P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - 1472/ROP1/423-263/07/MG

shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 20.08.2007, sygn. 1472/ROP1/423-263/07/MG, Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 8 z 2005 r. poz. 60 ze zm.) Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych w indywidualnej sprawie Podatnika przedstawionej w piśmie z dnia 29 czerwca 2007 r. (złożonym w tutejszym Urzędzie w dniu 29 czerwca 2007 r.)

postanawia

uznać stanowisko Podatnika za prawidłowe.

UZASADNIENIE

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka zajmuje się dystrybucją kosmetyków. W ramach prowadzonej działalności Spółka prowadzi różne działania mające na celu zwiększenie sprzedaży towarów. Spółka zdecydowała się m. in. na wprowadzenie systemu wynagradzania kontrahentów (dystrybutorów, sieci handlowych) poprzez system tzw. premii pieniężnych.

W ramach umów zawartych z dystrybutorami i sieciami handlowymi Spółka zobowiązana jest do wypłaty na ich rzecz określonych kwot pieniędzy o ile kontrahent spełni przewidziane umową warunki. Zawarte przez Spółkę umowy dystrybucyjne przewidują różne rodzaje premii pieniężnych, w tym m. in.:

- premia za zrealizowanie w danym okresie rozliczeniowym określonego poziomu zakupów,

- premia za zrealizowanie określonego poziomu sprzedaży produktów Spółki przez kontrahenta,

- premia za brak zaległości w płatnościach na rzecz Spółki,

- premia za terminową zapłatę zobowiązań wobec Spółki.

Premie wypłacane są dystrybutorom lub sieciom handlowym za okresy miesięczne, kwartalne, roczne lub inne okresy określone w umowie. Wysokość premii uzależniona jest od wartości zakupów poczynionych przez klienta w danym okresie. Spółka podkreśla, iż wskazane premie nie są powiązane z konkretnymi dostawami towarów, a wypłacane premie kalkulowane są jedynie w oparciu o obroty osiągnięte przez klienta w danym okresie rozliczeniowym. Premie mają charakter obowiązkowy, co oznacza, iż są one płatne po spełnieniu warunków określonych w umowach a ich wypłata nie jest uzależniona od decyzji Spółki.

Premie pieniężne wypłacone kontrahentom dokumentowane są za pomocą faktur wystawionych przez tych kontrahentów z wykazanym podatkiem VAT.

W związku z powyższym stanem faktycznym w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych Spółka wnosi o udzielenie odpowiedzi na następujące pytanie:

Czy wypłacone premie pieniężne opisane w powyższym stanie faktycznym stanowią koszt uzyskania przychodu w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

Podatnik stoi na stanowisku, że przepis art. 16 ust 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w żadnym z punktów nie odnosi się do kwestii wypłaty premii pieniężnych.

Zdaniem Spółki, aby określić, czy wypłata premii pieniężnej kontrahentowi stanowi koszt uzyskania przychodu konieczne jest stwierdzenie, czy wypłata takiej premii ma związek z przychodem. Wnioskodawca uważa, że związek taki nie powinien budzić wątpliwości. Celem wypłaty premii jest nagradzanie kontrahenta, który dokonał określonej ilości zakupów jak również dokonywał płatności w terminach określonych umową. Zatem Podatnik uważa, iż wypłata premii służy zwiększeniu sprzedaży Spółki lub jej utrzymaniu na dotychczasowym poziomie. Wobec powyższego Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż premia pieniężna wypłacana przez Spółkę stanowi koszt uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Odnosząc się do opisanego stanu faktycznego, Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, informuje co następuje:

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) o podatku dochodowym od osób prawnych (zwanej dalej updop) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Interpretacja pojęcia "koszty uzyskania przychodów" zawartego w/w art. 15 ust. 1 updop, prowadzi do wniosku, że podatnik ma prawo zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wszelkich wydatków, pod warunkiem że:

- są to koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów,

- są to koszty poniesione w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów,

- nie są kosztami wymienionymi w art. 16 ust. 1 updop.

