zmiany lub uchylenia przez organ odwoławczy oraz do czasu zmiany przepisów prawnych.
Stosownie do postanowień art. 14a § 4, art. 236 § 2 pkt 1 oraz art. 223 § 1 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej, na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem Naczelnika Opolskiego Urzędu Skarbowego, w terminie 7 dni od dnia
doręczenia.
Zgodnie z art.1 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej (Dz. U z 2004 r. Nr 253, poz. 2532 ze zm.), podania i załączniki do podań składane w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej podlegają opłacie skarbowej. Szczegółowy wykaz przedmiotów opłaty skarbowej zawiera załącznik do wyżej wymienionej ustawy.
Zgodnie z poz. 1 części l tego załącznika opłata skarbowa od podania wynosi 5 zł. natomiast zgodnie z poz. 2 opłata skarbowa od załącznika do podania wynosi 50gr.
