POSTANOWIENIE Na podstawie art. 14a §1, §3 oraz §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. /t.j. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm./, w odpowiedzi na... - Interpretacja - DM-425/3/07

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 02.07.2007, sygn. DM-425/3/07, Urząd Skarbowy w Łęcznej

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a §1, §3 oraz §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. /t.j. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm./, w odpowiedzi na wniosek złożony dnia 04.04.2007 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, w związku z zaliczeniem do kosztów uzyskania przychodów odpisu na fundusz remontowy dotyczący wynajmowanego lokalu użytkowego, postanawiamnie podzielić stanowiska Spółdzielni.

UZASADNIENIE

Dnia 04.04.2007 r. Spółdzielnia złożyła wniosek o interpretację przepisów prawa podatkowego, z zapytaniem czy odpis na fundusz remontowy na wynajmowanym lokalu użytkowym w zasobach spółdzielni mieszkaniowej jest uzasadnionym kosztem, o który pomniejsza się przychód, a w konsekwencji dochód do opodatkowania podatkiem CIT.

Zdaniem Spółdzielni odpis na fundusz remontowy w koszty dot. mienia spółdzielni obejmujący lokale mieszkalne i użytkowe, zgodnie z art. 6 ust. 3 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych dotychczas był kosztem uzyskania przychodu w spółdzielni.W oparciu o przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy organ podatkowy udzielił następującej interpretacji prawa podatkowego.

Spółdzielnia mieszkaniowa funkcjonuje w oparciu o przepisy ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn.), natomiast w zakresie zobowiązań podatkowych do Spółdzielni mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.).

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 9 lit.a wyżej wymienionej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów i wpłat na różnego rodzaju fundusze tworzone przez podatnika; kosztem uzyskania przychodów są jednak podstawowe odpisy i wpłaty na te fundusze, jeżeli obowiązek lub możliwość ich tworzenia w ciężar kosztów określają odrębne ustawy.

W przypadku Spółdzielni mieszkaniowej odrębną ustawą są przepisy ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, które w art. 6 ust. 3 nakładają na spółdzielnie mieszkaniowe obowiązek utworzenia funduszu na remonty zasobów mieszkaniowych. Odpisy na ten fundusz obciążają koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi stanowiącymi mienie spółdzielni. Obowiązek świadczenia na fundusz dotyczy członków spółdzielni, właścicieli lokali niebędących członkami spółdzielni oraz osób niebędących członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali.

W przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jak również ustawie o spółdzielniach mieszkaniowych brak jest definicji przychodów z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, nie została również zawarta definicja gospodarki zasobami mieszkaniowymi ani definicja samych zasobów mieszkaniowych.

Definicję taką zawiera pismo Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Finansów z dnia 22 grudnia 2006 r. Znak DD6-8213-438/WK/06/339/391, zgodnie z którym przez zasoby mieszkaniowe, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, należy rozumieć:budynki mieszkalne wraz z wyposażeniem technicznym oraz przynależnymi do nich pomieszczeniami, a w szczególności:- dźwigi osobowe i towarowe,- aparaty do wymiany ciepła,- kotłownie i hydrofornie wbudowane,- klatki schodowe,- strychy, piwnice, komórki,garaże,
pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, tj.:- budynki (pomieszczenia) administracji osiedlowej,- kotłownie i hydrofornie wolnostojące,- osiedlowe warsztaty (zakłady) konserwacyjno-remontowe,
urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się budynki wyżej wymienione jak:- zbiorniki-doły gnilne, szamba,- rurociągi i przewody sieci wodociągowo-kanalizacyjnej, gazowej i ciepłowniczej,- sieci elektroenergetyczne i telefoniczne,- budowle inżynieryjne (studnie itp.)- budowle komunikacyjne, jak: drogi osiedlowe, ulice, chodniki,- inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem osiedlowych budynków mieszkalnych, jak np. latarnie oświetleniowe, ogrodzenia.

Związane z wyżej wymienionymi budowlami (pomieszczeniami), obiektami i urządzeniami opłaty (czynsze) oraz sfinansowane z nich koszty, stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Stanowią one jednocześnie przychody i koszty podatkowe w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (art. 12 ust. 1 pkt 1 oraz art. 15 ust. 1, z uwzględnieniem art. 16 ust. 1 ustawy). Dochód powstały z tego tytułu, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolny będzie od podatku dochodowego, o ile przeznaczony zostanie na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.

Zgodnie z tym przepisem, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegać będzie jedynie dochód osiągnięty z innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, bez względu na cel, na jaki zostanie przekazany. Opodatkowaniu podlegać będą zatem dochody z działalności gospodarczej, która nie jest podstawową działalnością prowadzoną przez podatników, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Mając na uwadze powyższe oraz fakt, iż lokale użytkowe nie mieszczą się w wyżej wymienionej definicji zasobów mieszkaniowych, odpis na fundusz remontowy od wynajmowanego lokalu użytkowego dokonywany w oparciu o powołany przepis art. 6 ust. 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych nie stanowi kosztu uzyskania przychodów pomniejszającego przychód, a w konsekwencji dochód do opodatkowania.

W związku z tym postanawiam jak na wstępie.

W myśl art. 14a §2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Interpretacja, zgodnie z art. 14b §1 i §2 ustawy Ordynacja podatkowa nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Łęcznej w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia (art. 236 §2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).

Urząd Skarbowy w Łęcznej