W nawiązaniu do pisma Naczelnika Łódzkiego Urzędu Skarbowego z dnia 2.04.2004r. Nr II-2/423/90/EG/34/04, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając na... - Interpretacja - PB II-1/423-38/05/BN

ShutterStock

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 05.05.2005, sygn. PB II-1/423-38/05/BN, Izba Skarbowa w Łodzi

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

W nawiązaniu do pisma Naczelnika Łódzkiego Urzędu Skarbowego z dnia 2.04.2004r. Nr II-2/423/90/EG/34/04, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając na podstawie art. 14b § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) zmienia ww. informację o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, w następujący sposób:

Aktem prawnym regulującym obowiązki Jednostki w zakresie wpłat z zysku na rzecz budżetu państwa jest ustawa z 31 stycznia 1989r. o gospodarce finansowej przedsiębiorstw państwowych (j.t. Dz. U. z 1992r. Nr 6, poz. 27 ze zm). Zgodnie z przepisem art. 12 ust. 1 tejże ustawy, Jednostka zobowiązana jest do dokonywania wpłat z zysku na rzecz budżetu państwa po opodatkowaniu zysku podatkiem dochodowym obliczonym zgodnie z art. 19 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.). Wysokość wpłaty z zysku wynosi 15% zysku po opodatkowaniu, o czym stanowi art. 14 ww. ustawy z 31 stycznia 1989r. Jednocześnie Strona uprawniona jest do korzystania z ulgi we wpłatach z zysku na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 lutego 1997r. w sprawie ulg we wpłatach z zysku przedsiębiorstw państwowych oraz jednoosobowych spółek Skarbu Państwa wykonujących zadania na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa (Dz. U. Nr 29 poz. 158). Ulga we wpłatach z zysku przysługująca Jednostce ustalana jest zgodnie z § 2 ust. 2 tego rozporządzenia, gdzie jej wysokość stanowi iloczyn należnej kwoty wpłaty z zysku i wskaźnika ustalonego w wysokości odpowiadającej udziałowi wartości przychodu ze sprzedaży produkcji i usług na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa w przychodach ze sprzedaży i zrównanych z nimi.

Z treści pisma Jednostki z dnia 6.02.2004r. wynika, iż w 2003r. zaistniała sytuacja, w której wartość sprzedaży na rzecz Ministerstwa Obrony Narodowej była wyższa, niż ogólna suma przychodów ze sprzedaży i zrównanych z nimi, ze względu na duży spadek wartości zapasów produkcji w toku. W związku z tym przysługująca kwota ulgi przekroczyła wyliczoną wartość 15% wpłaty z zysku, dlatego też Jednostka nie dokonała wpłaty z zysku do budżetu za 2003r.

Wykładnia literalna przepisu § 2 ust. 2 powołanego wyżej rozporządzenia z dnia 11 lutego 1997r. wskazuje na wielkość przychodów ze sprzedaży i zrównanych z nimi obejmującą łączną wartość sprzedaży osiągniętą w danym okresie sprawozdawczym, wynikającą z rozliczenia wszystkich składników pozycji A od I do IV, w tym również poz. A II - zmiana stanu produktów, bez względu na to czy wpływa ona na wzrost, czy na zmniejszenie wartości przychodów.

W tej sytuacji zasadne jest przyjęcie wielkości przychodów ze sprzedaży i zrównanych z nimi z Rachunku zysków i strat - wariant porównawczy, zawarty w załączniku do ustawy o rachunkowości z dnia 29 września 1994r.

W związku z powyższym przedstawiony przez Jednostkę w piśmie z dnia 6.02.2004r. sposób wyliczenia ulgi jest prawidłowy.

Izba Skarbowa w Łodzi