Kosztami uzyskania przychodu są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów. Koszty ponoszone przez podatnika należy oceniać pod kątem ich celowości, a więc dążenia do uzyskania przychodów. Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodu, między tym wydatkiem, a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowy tego typu, że poniesienie wydatku ma lub może mieć wpływ na powstanie lub zwiększenie tego przychodu.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że umowy zawierane przez Spółkę z dystrybutorami i sieciami handlowymi dają możliwość przyznania premii pieniężnej, która uzależniona jest od wartości zakupów poczynionych przez klienta w danym okresie. Premie przyznawane są za spełnienie wcześniej określonych warunków, tj. za zrealizowanie w danym okresie rozliczeniowym określonego poziomu zakupów, za zrealizowanie określonego poziomu sprzedaży produktów Spółki przez kontrahenta, za brak zaległości w płatnościach na rzecz Spółki oraz za terminową zapłatę zobowiązań wobec Spółki. Wypłacanie premii pieniężnych przez Podatnika dystrybutorom oraz sieciom handlowym ma na celu zwiększenie sprzedaży towarów Spółki.

Premie pieniężne wypłacane kontrahentom stanowić mogą w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych koszty uzyskania przychodów. Pomiędzy wydatkiem poniesionym przez Spółkę z tytułu wypłaty premii pieniężnej dystrybutorom oraz sieciom handlowym a wielkością osiągniętego przychodu zachodzi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy ponoszonymi przez Spółkę wydatkami, a możliwością osiągnięcia przez nią przychodu. Wydatek ten jest ponoszony przez Spółkę w celu utrzymania na co najmniej dotychczasowym poziomie lub zwiększenia wielkości sprzedaży.

Wobec powyższego należy uznać, że po spełnieniu warunków określonych w umowie w zakresie przyznania premii pieniężnej oraz po jej udzieleniu, wypłacający premię ma prawo na podstawie faktury VAT zaliczyć ją do kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Warunkiem zaliczenia przyznanej premii pieniężnej do kosztów uzyskania przychodów jest jej udokumentowanie fakturą wystawioną przez otrzymującego tę premię, o ile taki sposób przyznawania premii został określony w umowie między stronami.

Na Podatniku spoczywa ciężar prawidłowego udokumentowania wydatku, jak i wykazania związku pomiędzy poniesieniem wydatku a uzyskaniem przychodu. Spółka musi wykazać, że poniosła celowy i racjonalny koszt z punktu widzenia jej wiedzy o związku przyczynowo-skutkowym, zachodzącym pomiędzy poniesionym kosztem a zasadnie oczekiwanym przychodem. Udokumentowaniem premii pieniężnej powinna być w szczególności zawarta pomiędzy stronami umowa określająca jednoznacznie zasady przyznawania premii pieniężnych, sposób ich liczenia i dokumentowania.

W związku z powyższym w przedstawionym przez Spółkę stanie faktycznym istnieją podstawy do uznania wypłaty kwoty premii pieniężnych dokonywanych przez Podatnika za koszt uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Mając na uwadze wskazane wyżej okoliczności, Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie orzekł jak w sentencji.

W zakresie ustawy o podatku od towarów i usług interpretacja udzielona zostanie odrębnym postanowieniem.

Zawarta w niniejszym postanowieniu interpretacja odnosi się do przedstawionego przez podatnika we wniosku stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia.

Zgodnie z art 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa powyższa interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, jednakże jest wiążąca dla właściwych organów podatkowych i organów kontroli skarbowej do momentu jej zmiany lub uchylenia.

Na postanowienie służy Stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, za pośrednictwem Naczelnika tutejszego urzędu, w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego postanowienia. Zażalenie na postanowienie organu podatkowego powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu oraz uzasadnienie przyczyn uznania interpretacji zawartej w niniejszym postanowieniu za niewłaściwą.

Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie